Pratar du dialekt?
Nej jag kommer från vackra Stockholm :) räknar inte ens det som dialekt eftersom det är huvudstaden. Åker aldrig utanför tullarna! Tycker typ alla andra dialekter är fula och bonniga ;)
Nej jag kommer från vackra Stockholm :) räknar inte ens det som dialekt eftersom det är huvudstaden. Åker aldrig utanför tullarna! Tycker typ alla andra dialekter är fula och bonniga ;)
Det var det fånigaste "förklaringen" till "inte dialekt" jag nånsin hört. "Eftersom det är huvudstaden"..... Som om huvudstäder inte har dialekter.
Åker man genom den vackra huvudstaden (säg, mellan Huddinge och Solna) kan man för övrigt höra bortåt 20 dialekter och sociolekter unika till Stockholm, 12 av dem innanför tullarna.
Med risk för att röja mig lite för mycket.. men jag pratar sådan där ful västerviksdialekt, "De ä wätt å wedit mä wöwuti wegnwock i Västerwik", då jag är född och uppväxt där (bor dock inte där numer). Hatade dialekten då och det var en av anledningarna till att jag flyttade därifrån, men nu när jag bor i en annan del av landet känner jag mig tvärtom lite stolt över att ha den dialekten, då jag blir lite av ett unikum bland folk som pratar helt annan dialekt.