• Vanilla78

Tips! Hur får jag min 3,5 åring att sluta bajsa i blöjan?

Hej! Min lille kille på 3,5 år är böjfri sedan ett halvår tillbaka, både på dagen och på natten. Det funkar kanon och han kissar på toaletten. Däremot vägrar han att bajsa på toaletten. Han bajsar enbart i blöja. Vi har försökt med allt känns det som, erbjuda han toaletten varje gång, mutat med presenter, blivit irriterade (jo faktiskt....man blir så frustrerad) pratat lugnt och fint om varför osv. hur länge skall det här fortgå? Någon annan som har erfarenhet av detta och kan tipsa mig? Börja kännas jobbigt...På förskolan försöker de med, men om han inte får blöja där så håller han sig, vilket inte är bra. Alla tips är välkomna!!!!

• Svar på tråden Tips! Hur får jag min 3,5 åring att sluta bajsa i blöjan?
  • Jag är bara jag

Syrran hade exakt samma problem. Vägrade bajsa annat än i blöja så nån gång blev det faktiskt akuten för han var så förstoppad. Dagis gjorde inte mycket annat än behandlade honom som äldre för han var riktigt lång för sin ålder så där fick de ingen hjälp. Det som till sist funkade var en massa tid,tålamod och "mutor" när han väl satt på toa. De kom fram till att han var rädd för själva "plumset" eller "ploppet" som han sa. Det tog några timmar vid ett enskilt tillfälle, men sen kom det! Och lyckan var så total att han överlevt så han ville inte ens spola utan visa pappa när han kom hem så duktig han varit.

Har ni försökt komma fram till varför han själv inte vill? Är det nån rädsla eller annat bakom?

• Lilla W

Hej! Sådär höll min son på tills han var nästan 4 år. Det var så frustrerande och jobbigt för både oss och honom. Han blev torr runt 2.5 år på dagen och 3 år på natten. Vi prövade allt, verkligen allt. Mutor, nerdräkning, belöning, låta honom vara och inte tjata i perioder, säga att blöjorna är slut - då höll han sig i många dagar. Han visste inte riktigt själv varför han inte ville. Vi försökte oxå med tekniken att först vara inne på toan med blöja, sen sitta på toan med blöja och successivt ta av den, funkade inte heller. (Finns att läsa på nätet) Jag tror det låg mkt i att han ville stå - han visste helt enkelt inte hur man skulle göra när han satt. Hur som, förra julen så la vi upp en gameplan - vi fick stanna hemma i några dagar ge lösande mat och ingen blöja vad som än händer. Sa att han fick bajsa hur och vart han ville inne på toan men det blev ingen blöja. Efter typ 4 dagar och många tårar lyckades jag övertala honom att stå över pottan och lyckan var total!! :) Sen satte han sig på den nästa gång och nästa gång ville han pröva toaletten med lite uppmuntran av en ny spidermandräkt :) Sen dess har det aldrig varit ngt problem mer. Det var en spärr han behövde komma över. Det var några jobbiga dagar men så värt det, vi hade prövat allt innan och inget funkade. Njuter fortf när han säger att han ska gå på toaletten och bajsa :D Så mitt råd är: lägg upp en plan, stanna hemma några dagar, inga blöjor, lösande mat och avdramatisera det hela, det gör inget om det inte kommer i toan - det viktigaste är att han märker att det inte "händer ngt farligt" i det fria fallet lixom ;)

• Vanilla78

Stort tack för era råd och tips! är skönt och höra att man inte är ensam i situationen också. Jag skall testa era tips och hoppas på förändring.

• Lilla W

Och detta är vanligt, vet många speciellt pojkar som gör såhär. Flera på min sons dagis, grannbarn och kompisars barn. Verkar inte heller vara nån "djupare psykologisk förklaring" än att det är en vana som är svår att bryta. Barn väljer ju gärna ngt att fightas om, det dom alltid vill bestämma över, typ kläder, mat, sömn, toabestyr. Min son har aldrig bråkat om ngt av det andra, men det här skulle han bara bestämma över...

• Grön elefant

Min lilla tjej ville bara bajsa i blöjan. Hon gillade det inte och höll sig. Vi gav henne laktulos och plötsligt hann hon inte utan gick plötsligt in till toan själv och bajsade. Var så nöjd efteråt! Mitt tips är att inte prata om det längre, han vet vad som gäller. Låt det gå i hans takt. Och sen ge något lösande om han håller sig.

• persikofjaril

Vår dotter vägrar också bajsa om hon inte får bajsa i blöja. Behöver också tips, så kommer följa denna tråden och se om det kommer in fler än de som redan kommit. Så får man testa olika tekniker och se vad som funkar.

• pippilirum

Vi hade samma problem med ett våra barn. Vi tog det i flera steg. Han fick börja med att sitta på toaletten, med blöja, och bajsa. Bara för att "lära sig" bajsa sittande. Sen (och det här låter helt sjukt, haha!) klippte jag hål i blöjan, han hade up n'go. Så när han satt på toaletten och bajsade, med blöjan på, så hamnade bajset ändå i toaletten. Efter det var det inget problem!????

• Tuss 1

Min var likadan. Inget fungerade. En dag var vi hos mina föräldrar och hade inte med någon blöja. När det blev dags så sa vi bara att du får bajsa på toan. Blev ett väldigt liv. Men tillslut hade han inget val. Gick toppen och efter det har han aldrig haft blöja.

Tror också att det handlar om att bryta en vana.

• Rani

Jag känner att jag verkligen tänjer på mina gränser som förälder. Idag bajsade min treåring på pottan i vardagsrummet framför julkalendern. Det var enda sättet. "När det är juökalendern sätter du dig på pottan". Jaja, vad gör man inte.

Vi har kört tjata och muta. "Om du går på toa först så får du lördagsgodis sen"/ "behöver du gå på toa/på biblioteket här framme finns en toa"/"kolla en toalett"/ "för varje dag du är utan blöja får du en pixiebok".

Allt förkastligt jag kunde tänak mig innan jag blev förälder. Det gör jag nu. Ungen är i a f blöjfri dagtid.

Svar på tråden Tips! Hur får jag min 3,5 åring att sluta bajsa i blöjan?