Inlägg från: Embla twopointoh |Visa alla inlägg
  • Embla twopointoh

Pratar du dialekt?

Cat71 skrev 2015-12-01 09:34:37 följande:

Jag älskar dialekter, även på andra språk (norska, engelska, tyska - fler än så hör jag ingen skillnad på i och för sig).
    Tycker om att imitera dialekter och leka med de olika satsmelodierna. 
    För mig är det helt omöjligt att hålla mig från att, i viss mån, spegla den dialekt motparten i samtal har. Förutsatt att jag pratar med personer med annan dialekt än min egen såklart (stockholmska). 
    Det är verkligen helt omöjligt. Jag kan tänka "prata som vanligt, prata som vanligt" men efter bara några meningar fokuserar jag ju det som sägs och då ändrar jag mitt sätt att prata.
    Jag vet verkligen inte varför det blir så? Jag vet att andra stör sig på det här men kan inte göra något åt det.
    Det är inte som att jag plötsligt svänger över till bred göteborgska exemplevis men vissa tendenser infinner sig om ni förstår vad jag menar. 
    När det gäller engelskan är det värre. Förmodligen för att jag inte är uppväxt med någon "dominerande" dialekt. 

Jag gillar när folk klarar att behålla sina dialekter, Det är charmigt, personligt och berikar vårt svenska språk :)!

Jag är precis likadan! Jag börjar också omedvetet falla in i samma satsmelodi som den jag pratar med. En del tror då att jag gör narr av deras dialekt, men jag kan helt enkelt inte hjälpa det.

Jag snappar väldigt lätt upp språk, vare sig det handlar om svenska eller främmande språk. Jag behöver till exempel bara läsa igenom en text några gånger och så kan jag sedan skriva på samma sätt. Jag har lätt att lära mig fackuttryck och liknande, så jag kan låta som om jag kan mycket om ett ämne när jag egentligen bara lärt mig ytterst lite.
  • Embla twopointoh

Jag talar inte med någon särpräglad dialekt. Folk frågar ofta var jag kommer ifrån eftersom de inte riktigt hör det, och dessutom så glider jag lätt in i andra dialekter som jag skrev ovan. Jag använder däremot ofta för min region typiska ord och uttryck.

• Embla twopointoh
    Anonym (Alla) skrev 2015-12-02 12:15:31 följande:

LOL ca 23% anser att de INTE pratar dialekt. Det är omöjligt. Alla sätt att prata på har sina ursprung, kommer från olika influenser och utvecklas ständigt.

Beror väl lite på hur man definierar att "tala dialekt". Ska hur man talar vara lätt identifierbart som den ena eller andra dialekten? Eller räknas även enstaka dialektala ord och uttryck till att tala dialekt?
  • Embla twopointoh
    nonameleft skrev 2015-12-10 12:21:03 följande:

Förstår inte frågan. Hur pratar de som INTE pratar med dialekt? Rikssvenska? Det är ju också en dialekt. 

Virriga Vera skrev 2015-12-10 22:46:48 följande:

Men vem pratar inte dialekt?

Det beror väl lite på hur man definierar "att tala dialekt". Ska man tydligt höra var personen i fråga kommer ifrån för att det ska räknas, eller räcker det med att man använder dialektala ord utan själva satsmelodin? Eller räknar man helt enkelt så att allt tal har en dialekt?

Jag får ofta frågan varifrån jag kommer, eftersom folk har svårt att urskilja en tydlig dialekt (och då är jag ändå från en landsända med välkänd dialekt). Jag anpassar också språket efter vem det är som jag talar med och använder inte dialektala ord och uttryck som kanske inte alla har koll på. Dessutom har jag en tendens att härma min samtalsparters dialekt (omedvetet).

• Embla twopointoh
    Anonym (? 2) skrev 2015-12-13 11:02:20 följande:

Är inte det där lite som att fråga "pratar du?"?
    Hur man än pratar så är det väl en dialekt, även rikssvenska?

Det där har tagits upp flera gånger i tråden. Se t.ex. mitt senaste inlägg.
Svar på tråden Pratar du dialekt?