• latten

Maxa inkomsten

Jag ska vara föräldraledig/semester mellan 19/12-2015 till 15/2-2016 = 59 dagar.

Jag har 15 semesterdagar jag måste ta ut.

Jag har många föräldradagar kvar så jag kan ta 7 dagar i veckan.

Hur planerar jag för att få ut så mycket pengar från både jobbet och FK?

• Svar på tråden Maxa inkomsten
  • jenny99

Behöver du maxa inkomsten den perioden?Hur gammalt är barnet?

• pigglet

Då skulle jag säga att det är smartast att ta semesterdagar under julledigheten. Det går inte åt så många dagar, du drar nytta av julafton, nyårsafton och de röda dagarna och får ut all lön som om du hade jobbat.

Sedan tar du 7 SGI-dagar/vecka resten av tiden.

Man har bara rätt att ta 3 perioder med föräldraledigt/år. Så det kan vara dumt att dela upp den i mindre perioder under samma ledighet.

• latten
    jenny99 skrev 2015-11-30 07:17:31 följande:

Behöver du maxa inkomsten den perioden?Hur gammalt är barnet?

Barnet är 13 månader, men vi har bara tagit ut 14 dagar hittills på henne. Vi har inte behövt ta ut föräldrapenning innan, då vår arbetssituation gör det möjligt att någon av oss är hemma hela tiden.

Men nu ska vi åka på semester och tänker givetvis använda dagarna och få ut så mycket som vi kan, då vi ändå inte kommer att hinna ta ut alla dagarna innan de försvinner.
  • latten
    pigglet skrev 2015-11-30 18:36:11 följande:

Då skulle jag säga att det är smartast att ta semesterdagar under julledigheten. Det går inte åt så många dagar, du drar nytta av julafton, nyårsafton och de röda dagarna och får ut all lön som om du hade jobbat.

Sedan tar du 7 SGI-dagar/vecka resten av tiden.

Man har bara rätt att ta 3 perioder med föräldraledigt/år. Så det kan vara dumt att dela upp den i mindre perioder under samma ledighet.

Om man då tar ut julveckan som semester 21-23 så kan man väl vara föräldrar ledig 24-27, då man ändå är ledig på julafton, fast det inte är någon röddag? Och på så sätt få "dubbel ersättning, lön och föräldrapenning"

Vem bestämmer att man bara har rätt till 3 perioder med föräldraledighet/år? 
  • Seven Costanza
    latten skrev 2015-11-30 23:13:03 följande:

Om man då tar ut julveckan som semester 21-23 så kan man väl vara föräldrar ledig 24-27, då man ändå är ledig på julafton, fast det inte är någon röddag? Och på så sätt få "dubbel ersättning, lön och föräldrapenning"

Försäkringskassan.
  • pigglet
    latten skrev 2015-11-30 23:13:03 följande:

Du kan inte ta fp (SGI-dagar) för dagar som du får lön för. Det är ju en ersättning för inkomstbortfall. Tar du semester de "svarta" dagarna, så får du hel månadslön under de veckorna, som om du hade jobbat. Då kan du inte ta fp de dagarna.

Föräldraledighetslagen säger att man har rätt till 3 perioder föräldraledigt under ett år. Sedan kan arbetsgivaren vara generösare än så, 3 perioder är ett minimum som alla har rätt till. Arbetsgivaren kan ju säga att det är ok med 10 perioder, om de vill.
Svar på tråden Maxa inkomsten