• Anonym (99)

Hur ser ni på detta?

Vad spelar det för roll vad vi främlingar på nätet tycker? Tror knappast att någon av föräldrarna bryr sig ett jota.

Föräldrarna klarar med all uppenbar tydlighet inte av att samarbeta. De kommer aldrig kunna nå en kompromiss eller enas. Det som då återstår är att de följer umgängesavtalet som säger vart fjärde helg.

När det handlar om att vara oense är det upp till den som är mest missnöjd att agera. I det här fallet pappan. Han står mellan valet att hålla sig till avtalet eller att bryta det. Bryter han avtalet står det dock föräldrarna fritt att när som helst göra upp om ett nytt avtal med nya villkor. Hur villkoren i ett eventuellt nytt avtal skulle se ut går det bara att spekulera i. Om jag får gissa kommer pappan få igenom de helger han vill nästa år oavsett vad han gör nu.

Vilka två omogna föräldrar. Vilken synd att alla fåf skaffa avkomma. Även om de är idioter båda två så tycker jag ändå att pappan är den större idioten av dem två då det är han som skiter mest i barnet. Jävla sopor!

• Anonym (99)
    Anonym (ftyuiopklöjhg) skrev 2015-12-05 11:03:23 följande:

Förlåt för sent svar, har varit bortrest och så ville jag prata med pappan för att riktigt få klarhet i hur det hela ligger till.

Nej, det handlar inte om att han ska ta sin fjärde helg som vanligt och sen helgen efter för att komma i fas. Hon vill en helt annan helg och just den helgen har han annat inbokat som han inte vill avboka. Jag vet inte om jag skrev det innan, men han har köpt en miniresa till sig och sin fru som är just den helgen. Så som syrran går på om just den helgen så blir jag nästan fundersam på om hon har snokat reda på det på nå vis, men vet inte hur, jag fick ju fråga om varför det var så blankt nej just den helgen så det är inget han har pratat om.

Eller så är det en fix ide hon har fått, hon får det ibland. Hon har ADHD och använder det ofta som 'ursäkt' för sitt beteende och visst kan jag köpa att vissa saker beror på det, men inte allt.Nej, inte två helger i rad, utan en helg mitt i så att säga, det blir den tredje helgen om man räknar så.

Ord helg är v före jul, alltså v 51. Nästa om man räknar helt efter nuvarande schema, var fjärde v skulle alltså vara v 2 men det går alltså inte utan pappan vill sen fortsätta med att ha v 3 och sen var fjärde v efter det. Mamman vill att pappan har v 1 istället men då är han och hans fru bortresta.

Vad vill du ha svar på egentligen? Vad som är mest rättvist och schysst? Vad spelar det för roll? Mamman och pappan verkar ju inte bry sig.
  • Anonym (99)
    Anonym (ftyuiopklöjhg) skrev 2015-12-07 10:23:30 följande:

Mest reflektioner vilket jag har fått. Grejen är ju att ingen kan tvingas till umgänge så eg har ju pappan all trumf på hand, men man bör ju vara lite flexibel för sitt barns skull. Här är båda ganska oflexibla även om jag mer förstår pappan i det här läget.

Jobb växer inte på träd och han har ändå meddelat i god tid att det kommer att bli en förändring i umgänget pga att det är 53 v detta år. Att fortsätta strikt med var fjärde v som förut är ju lönlöst iom att barnet då i stort sett bara kommer att ha umgänge med pappans fru.

Sen att han kan ta en extra helg för att det inte ska bli för långt emellan, tja det kan jag ju tycka att han bör göra, men som sagt, mamman är bestämd på vilken helg han 'ska' ta då och eftersom det inte är en ord helg samt att pappan är bortrest med sin fru då så förstår jag att han säger nej.

Ger man syrran ett lillfinger tar hon inte bara hela armen utan hela ens kropp och alla ens ägodelar med.

