• isolande

Är det fler som har hemska lämningar på förskolan? Jag orkar inte mer! Långt

Mina barn är snart 3 och 4,5 år. De har båda gått på förskola sedan de var 1,5 år och det går bra, de verkar trivas, iallafall den stora.

Men den lilla är heeeeelt hysterisk när han ska lämnas utomhus. Vilket sker måndagar och fredagar. Då börjar morgonen med utbrott, han vill inte klä på sig, skriker att han inte vill vara ute, försöker slita av sig kläderna och är i princip okontaktbar. Det händer rätt ofta att han blir såhär även när han ska lämnas inne, särskilt då jag lämnar.....

Stora är ändå hyfsat förnuftig i vanliga fall, men nu senaste veckorna har hon börjat bete sig likadant, förmodligen för att få uppmärksamhet och att hon tycker det är ångestladdat att se lillebror såhär.

Jag är helt knäckt! Det är alltid värre när jag lämnar oxå, särskilt på måndagarna då vi varit hemma och haft kul hela helgen. Jag har försökt att ha GOD tid på mig, försökt kryssa mellan utbrottstendenserna, försökt lämna över ansvaret på dem själva om de vill "göra själv" osv osv. Men tillslut måste man ju liksom komma iväg. Och INGET hjälper förutom att typ skrika att "nu räcker det" och med våld klä på. Det är så himla trist att behöva bli arg för att kunna komma iväg, men annars är det bara sölande, hitta på annat, gallskrika eller bara sitta och tjura som gäller.

Idag kom jag till jobbet och bara grät. Då hade jag gått med två gråtande barn till förskolan, kommer dit, det ösregnar och det finns EN personal ute som ska ta emot alla inströmmande ledsna barn. Jag kunde bara inte gå ifrån dem där och då, utan väntade med dem på gården i hopp om att åtminstone någon ur storas avdelning skulle komma ut. Ingen kommer. Barnen gråter och klamrar sig fast vid mina ben så fort jag försöker ens närma mig pedagogen som ska ta emot.

Så jag väntar 40 minuter tills storas bästis kommer och hon äntligen lugnat sig. Lillen är då oxå lugn och har börjat leka med sin kompis lite vid min sida. Men blir ändå helt hysterisk och kastar sig på marken när jag ska gå.

Alltså jag orkar inte mer! Jag orkar inte ha de här hemska mornarna med förtvivlade barn, jag orkar inte skrika på dem och sen lämna dem till andra som inte har tid att bry sig ordentligt. Personalen säger att den lille stillar sig efter kanske 10 min när jag gått, men vägen dit är helt förfärlig. Vad gör man?! Är det någon som känner igen sig eller har goda råd? För det enda jag kan komma på just nu är att lämna barnen 09.30 när det är full personalstyrka och sedan jobba senare kvällar.

• Svar på tråden Är det fler som har hemska lämningar på förskolan? Jag orkar inte mer! Långt
  • Sous
    isolande skrev 2015-11-30 14:21:15 följande:

Mina barn är snart 3 och 4,5 år. De har båda gått på förskola sedan de var 1,5 år och det går bra, de verkar trivas, iallafall den stora.

Men den lilla är heeeeelt hysterisk när han ska lämnas utomhus. Vilket sker måndagar och fredagar. Då börjar morgonen med utbrott, han vill inte klä på sig, skriker att han inte vill vara ute, försöker slita av sig kläderna och är i princip okontaktbar. Det händer rätt ofta att han blir såhär även när han ska lämnas inne, särskilt då jag lämnar.....

Stora är ändå hyfsat förnuftig i vanliga fall, men nu senaste veckorna har hon börjat bete sig likadant, förmodligen för att få uppmärksamhet och att hon tycker det är ångestladdat att se lillebror såhär.

Jag är helt knäckt! Det är alltid värre när jag lämnar oxå, särskilt på måndagarna då vi varit hemma och haft kul hela helgen. Jag har försökt att ha GOD tid på mig, försökt kryssa mellan utbrottstendenserna, försökt lämna över ansvaret på dem själva om de vill "göra själv" osv osv. Men tillslut måste man ju liksom komma iväg. Och INGET hjälper förutom att typ skrika att "nu räcker det" och med våld klä på. Det är så himla trist att behöva bli arg för att kunna komma iväg, men annars är det bara sölande, hitta på annat, gallskrika eller bara sitta och tjura som gäller.

Idag kom jag till jobbet och bara grät. Då hade jag gått med två gråtande barn till förskolan, kommer dit, det ösregnar och det finns EN personal ute som ska ta emot alla inströmmande ledsna barn. Jag kunde bara inte gå ifrån dem där och då, utan väntade med dem på gården i hopp om att åtminstone någon ur storas avdelning skulle komma ut. Ingen kommer. Barnen gråter och klamrar sig fast vid mina ben så fort jag försöker ens närma mig pedagogen som ska ta emot.

