Inlägg från: Aniiee |Visa alla inlägg
  • Aniiee

Pratar du dialekt?

ALLA pratar dialekt. 

Även rikssvenska är en dialekt/sociolekt.

Why do christians celebrate the birth of a jewish baby on the day of a pagan festival?
  • Aniiee
    Anonym (Louise) skrev 2015-11-30 16:27:54 följande:

Nej jag kommer från vackra Stockholm :) räknar inte ens det som dialekt eftersom det är huvudstaden. Åker aldrig utanför tullarna! Tycker typ alla andra dialekter är fula och bonniga ;)

Det var det fånigaste "förklaringen" till "inte dialekt" jag nånsin hört. "Eftersom det är huvudstaden"..... Som om huvudstäder inte har dialekter.

Åker man genom den vackra huvudstaden (säg, mellan Huddinge och Solna) kan man för övrigt höra bortåt 20 dialekter och sociolekter unika till Stockholm, 12 av dem innanför tullarna.
    Why do christians celebrate the birth of a jewish baby on the day of a pagan festival?
  • Aniiee
    Anonym (Louise) skrev 2015-11-30 18:19:12 följande:
    Nu ska du inte vara avundsjuk bara för att du bor i Huddinge ;)
    HAhahahaha =)
  • Aniiee
    cattus skrev 2016-01-10 00:28:43 följande:

Kommer från Norrland och bor i Stockholm sedan 13 år, men det hörs nog fortfarande även om jag försöker maskera och prata "rikssvenska". Jag förkortar verb och har massa olika norrländska uttryck bla våra vanliga  he, int, schjoo(eller hur det nu skall stavas), han/hon (inte honom/henne) 

Kan trösta, höll jag på att säga, dig med att man hörde på min mormor, efter 50 år i Stockholm, exakt var hon kom ifrån, om man var lite uppmärksam. Så du har några år på dig att slipa =P
    Känner du dig nostalgisk idag? www.imdb.com/list/ls031330344/
Svar på tråden Pratar du dialekt?