Inlägg från: Leffat |Visa alla inlägg
  • Leffat

Första hunden, vilken ras?

Hej på er! Jag och sambon har precis köpt bostadsrätt (radhus) och nu har vi för första gången möjlighet att ha hund. Jag har nämligen varit emot det tidigare då vi bott i en höghuslägenhet. Men nu har vi en egen liten tomt, skogen kring hörnet och en massa spännande vandringsstigar som går hur långt som helst i terrängen, perfekt för en hund tycker vi!

Ingen av oss har haft hund tidigare, så vi har ingen erfarenhet på det sättet, annat än att ha varit hundvakt nån gång och varit kring hundar "passivt" genom att våra vänner har hund o.s.v. Vi går väl lite på utseende måste jag erkänna, och vill egentligen ha en vacker/gullig hund, gärna långhårig eller semilånghårig. De raser vi drömt om är Samojed, Sheltie, Border Collie, Australian Shepherd, Tollare eller Mittelspitz/Kleinspitz/Pomeranian. Eftersom vi inte är så jätteaktiva av oss måste vi nog tyvärr plocka bort åtminstone Border Collie, Australian Shepherd och Tollare från listan, eftersom de lär vara alldeles för krävande för oss. Det kanske blir aktuellt i framtiden, när vi har mer hundvana/aktivare liv. Men av de som kvarstår, vad tror ni skulle passa oss? Det vi önskar är:
    - En lugn, stabil och gosig hund
    - Stillsam, men gillar ändå att busa och leka
    - Klarar sig med kortare promenader
    - Mår bra även utan agility/massa lydnadsträning/allmän aktivitet varje dag
    - Går bra ihop med småbarn, som planeras inom 3 år

Om ni har förslag på andra raser som jag inte nämnt så får ni gärna kommentera, de jag listat är som sagt endast p.g.a utseendet egentligen. Kan finnas många fina raser jag missat. :) 

• Svar på tråden Första hunden, vilken ras?
  • Leffat
    Tack för kommentarerna! Ska absolut kolla upp de raser ni lyft fram. :)

Angående ensamtid så jobbar vi båda 8-10h per dag 5 dagar i veckan, det gör väl de flesta, egentligen? Varierande tider i och för sig, så ibland kan sambon vara hemma när jag är i jobb men oftast är vi borta samtidigt. Om inte hunden kan vara ensam den tiden så förstår jag inte hur andra gör som jobbar och har hund. Valpstadiet undantaget, förstås, vi har föräldrar som kan hjälpa beroende på hur länge nån av oss kan vara hemma.

Angående att vi ska googla på "my friend hund" visste jag väl skulle komma, såna kommentarer är inte till någon hjälp, det vet ni.

När jag skriver att vi önskar att hunden klarar sig med lite kortare promenader menar jag att man inte behöver gå 3 km fem gånger om dagen liksom, plus stimulerande lek 3 timmar. Utan 15 minuter går bra någon gång, 1 timme någon gång. Finns ju förvånansvärt många som går ut var tredje-fjärde timme, 30 min-1 timme per gång. Hur såna personer får ihop jobb/fritid/småbarn med hunden förstår jag inte. Behöver alla hundar 5-7 timmar promenader per dag så kan jag hålla med om att hund inte är för oss då vi inte kommer ha tid med det ihop med jobb och kommande barn. Men då förstår jag som sagt inte hur någon här i världen har tid med hund, som jobbar och har andra intressen utöver hunden.

Hur mycket tid per dag vi kan lägga på motion och lekar är lite svårt att säga, jag tror det blir mer än jag säger nu oavsett, för hunden lär bli en så stor del av vårt liv att man automatiskt vill göra saker tillsammans. Men uppskattningsvis 2 timmar promenader, 30 min-1 timme lek på vardagar, kanske? Mer på helgerna då vi har mer tid.
  • Leffat

Jag kom också precis på att sambon ju faktiskt har ett jobb där hunden skulle kunna följa med, han jobbar i natur och skog med maskiner. Mycket spring för en hund som klarar att vara lös, med andra ord. Tyvärr tillåter inte mitt jobb hundar.. Hundvakt skulle säkert någon av våra pensionerade föräldrar kunna åta sig de övriga dagarna, då i alla fall mina pratat om att skaffa hund men inte gjort det p.g.a att det kan vara för tungt för dom på heltid.

Svar på tråden Första hunden, vilken ras?