Tyst reflux- hjälp!
Jag misstänker att min dotter på snart sex månader lider av tyst reflux (hon kräks inte). Hon hade en hel del besvär när hon var nyfödd vilket vi antog var MP-allergi då storebror hade det. Vi bytte till mjölkfri ersättning och hon verkade må bättre.
Hon har alltid varit en (i stort sett) nöjd bebis och har sovit hela nätter (utan mat) sen hon var ca åtta veckor. Sömnen på dagen har dock alltid varit problematisk, hon har haft svårt att sova vidare in i nästa sömnfas vilket innebär att hon oftast inte sover längre än ca 40min åt gången.Det är inte tillräckligt för henne då hon nästan alltid blir övertrött. Hon måste alltid bäras till sömns men det är sällan några problem att lägga ner henne när hon har somnat.
Här är symptomen som gör att jag misstänker reflux;
-Hon verkar få sura uppstötningar, det "kluckar" till och hon sväljer.
-Hon blir ofta spänd i magen och verkar ha ont/kämpar för att få ut gaser.
-Hon verkar ofta ha ont när hon äter (får endast mjölkfri ersättning), stretar emot och spänner sig.
-Sover endast korta stunder på dagtid och kan vakna på nätterna och ha ont/verka besvärad och det kan ta timmar innan hon somnar om.
-Har haft förkylningssymptom/varit rosslig i halsen under en längre tid. Har också fått två kruppanfall.
-Besvären har blivit värre sedan vi började introducera mat, vi har varit väldigt försiktiga och gett små, små mängder.
Vad tror ni andra, som har bra koll på detta med reflux?