Så jag väntar 40 minuter tills storas bästis kommer och hon äntligen lugnat sig. Lillen är då oxå lugn och har börjat leka med sin kompis lite vid min sida. Men blir ändå helt hysterisk och kastar sig på marken när jag ska gå.

Alltså jag orkar inte mer! Jag orkar inte ha de här hemska mornarna med förtvivlade barn, jag orkar inte skrika på dem och sen lämna dem till andra som inte har tid att bry sig ordentligt. Personalen säger att den lille stillar sig efter kanske 10 min när jag gått, men vägen dit är helt förfärlig. Vad gör man?! Är det någon som känner igen sig eller har goda råd? För det enda jag kan komma på just nu är att lämna barnen 09.30 när det är full personalstyrka och sedan jobba senare kvällar.

För det första så lider jag med dig! Eländiga lämningar är fruktansvärda.

Först och främst ska du prata med personalen, säg som det är, du behöver någon att lämna över honom till som han känner. Oavsett vad de svarar (men särskilt om de säger att det inte finns personal till det) så kontaktar du förskolechef eller biträdande och påtalar att *en* pedagog som ska ta emot alla barn inte räcker när ett eller flera barn är ledsna och fråga hur de har tänkt att sådana situationer ska lösas?

Lämningar går alltid bättre när det finns petsonal på plats som barnen känner sig trygga med. De enda gångerna vi haft katastroflämningar med något enstaka undantag har varit för att a)det är vikarier som tar emot eller b) det är personal han inte gillar/känner sig trygg med som tar emot.

Jag tror verkligen att det här är ett personalproblem. Aldrig att pedagogerna på min sons förskola hade låtit mig stå i 40 min med två hysteriska barn utan att ta dem i famnen, bjuda in till lek eller annat.
  • Valkyria75

Usch vad jobbigt :(

När lämnar du nu då?
    Vi hade också lite problem i början när vi ibland lämnade inomhus och ibland utomhus. Då började vi istället lämna lite tidigare. Då är det alltid inomhus, det är lugnt och mysigt och barnen sätter sig vid bordet och äter frukost. Det passade våra barn mycket bättre att det fungerar likadant varje dag istället för att ibland bli lämnade utomhus.

Men jag tycker också att du ska ta ett ordentligt samtal med förskolan och se vad de kan erbjuda för hjälp.

• Carabellis kusp

Jag lämnar ofta mitt barn först av alla. Det ger ett personligt mottagande och jag hinner växla några ord med pedagogen. Först en kvart senare kommer nästa. Då får min lilla 3-åring följa med på sånt som bara är för vuxna; typ tända upp, tömma diskmaskinen, fixa något annat. Då känner hon sig stor och behövd tror jag, för hon är aldrig ledsen. Jag skulle aldrig hinna vänta utan har ca 3 min på mig om jag ska hinna i tid till jobbet, så kanske att vara kortfattad kan vara ett knep?

Hur som helst, kräv åtgärder! Fråga hur du kan göra och vad de har för förslag. Dina barn är knappast första barnen som är ledsna på föris, så någon slags resurs måste de ju ha att ta till. Orimlig situation har du i vilket fall!

• Magdalena03

Det kanske inte är någon bra förskola? Det är kanske därför de är ledsna? Kan du ta en dag ledigt och vara med på förskolan för att se hur det är? Det gjorde jag flera gånger om det var något problem och det löste mycket i vårt fall. Är du med en hel dag får du inblick i hur barnens dag ser ut och du får också möjlighet att kommunicera med personalen.

• isolande

Tack alla för fina svar! De lämnas runt 8 på morgonen och hittills har vi kört snabblämning, dvs komma dit, kram och puss och sen gå. Alltid. Men nu är det så himla jobbigt hela morgonen även hemma och att sen nå kulmen i ösregn som idag känns som typ barnmisshandel.... Jag har eg inte alls tid för att vänta men kan liksom inte med att lämna dem utan en vuxen famn i ösregnet och bara gå :(

Jag tror stora tjejen har det bra på dagis. Lillens grupp känns rörig och han tyr sig inte särskilt till någon av pedagogerna. Han slår och skriker åt dem när de tar emot honom på morgonen, ute och säger att de är dumma. Är man inne däremot går allt däremot hur bra som helst.

Ska prata med personalen imorgon och höra om de kan komma på någon speciallösning. Vill bara komma ur det här hemska mönstret vi verkar hamnat i....

• Alexi

Fy sjutton vad jobbigt!

Vilken tid går de ut på morgonen? Vi hade gigantiska problem med lämningarna när min son var 2,5 typ och de gick ut precis när vi kom. Han kom liksom mitt i röran och han ville bara in. De få gånger de var inne på morgonen gick lämningen utmärkt. Efter en period av detta bad vi pedagogerna om hjälp och då föreslog de att han kunde få komma in och klä av sig medan de andra klädde på sig, då fick han gå in och köra tågbana i tio minuter, sen hade de inga som helst problem att få med honom ut. Fantastiskt att få den hjälpen.

