Pratar du dialekt?
Jag är från gällivare så jag låter väl som en blandning av hur de pratar i stockholm, luleå, kiruna och ibland haparanda... :)
Jag är från gällivare så jag låter väl som en blandning av hur de pratar i stockholm, luleå, kiruna och ibland haparanda... :)
Jåå alla har ju dialekt. Men kan inte vi alla i den här tråden skriva som vi pratar? Jag pratar oftast på samma sätt som det skrivs men med annan dialekt än de från stockholm till exempel.
Men kan inte vi i den här tråden skriva som vi uttalar orden? Jag har visserligen en tråkig dialekt, men de ifrån överkalix, de har en intressant dialekt för i vissa fall är de helt omöjliga att förstå! Det enda jag kan tänka på som jag säger ovanligt är ju "joo" på en inandning och typ :"sägeru re eå', "menaru re?" Osv.
HUR PRATAR NI?
Mvh gällivarebo
Kommer från Norrland och bor i Stockholm sedan 13 år, men det hörs nog fortfarande även om jag försöker maskera och prata "rikssvenska". Jag förkortar verb och har massa olika norrländska uttryck bla våra vanliga he, int, schjoo(eller hur det nu skall stavas), han/hon (inte honom/henne)