• jennifergrand

Tyst reflux- hjälp!

Jag misstänker att min dotter på snart sex månader lider av tyst reflux (hon kräks inte). Hon hade en hel del besvär när hon var nyfödd vilket vi antog var MP-allergi då storebror hade det. Vi bytte till mjölkfri ersättning och hon verkade må bättre.

Hon har alltid varit en (i stort sett) nöjd bebis och har sovit hela nätter (utan mat) sen hon var ca åtta veckor. Sömnen på dagen har dock alltid varit problematisk, hon har haft svårt att sova vidare in i nästa sömnfas vilket innebär att hon oftast inte sover längre än ca 40min åt gången.Det är inte tillräckligt för henne då hon nästan alltid blir övertrött. Hon måste alltid bäras till sömns men det är sällan några problem att lägga ner henne när hon har somnat.

Här är symptomen som gör att jag misstänker reflux;
    -Hon verkar få sura uppstötningar, det "kluckar" till och hon sväljer.
    -Hon blir ofta spänd i magen och verkar ha ont/kämpar för att få ut gaser.
    -Hon verkar ofta ha ont när hon äter (får endast mjölkfri ersättning), stretar emot och spänner sig.
    -Sover endast korta stunder på dagtid och kan vakna på nätterna och ha ont/verka besvärad och det kan ta timmar innan hon somnar om.
    -Har haft förkylningssymptom/varit rosslig i halsen under en längre tid. Har också fått två kruppanfall.
    -Besvären har blivit värre sedan vi började introducera mat, vi har varit väldigt försiktiga och gett små, små mängder.

Vad tror ni andra, som har bra koll på detta med reflux?

• Svar på tråden Tyst reflux- hjälp!
  • cosinus

Jag har två barn som jag misstänker haft reflux men de har å andra sidan kräkts som små grisar. 9-åringen som är en av dem kan ff få upp kräk i munnen ibland och jag minns att jag var likadan som barn.

Min 5-åring, som inte har några allergier (det har 9-åringen en bunt) sov helt förskräckligt sin första tid i livet. Dag som natt. Hon svalde helt sjuka mängder luft och det som var nyckeln där var att se till att det gick nog länge mellan mat och nästa sovpass. Då kunde hon börja förlänga och sova ordentligt dagtid. För hon åt, svalde oändliga mängder luft, blev trött för tidigt (för att hon sov så korta pass), sov för kort, åt igen o s v.

Så jag satte igång när hon var 4 månader och gjorde ett mat och sovschema för att glesa ut maten och ha så mycket vakentid som möjligt mellan mat och sömn och då blev det mycket, mycket bättre. Första två veckorna fick jag gå med vagnen non-stop för att hon skulle sova den tänkta tiden men sen gick det att ha hennes sovandes i garaget i vagnen (jag gick bara en sväng för att hon skulle somna). Då åt hon direkt hon vaknade och hade sen två timmar innan hon sov igen och då hann hon få ut rapar och pruttar. 

I teorin ska ju reflux bli bättre av att de sover i lutad säng eller vagn så att huvudet kommer högre. Min erfarenhet är att har de mycket gaser/rapar så sover de oändligt mycket bättre på mage (då får de ut luften utan att vakna).

Har ni föresten funderat kring förkylningsastma, kan ju vara det som gör att hon är rosslig så länge och det kan ju också göra att hon lite kippar efter luft när hon äter och sväljer en massa luft. 

Min 9-åring började med krupp-anfall i den åldern och såhär i efterhand kan jag nog anta att det var en kombination mellan förkylningsastma och krupp som gjorde att han ofta blev så himla dålig. Idag medicinerar han mot astma och det blir ju klart sämre när han är förkyld så det fanns säkert lite sånt i botten även från start.

• alynda

Min nu 7-åring hade tyst reflux, vilket jag fattade först när han var 6-månader och började äta burkmat. Då kändes det på lukten att han hade uppstötningar (som han alltså svalde). Hade tur att snabbt få träffa en mkt erfaren (eg pensionerad) barnläkare omgående och fick Losec utskrivet. Min pojke som så ofta var ledsen, sov korta stunder i taget och åt ofta men dåligt blev över en natt en mycket gladare unge som kunde äta nästan som andra bebisar efter ständigt strul och oerhörd ansträngning för att hålla sig inom normalspannet för vikt.

Mitt barn som som sagt inte så bra på nätterna, men han hade också en del gaser (vi trodde kolik, körde mjölkfritt i omgångar mm), var ofta arg när han ammades7flaskmatades o klarade inga störningsmoment som att möta min blick eller att jag kliade mig på näsan, då avbröts måltiden med skrik och tårar.Kanske hade han ont.

Det påminner alltså om din dotters besvär. Tyvärr kan det nog vara svårare att få medicinering med Losec nu (andra metoder finns dock), då nya biverkningar uppdagats sedan dess, men för oss var det räddningen och jag önskar verkligen att jag förstått och fått hjälp tidigare. Ett drygt halvår behandlades han och sen kunde vi fasa ut läkemedlet. Han är fortfarande ett lättkräkt barn som ofta kräks (dock avtagande med åren), t ex i samband med förkylning, näsblod eller åksjuka.

Svar på tråden Tyst reflux- hjälp!