Så fundera på om ni kan lämna tidigare på något sätt. Om ni kan lämna inne behövs ju inte heller så mycket kläder på barnet på vägen dit, om ni inte har jättelångt att gå?

• Natulcien

Det där låter ju hemskt! Är de underbemannade på förskolan? Det är ju verkligen A och O att varje barn blir väl emottaget när hen kommer på morgonen.
    De är fantastiska med det på vår förskola. De tar emot, småpratar lite och tar med barnet in i verksamheten, oavsett vilken tid man kommer.

Det låter som om dina barn kanske inte trivs, att det är för stökigt och för lite personal. Det låter så?

Vår son har alltid fungerat bra att lämna. Aldrig några stora utbrott och det tror jag beror på att personalen alltid tar sig tid och att det är en liten förskola och en stabil personalgrupp. Sällan vikarier etc.

De få gånger sonen har varit orolig vid lämning har varit just vid de få tillfällen då vi kanske har kommit en "dum tid". Kanske är de precis på väg ut och det är stökigt i hallen och personalen upptagen. Det märks direkt på sonen, även nu när han hunnit bli 5 år. Han blir lite klängig och osäker. Men då stannar jag tills han får kontakt med någon i personalen och då blir han lugn.

Mottagandet är ju så himla viktigt!! Prata med dem om detta!

• Lisasmor

Usch stackars er! Vi har haft samma problem efter inskolningen med vår 2-åring, hon blev jätteledsen av att bli lämnad på gården där det är massa barn, stökigt och kallt/ regnigt. Vi gjorde då upp en plan i tre steg som pågick i ett par veckor: 1. en pedagog var inne på förmiddagen med henne och några andra barn, 2. Hon lämnades hos en pedagog inne men de gick ut efter 30 min, 3. Hon lämnades ute men alltid till samma person. Nu funkar det bra och hon har inte varit ledsen på ett tag. Kanske ni kan få ett liknande upplägg för att gradvis göra sonen trygg igen?

Jag är överlag kritisk till lämningar som måste ske i en stökig miljö med upptagna pedagoger. Hade absolut tagit upp saken med personalen/ chefen och krävt stöd i detta!

• Lisasmor

Kan tillägga att jag var väldigt tydlig med personalen och sa rakt ut att det helt inte fungerar med lämning på gården, att dottern inte alls är trygg och att hon inte klarar av långa stunder av fri lek (de är ofta ute hela förmiddagen) i en för henne otrygg miljö. Jag upplevde att de lyssnade och gick oss tillmötes. Men de vet också att jag är barnpsykolog och kanske var de extra lyhörda därför, jag vet inte.... Önskar dig i alla fall lycka till!

• Valkyria75
    isolande skrev 2015-11-30 20:12:14 följande:

Tack alla för fina svar! De lämnas runt 8 på morgonen och hittills har vi kört snabblämning, dvs komma dit, kram och puss och sen gå. Alltid. Men nu är det så himla jobbigt hela morgonen även hemma och att sen nå kulmen i ösregn som idag känns som typ barnmisshandel.... Jag har eg inte alls tid för att vänta men kan liksom inte med att lämna dem utan en vuxen famn i ösregnet och bara gå :(

Jag tror stora tjejen har det bra på dagis. Lillens grupp känns rörig och han tyr sig inte särskilt till någon av pedagogerna. Han slår och skriker åt dem när de tar emot honom på morgonen, ute och säger att de är dumma. Är man inne däremot går allt däremot hur bra som helst.

Ska prata med personalen imorgon och höra om de kan komma på någon speciallösning. Vill bara komma ur det här hemska mönstret vi verkar hamnat i....

Hos oss är just kl 8 den värsta tiden. Då går de nämligen ut. Så en pedagog utomhus, den andra kvar där inne och hjälper med påklädning. Dessutom lämnas de flesta barnen då, så det är allmänt kaos. Det blev en enorm skillnad för oss när vi började lämna lite tidigare, typ 7.30-7.45.
  • isolande

Nu har jag pratat med personalen och de hade på förslag att de skulle ta emot honom lite lugnare i hallen nästa gång de skall lämnas ute. Tyvärr var båda barnen sjuka den dagen förra veckan så vi fick inte chans att prova just utelämningen.

Däremot fick jag tipset att dela lämningen, dvs att jag lämnar stora och pappa tar lilla så att inte stora behöver bevittna lillas utbrott och själv "haka på". Så vi provade att jag tog stora och klädde på och sedan gick ut ur lägenheten med henne och ner i källaren för att hämta vagnen. Samtidigt började pappa "kriget" med den lille, men han kom av sig och undrade var mamma och storasyster tagit vägen. Påklädningen gick problemfritt och så möttes vi på gården och kom iväg allihop utan gråt och skrik! Vi gjorde samma sak idag och det fungerade igen :)

Han blev dock ledsen vid själva lämningen (idag ute), men det känns ändå ok när man inte haft två ledsna och hysteriska barn att hantera hela morgonen.

Svar på tråden Är det fler som har hemska lämningar på förskolan? Jag orkar inte mer! Långt