Inlägg från: Anonym (Tss) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Tss)

Varför stavar folk fel?

Anonym (Hmmm) skrev 2015-12-01 12:28:39 följande:

Varför finns den här tråden under "Missbruk"?

Missbruk av språket och kanske relationer? Jag hade en kanin som hette Ruffus. Uttalas RUFF (som TUFF fast med R) RUFFUSS. Varenda människa sa RU-FUSS. Alltid! jag har aldrig tänkt att man vill platta till ngn när man envisas med att stava fel/säga till som det skrivits om i tråden (tack o lov, hade blivit knäpp då.)

En gång var det en lärare som hörde fel på mitt namn. Jag heter Tanja. Han sa: Vanja, Banja, Anja, Sanja, Ranja. I slutet höll jag nästan på att börja gråta, blev så upprörd just då. Han måste ha glömt hörapparaten hemma. Eller så var den knäpp. Ingen har påpekat att jag pratar otydligt någon gång alls. Jag tror att en del har dålig hörsel.
  • Anonym (Tss)

Tillägger att jag själv hade presenterat Ruffus, plus att jag presenterade mig för läraren i klassrummet. Alla skulle presentera sig, sådär käckt som det går tills skolan.

• Anonym (Tss)
    Anonym (K är bäst) skrev 2015-12-01 13:34:35 följande:

En del är värdelösa på att komma ihåg namn, andra glömmer aldrig.

En politiker i stan som jag träffar rätt sällan, kommer ihåg mitt namn.

Och är sjukt imponerad att en person som knappt sagt fem meningar till, alltid hejar och kommer ihåg ens namn.

Efter så många år.

Jag, skulle mycket väl kunna vara den där som sa fel på ditt namn, då namn ALDRIG fastnar.

Andra saker kan jag alltid kommaihåg, som tex hur jag gjorde en maträtt för 20år sedan.

Eller matlista på 75st olika ingredienser, kom jag också ihåg vart enda en av dom(hade glömt lappen i bilen).

Men namn, nä, in i ena ut i andra.

Ett tag så ansträngde jag mig rejält, men kanske kom ihåg namnet nån minut längre än vanligt.

Att glömma vad ngn heter är ju en grej men att när man säger: hej jag heter TANJA och personen försöker med alla namn utom just det. Jag är sjukt impad över 75 st olika, sorterar du dem logiskt i ditt huvud? Jag är rätt bra på namn, blivit lite sämre med åren.
  • Anonym (Tss)
    Anonym (K är bäst) skrev 2015-12-01 13:34:35 följande:

En del är värdelösa på att komma ihåg namn, andra glömmer aldrig.

En politiker i stan som jag träffar rätt sällan, kommer ihåg mitt namn.

Och är sjukt imponerad att en person som knappt sagt fem meningar till, alltid hejar och kommer ihåg ens namn.

Efter så många år.

Jag, skulle mycket väl kunna vara den där som sa fel på ditt namn, då namn ALDRIG fastnar.

Andra saker kan jag alltid kommaihåg, som tex hur jag gjorde en maträtt för 20år sedan.

Eller matlista på 75st olika ingredienser, kom jag också ihåg vart enda en av dom(hade glömt lappen i bilen).

Men namn, nä, in i ena ut i andra.

Ett tag så ansträngde jag mig rejält, men kanske kom ihåg namnet nån minut längre än vanligt.

Kul att du blir impad än att det är creepy. För ibland skäms jag när jag minns för mycket. Minns en gång när jag var hos frisören, vi hade pratat om gardiner och hon sa ngt om sovrumsgardiner o jag tog upp det något år senare. :/ Jag minns när folk i min lågstadieklass fyller år.
  • Anonym (Tss)
    Anonym (K) skrev 2015-12-01 12:55:27 följande:

Jag tror att den där läraren gjorde sig lustig inför klassen på din bekostnad. Kanske råkade han höra fel först, och när han insåg misstaget valde han att göra ett dåligt skämt av det som gick så långt att du började gråta. Istället för att bara säga "ursäkta, Tanja".

Ja, gråtfärdig var jag men lyckades hålla mig cool men var typ röd som en tomat. Aha, han klarar inte av att göra misstag. Han kanske tycker det är jobbigt att stå framför en hel klass. Han kanske inte var ämnad för sitt yrke.
Svar på tråden Varför stavar folk fel?