Inlägg från: Anonym (K) |Visa alla inlägg
  • Anonym (K)

Varför stavar folk fel?

Varför stavar folk fel på namn trots att de nyss har sett hur det ska stavas?
    T ex
    -Vad heter du?
    -Viktor
    -Hej Victor, trevligt att råkas!

Eller-Min katt heter Sheba
    -Shiba, vilket fint namn.

Hur kan man vara så ouppmärksam? Tycker de inte det spelar någon roll? Det händer mig ofta och jag blir mer och mer irriterad för varje gång det händer, för jag fattar inte. Kan någon hjälpa mig att förstå?

• Svar på tråden Varför stavar folk fel?
  • Anonym (K)
    Anonym (Helena) skrev 2015-12-01 02:33:20 följande:

Stör mig också väldigt mycket på detta! Eller som när folk särskriver ord som är mycket vanliga som t ex "svartsjuk", "hemlagad". Antingen är man extremt lat och ouppmärksam eller korkad. Vissa har dyslexi men långt ifrån alla.

Varför har du lagt tråden under missbruk? Haha, är det missbruk av det svenska språket eller? ;)

Skönt att inte vara ensam! Ja, missbruk av mitt namn tänkte jag, och du ger bra exempel på missbruk av det svenska språket. ;) Med särskrivningar har jag ändå förståelse för att man helt enkelt inte har lärt sig hur det ska vara. Men som i exemplet med mitt namn så har ju personen nyss läst det, och det är bara sex bokstäver som ska bli rätt, men ändå så blir det fel?
  • Anonym (K)
    Tow2Mater skrev 2015-12-01 03:25:26 följande:

Men anonym (k) det låter ju lika.

Ibland läser man bara snabbt och reflekterar inte direkt över stavningen, utan bara hur det låter.

Detta kan vara en förklaring. Att de läser snabbt och helt enkelt inte reflekterar. Tack.
    Anonym (K är bäst) skrev 2015-12-01 06:31:44 följande:

Alla är inte lika duktig som du K, och nu fick du berätta hur förträfflig du är.
    Vet inte varför vissa vill mår bra, genom att trycka ner andra.
    Och inte själva inse att dom gör detta.
    Så TS vad gör du med denna nya insikten jag gett dig, eller fortsätter du bara som inget har hänt?

Jag har inte fått någon insikt av dig. Är osäker på om du förstått vad som irriterar mig? Jag tror inte det har med språksvårigheter att göra. Och jag är också en sån som glömmer namnet efter fem minuter när man hälsar på någon. Men det här handlar om nånting annat. Då tror jag mer på vad Tow2Meter skriver, att de helt enkelt inte har reflekterat över detta förut.
    sextiotalist skrev 2015-12-01 07:12:51 följande:

okunskap/nonchalans

Nonchalans samt att de inte har reflekterat över detta förut. Tack. Jag tror jag har mina förklaringar här.
    Anonym (Cilla) skrev 2015-12-01 06:41:33 följande:

Jag förstår hur du menar. För mig känns det som dålig respekt för andra människor att inte bry sig om att stava namn korrekt.

Precis, det tycker jag också. När jag vill göra ett gott intryck på någon är jag mycket noggrann med stor bokstav till deras namn samt att stava det rätt.
  • Anonym (K)
    Anonym (Hmmm) skrev 2015-12-01 12:28:39 följande:

Varför finns den här tråden under "Missbruk"?

Du kom alltså inte längre än till trådstarten? Jag sorterar in dig under facket "otålig". ;)
  • Anonym (K)
    Anonym (K är bäst) skrev 2015-12-01 12:43:03 följande:
    ................

Och står det Victor istället för Viktor eller visa versa, så vem bryr sig det är ju bara ett forum.
    Kanske ni tar er på stort allvar., inte vet jag.
    Lätta upp lite, och inse att alla är inte lika perfekta som ni.
    Vilket måste vara tråkigt att vara perfekt, då ni måste påpeka det för alla andra också...............

Du har inte förstått mitt problem, men jag är osäker på om du vill att jag ska försöka förklara det för dig eller inte. Du verkar hellre vilja måla en bild av mig som person, och utgå ifrån den.
  • Anonym (K)
    Anonym (Tss) skrev 2015-12-01 12:48:10 följande:

Tillägger att jag själv hade presenterat Ruffus, plus att jag presenterade mig för läraren i klassrummet. Alla skulle presentera sig, sådär käckt som det går tills skolan.

