Inlägg från: LaLola |Visa alla inlägg
  • LaLola

Pratar du dialekt?

Nja, jag pratar ju inte jämtska men jag bor i jämtland.
    Dock pratar jag inte "norrländska" för det är det dummaste nån kan påstå att vi i norrland pratar.....

Ingen skulle ju påstå att Peps Persson, Kungen och Carl-Einar Häckner har samma dialekt liksom.

• LaLola
    Klea skrev 2015-11-30 22:33:19 följande:

Ja slår på med norrländska, shju :D

Vilket innebär att du pratar...? Hur låter den dialekten?
  • LaLola
    Klea skrev 2015-12-01 11:14:41 följande:
    Va?
    Hur låter norrländska?
  • LaLola
    Duckan skrev 2015-12-01 16:25:00 följande:

La Lola, det låter som lite på ett och samma vis ändå eftersom man direkt hör om en människa har rötterna uppåt landet. Sen är dialekterna olika såklart, jag veeeet det  

Jorå, jag hajar vad som menas. Tycker bara att det låter så himla dumt att påstå att halva Sverige har samma dialekt....
  • LaLola
    Duckan skrev 2015-12-01 18:49:22 följande:

Nä, lika samma är det då rakt inte Lola.

Då kan man heller inte skriva "norrländska".
  • LaLola
    Anonym (Böööörläääänge) skrev 2015-12-01 21:13:38 följande:
    Åh norrländska som är så underbart :)
    Och jag gillar söderländska. Det låter så fint när Peps Persson o Carl-Einar Häckner pratar söderländska!
  • LaLola
    Klea skrev 2015-12-01 22:51:56 följande:
    Jag hoppas du inte menar det där som ett påhopp. Jag pratar norrländska, jag bor i norrland, sen finns det säkerligen ord och betoningar som skiljer sig mellan Pite, Lule, ilandet, Kiruna, osv...

Men folk brukar ju så gladeligen generalisera det och kalla det norrländska...

Sen tror inte jag att halva landet är i den bemärkelsen att 4,5 miljoner bor i norrland. ...
    Ett påhopp? Hur kan du få det där till ett påhopp? Jag skiljer på sak o person.
    Jag bor i jämtland o pratar inte norrländska eftersom alla i norrland inte har samma dialekt.

Tycker du att alla i södra Sverige pratar söderländska?
Svar på tråden Pratar du dialekt?