• Sous

4månaders som avviker från viktkurvan

Har hon följt sin kurva tills nu och plötsligt hoppat nedåt? Är det bara vikten eller avviker hon från sin etablerade längdkurva också?

Det är inte bara att avfärda bvc i så fall även om det absolut inte är bra att de "varit på dig". Om hon följer sin egen kurva något sånär så håller jag med dig om att hon antagligen bara är liten, men om hon börjar avvika från den också så kan det ju vara ett tecken på att hon har svårt att tillgodogöra sig näring, och då måste man ju kolla upp det? I ett första steg vill de väl se om hon helt enkelt får i sig för lite kalorier, därav rådet om gröt, gissar jag.

• Sous
    Rosens skrev 2015-12-02 23:41:36 följande:
    Jag har gått hos bvc 1 gång i veckan sedan hon föddes och nu 1 gång varannan vecka. Det har varit lite svajigt med viktkurvan,nån gång har hon legat lite lite över och nu börjar hon avvika och närma sig kurvan under. längden har hon hållt sig på samma kurva hela tiden och följer den.

Men som jag skrev är jag tacksam över att de är så pass nogranna men jag personligen känner att det kan vara till en överdrift och känner inte alls att de lyssnar på mig och att de ifrågasätter mig och hur jag matar, om jag är säker på att jag blandat ersättningen rätt osv.

Detta har pågått sedan dag ett och börjar liksom tröttna nu. För om de skulle vara oroliga att det är något fel antar jag att vi får träffa läkaren
    Så länge hon följer längdkurvan så skulle jag inte vara alltför orolig, som sagt. Viktkurvan kan skifta lite utan större problem. Har hon legat ungefär lika på vikt/längd dessutom? Dvs hon är proportionerligt liten?

Om de är sådär ifrågasättande skulle jag fråga rakt ut om en läkartid och säga att eftersom du ger henne mat så måste något annat vara problemet, om de nu är så övertygade om att hon borde vara större.
Svar på tråden 4månaders som avviker från viktkurvan