• PellNiss

hypoterios & pergotime

Hej. Jag och min sambo har försökt att få barn i lite mer än två år nu. När vi började i september 2013 kände vi oss väldigt optimistiska och tänkte att det var klart att vi kommer vara gravida innan detta året är slut. Men månaderna gick och varken mens eller plus fanns inom synhåll. Efter att ha ringt runt till alla olika vårdcentraler i hela Skåne fick jag äntligen i mars tag i en läkare som tog mig på allvar. Efter en undersökning visade det sig att jag hade hypoterios och får ingen ägglossning. Fick levaxin och har ätit det sen mars 2013 men det har knappt hjälpt. Eller jo det har hjälpt på en del sätt men inte med ägglossningen. Så i september detta året fick jag äntligen pergotime utskrivet och hade min första ägglossning som jag hade koll på nu i november. Men enligt min läkare var det inte en tillräckligt kraftig ägglossning och jag är fortfarande inte gravid. Nu blir det dubbel dos pergotime i december och hoppas på att det hjälper. Men alla negativa känslor kommer som ett brev på posten varje dag och snart kan jag inte trycka undan dom längre. Kommer vi någonsin få vårt efterlängtade barn?

Någon annan som känner igen sig?

• Svar på tråden hypoterios & pergotime
  • Jag är bara jag

Levaxin ger inte äl och fel på sköldkörteln ger inte automatiskt fel på äl heller. Faktiskt aldrig hört den varianten. Du skulle fått Pergo på en gång. Det kan ta några kurer innan det funkar för det tar det ju normalt sett också för folk. Du har ju egentligen knappt börjat försöka om du inte haft äl så då är det ingen mening känna än på länge att det inte ska gå.  Ge pergon en chans! Glad

• PellNiss

Min sköldkörtel har underproduktion av kvinnligahormoner vilket gör att jag inte får ägglossning (eller jo 2-3 ggr per år) och levaxinet som är ett syntetiskt hormon ska ju på något vis stabilisera upp min hormonproduktion. Så förklarade min läkare det för mig.

• Bullen2015

Fel i Sköldsköteln kan gör att man inte har ägglosning... Allt i kroppen går ihop med varandra... Börjar en sak knasa, kan andra också göra det... Själv fick jag diagnosen hypotyreos i jan... Fick Levaxin... Ca 8 v senare blev jag gravid... Jag har dock haft ägglossning hela det året vi försökte... Men inget hände... Så för mig var det Sköldsköteln som var problemet... Med dig kanske det är något annat? Vad har du i TSH? Och du ge inte upp :) Du har ju bara ätit pergotime i 2-3 månader :) Har ni varit på utredning osv? Och kollat dina och hans värden?

• PellNiss

Tack för ditt svar Bullen2015.

Jag vet inte vad jag har för TSH värde faktiskt för min läkare säger alltid "det ser bra ut, fortsätt med samma dos". Jag tycker att han är en bra läkare men på någotvis blir jag som en 3 åring när jag pratar med honom och vågar inte fråga. Ja jättebarnsligt jag vet. Men jag har bara tagit pergotime en gång för jag väntade i två månader efter jag hade fått dom utskrivna innan jag fick mens. Tänkte helatiden att om jag inte får mens innan jag pratar med min läkare nästa gång så ska jag fråga om jag kan börja ta dom ändå. Självklart fick jag mens veckan innan han skulle ringa mig.

När jag tog mitt progesteron test för två veckor sen så sa han att det värdet låg på 11 så det var medellågt (?) Men ägglossning hade jag. Så nu väntar jag på att mensen ska komma imorgon så jag kan börja ta dubbel dos på fredag :)

• Bullen2015
    PellNiss skrev 2015-11-29 18:03:28 följande:

Tack för ditt svar Bullen2015.

Jag vet inte vad jag har för TSH värde faktiskt för min läkare säger alltid "det ser bra ut, fortsätt med samma dos". Jag tycker att han är en bra läkare men på någotvis blir jag som en 3 åring när jag pratar med honom och vågar inte fråga. Ja jättebarnsligt jag vet. Men jag har bara tagit pergotime en gång för jag väntade i två månader efter jag hade fått dom utskrivna innan jag fick mens. Tänkte helatiden att om jag inte får mens innan jag pratar med min läkare nästa gång så ska jag fråga om jag kan börja ta dom ändå. Självklart fick jag mens veckan innan han skulle ringa mig.

När jag tog mitt progesteron test för två veckor sen så sa han att det värdet låg på 11 så det var medellågt (?) Men ägglossning hade jag. Så nu väntar jag på att mensen ska komma imorgon så jag kan börja ta dubbel dos på fredag :)

Har ingen erfarenhet av pergotime... Men om du bara ätit en gång.. Så är det ju bara i början :) Positiva tankar nu :) Har ni gjort utredning, så inte tex hans "fiskar" simmar långsamma? Sen ta alltid reda på dina värden!!! Lita inte på när läkaren säger att det är ok. Enligt läkaren hade jag ok TSH, som inte stämde... Hade jag lyssnat på dom hade jag inte haft bf om 4 dagar ;)...

Lycka till :)
Svar på tråden hypoterios & pergotime