Jag tror att den där läraren gjorde sig lustig inför klassen på din bekostnad. Kanske råkade han höra fel först, och när han insåg misstaget valde han att göra ett dåligt skämt av det som gick så långt att du började gråta. Istället för att bara säga "ursäkta, Tanja".
  • Anonym (K)
    LeMäätz skrev 2015-12-01 12:55:03 följande:

Så jävla enkelt. Jag har dyslexi. Jag läser ett ord och stavar det fel efter bara en minut. Det är ingen skillnad på ett namn. Jag läser namnet, lägger det på minnet och stavar det fel. Jag vill inte stava fel men det blir fel ibland. Min flickvän heter Clara med C. Jag kommer ofta på mig själv med att skriva med K. Har inget med respekt att göra. Handlar bara om att C i det här fallet låter som ett K och därför är det det som ligger närmst. Ta inte så illa upp.

Jag förstår. Då lägger jag till dyslexi som en förklaring. Tack. Jag trodde inte det kunde bero på dyslexi eftersom personerna i övrigt stavade felfritt. Men det kan ju förstås förklaras med datorers och telefoners rättstavningsmekanismer.
  • Anonym (K)
    LeMäätz skrev 2015-12-01 12:55:03 följande:

Så jävla enkelt. Jag har dyslexi. Jag läser ett ord och stavar det fel efter bara en minut. Det är ingen skillnad på ett namn. Jag läser namnet, lägger det på minnet och stavar det fel. Jag vill inte stava fel men det blir fel ibland. Min flickvän heter Clara med C. Jag kommer ofta på mig själv med att skriva med K. Har inget med respekt att göra. Handlar bara om att C i det här fallet låter som ett K och därför är det det som ligger närmst. Ta inte så illa upp.

Men jag skulle ändå vilja fråga dig, du som har dyslexi. Om du chattade med någon och denne person skrev sitt namn, skulle du ändå kunna stava fel på namnet i nästa mening? När du ändå ser namnet mitt framför ögonen på skärmen? Som i mina exempel i TS.
  • Anonym (K)
    Anonym (K är bäst) skrev 2015-12-01 14:04:53 följande:

Finner det lustigt att vissa saker fastnar och andra inte.
    Men många är extremt känsliga med namn, de inbillar sig man försöker såra dom medvetet.

Vad skönt att du nu har förstått att jag bara är en känslig person. Jag minns hur det var i början av tråden, då du trodde att jag bara ville berätta hur förträfflig jag var. Och hur du påpekade vilket vedervärdigt beteende jag hade. Hur jag trampar på och trycker ner andra, så att jag ska kunna må bättre själv.

Det är tur att jag inte är en känslig person egentligen. Då hade jag kanske blivit lika otrevlig som du. ;)
  • Anonym (K)
    Anonym (K är bäst) skrev 2015-12-01 14:41:15 följande:

Dock så ändrar du inte faktumet att du trampar på de mindre bemedlade.
    Att säga sanningsord kan en del som känner sig träffade, och just uppfatta det som otrevligt.
    Då de inte vill ändra sig, utan anser alla som inte håller med.
    Är såna man inte behöver bry sig om, utan det viktiga är att stava rätt på ett namn.
    Och om någon blir nedtrampad, är av mindre betydelse här.

Det är när någon medvetet gör fel emot dig, som du kan bli förbannad.
    Och då kommer jag hålla med dig alla dagar i veckan.
    Hade en sådan på jobbet en gång.

Men då började jag kalla h*n för andra namn, h*n blev skitsur.
    Efter ett tag dock, så insåg h*n nog att h*n måste sluta kalla folk för massa konstiga saker.
    För h*n tyckte inte det var roligt när man gjorde tillbaka.

Jag tror att allas åsikter har blivit mer eller mindre bemedlade. Ditt tänkvärda inlägg kan få avsluta denna tråd. Tack för allas medverkan.

• Anonym (K)
    Tow2Mater skrev 2015-12-01 15:38:36 följande:
    Ha ha!! ;)
    Oj. Shit. ;)
Svar på tråden Varför stavar folk fel?