Ursäkta mig! Resa kan de ju göra när som helst. Mamman har rätt. Barnet behöver sin pappa. De som tycker att pappan gör rätt i som bortprioriterar barnet på grund av en romantisk weekend-resa har antingen inga egna barn eller skiter i barn.
  • Anonym (99)
    Anonym (Cilla) skrev 2015-12-07 17:49:33 följande:

Pappan har bokat en resa på sin barnFRIA helg. Han valde alltså en helg när han inte har umgänge med barnet. Sen efter det kommer mamman och kräver att han tar barnet precis just den helgen.

När hade du tänkt att pappan skulle boka in sin resa? Måste han vänta till dagen innan för att vara säker p att mamman inte ändrar helg?

Att det här året har en extra vecka och att de därför behöver ändra på umgänget är ett GEMENSAMT problem för föräldrarna att lösa. Och jag tycker att de båda bör sträva efter en lösning som är bäst för BARNET. Mamman verkar ju åtminstone tänka på barnet. Pappan verkar däremot bara tänka på sig själv.

Enligt MIG så är den bästa lösningen för barnet att barnet får en extrahelg hos pappan när umgänget förskjuts en vecka framåt. Därför tycker jag att barnet bör ha det umgänget. So what om pappan behöver omboka sin resa den här gången. Det är NORMALT för föräldrar att behöva omboka saker och ting för sina barns skull och det är inte synd om pappan. Jag ombokar det jämt själv på grund av mina barn. Det gör alla föräldrar jag känner. Dessutom har pappan såpass lite umgänge att han har gott om tid att göra resor ofta. Och det verkar inte så att hans barnlediga tid förstörs konstant.

Så summa summarum. Jag tycker att det är bäst om lägga om umgänget nästa år så att umgänget sammanfaller med pappans jobblediga helger. Och jag tycker att pappan ska ta extrahelgen så att umgänget inte glesas ut ÄNNU mer.
  • Anonym (99)
    Rappakalja skrev 2015-12-07 20:56:58 följande:

Det här var det mest vansinniga resonemang jag någonsin läst. VARFÖR ska pappan dansa efter mammans nycker? Han har bokat in en resa för sig och sin fru en barnfri helg. Därmed har han tagit sitt ansvar. Det finns ingen som helst anledning att avboka bara för att mamman får en nyck. Om hon velat att han ska ha barnet sin ordinarie helg plus helgen efter och pappan sagt nej pga att han bokat in en resa på sin ordinarie barnhelg DÅ hade jag ansett att han har fel.

Men nu? Nej, mamman bör komma upp med fler förslag på helger som kan komma i fråga som extra eller så borde pappan föreslå en annan helg än just den mamman gapar om.

Ja ett annat förslag (som innebär att umgänget inte glesas ut) är att de kör ordinarie veckoslut och sedan direkt hoppar över till nästa umgängesschema så att det blir umgänge två helger i rad.
  • Anonym (99)
    Rappakalja skrev 2015-12-07 21:13:59 följande:

Som jag förstod det vägrar mamman dock detta. Alltså tycker jag mamman har mest fel här.

Fast vi vet ju inte varför hon vägrar. Kanske har hon en romantisk weekend-resa inbokad sedan länge som hon inte kan ändra på.

Ps. Står det nånstans att mamman vägrar alternativa lösningar?
  • Anonym (99)
    Rappakalja skrev 2015-12-07 21:25:13 följande:

Ja se här, här står det.

Oavsett så tycker jag att det är en värdelös pappa eftersom han visar så lite intresse för att tillbringa tid med sitt barn. Vad fan skaffade han barn för om han inte ville ha barn för??
  • Anonym (99)
    Rappakalja skrev 2015-12-07 22:48:28 följande:

Han ville ju inte ha barn. Det står i TS.

Men det gör ju inte honom till mindre värdelös pappa.
Svar på tråden Hur ser ni på detta?