• beam82

    Pepparkaksdeg

    Om jag vill ha en deg som blir tillräckligt hållbar för att göra fina delar till pepparkakshus utan att de flyter ut, vad är knepet? Extra mjöl?

  • Svar på tråden Pepparkaksdeg
  • Mael08

    Baka med vilken deg som helst, hemgjord eller köpt. När du tagit ut plåten så lägger du åter dina mallar över delarna innan de har svalnat. Sen snyggar du försiktigt till kanterna med en vass kniv. Voilà!

  • Annelie 76

    Lite extra mjöl så det blir en stadig deg. Den ska ju inte ätas så den behöver inte smaka gott. Sen göra som föregående skrev på alla kanter som ska sitta ihop. Glömmer du skära till så går det att slipa till kanten litegrann med ett rivjärn. Men bara de kanter som inte ska synas, det blir inte jättesnyggt.

    Ett tips är att snedskära eller slipa ner snett på tjocka bitar.

  • Mael08
    Annelie 76 skrev 2015-12-01 09:18:08 följande:

    Lite extra mjöl så det blir en stadig deg. Den ska ju inte ätas så den behöver inte smaka gott. Sen göra som föregående skrev på alla kanter som ska sitta ihop. Glömmer du skära till så går det att slipa till kanten litegrann med ett rivjärn. Men bara de kanter som inte ska synas, det blir inte jättesnyggt.

    Ett tips är att snedskära eller slipa ner snett på tjocka bitar.


    Bra tips om rivjärnet, det ska jag testa! :)

    Men vad menar du med att det inte ska ätas? Klart att barnen ska äta upp pepparkakshuset! Jag brukar också norpa lite grann... :)
Svar på tråden Pepparkaksdeg