Inlägg från: maritbinge |Visa alla inlägg
  • maritbinge

Är mödomshinnan en myt?

Farfallos skrev 2015-12-01 20:53:16 följande:
    Spelar väl ingen roll vad den kallas, utan frågan är väl om den finns eller ej, den där grejen som blöder vid första grövre penetrationen. ...och det gör den ju bevisligen, så det är en märklig fråga.
    Fast det finns ingen hinna som spricker. 
  • maritbinge
    Tecum skrev 2015-12-01 21:05:15 följande:
    Det är väl du som tror att jorden är platt då, för slidkransen finns även om inte alla blöder. 
    Tar det igen: En slidkrans är ingen hinna.
  • maritbinge
    Farfallos skrev 2015-12-01 21:14:13 följande:
    Du verkar också vara dåligt påläst. Det finns något (kalla den vad du vill) som spricker, och det som spricker kan se väldigt olika ut. Kolla bilderna här:
    sv.wikipedia.org/wiki/Hymen
    Tack, jag känner till slidkransen, jag har en mellan mina ben. Den är fortfarande inte en hinna, vilket också står att läsa i länken du postade. 
  • maritbinge
    Farfallos skrev 2015-12-01 21:23:09 följande:
    Och om du hade läst vad jag skrev så hade du förstått att ditt svar verkar lite småkorkat. Jag vet att det inte är någon hinna, men hinna eller ej kan ju knappast vara frågan. Det finns ju fakta på den punkten, och jag uppfattade frågan som att hela konceptet (dvs att det över huvud taget finns något som ibland spricker vid första penetreringen) ifrågasattes.
    Jag tycker att trådskaparen är tydlig med att frågeställningen rör varandet eller icke-varandet av en faktiskt hinna. Det är viktigt att göra en distinktion mellan hinna och slidkrans, då myten om att där finns en hinna har inneburit och innebär ett stort lidande för många unga kvinnor. 
  • maritbinge
    Tecum skrev 2015-12-01 21:22:47 följande:
    Ingen påstår att det finns en hinna, du tar det för bokstavligt. Frågan är om kvinnor blöder första gången eller ej, och isf varför?.
    Nej, frågan är inte om kvinnor blöder första gången eller inte. Frågan rör huruvida man tror att där finns en faktisk hinna eller ej. Det torde vara uppenbart att det inte gör det, men i och med att det t.o.m. i Sverige finns läkare som utför s.k. oskuldskontroller (och således tror att där finns en hinna) så tycks myten om hinnan leva vidare på sina håll. Jag antar att det var därför trådskaparen ville kolla läget här, och fråga medlemmarna på forumet vad de tror.
  • maritbinge
    Farfallos skrev 2015-12-01 21:55:23 följande:
    Som sagt var så tog inte jag ordet "hinna" så bokstavligt som du att jag trodde att det skulle vara en tät hinna. (En befängd tanke, och jag trodde inte att TS menade så. Hur TS menade vet vi väl inte riktigt heller.) Hur skulle då mensen komma ut? Hade mänsklighetens ens överlevt om det verkligen var en tät hinna? Nä, bara en dum tanke som jag inte trodde att någon hade. Men om du tittar på illustrationen på sv.wikipedia.org/wiki/Hymen så ser du ju att det inte bara är fråga om en krans i ordets rätta bemärkelse. Men det är ju inte ordet som betyder något tänker jag.

Hur menar du att myten om mödomshinnan har skapat ett visst lidande för kvinnor som informationen om krans inte skulle ha gjort? 
    Trådskaparen har förtydligat att hon menade en faktisk hinna. 

Självklart är det en helt idiotisk tanke, men eftersom många fortfarande tror att så är fallet så är det inte idiotiskt att fråga vad medlemmarna på familjeliv tror. 

Jag tycker att ordet krans passar bra, eftersom det är slemhinneveck som löper just som en krans innanför slidmynningen. 

Det har skapat lidande eftersom man trott (och på vissa håll fortfarande tror) att det går att oskuldskontrollera kvinnor genom att se om hinnan (som inte existerar) har spruckit eller inte. I en del kulturer ses det som ett allvarligt brott att ha förlorat sin oskuld innan giftermålet.
  • maritbinge
    Farfallos skrev 2015-12-01 22:24:24 följande:
    Nej, absolut inte, men vad har den frågan med den diskussion vi har nu med saken att göra? Vi diskuterar heltäckande hinna, krans och den eventuella myten om "heltäckande hinna". Jag har inte med en stavelse pratat om oskuldskontroll och kan inte påminna mig att jag har sett någon annan göra det heller. 
    Jag har pratat om det. Det har även trådskaparen gjort, i inlägg #6.
  • maritbinge
    Farfallos skrev 2015-12-01 22:45:11 följande:
    TS förtydligande postades säkert medan jag skrev, men det stod ju faktiskt inget om "heltäckande" från början, varför jag trodde att själva fenomenet (Hymen) ifrågasattes.

...och ditt svar nr 35 måste jag kommentera
    maritbinge skrev 2015-12-01 21:48:52 följande:
    Nej, frågan är inte om kvinnor blöder första gången eller inte. Frågan rör huruvida man tror att där finns en faktisk hinna eller ej. 
    Läs TS fråga igen då, för där står inte ett jota om en "faktisk hinna", men om en hinna som spricker (och eftersom det är levande vävnad vi pratar om, så förmodligen även blöder då). Hur missade du det?

Lidandet sedan. Du skrev "det är viktigt att göra en distinktion mellan hinna och slidkrans". Men Oskuldskontrollen (hur ovetenskaplig den än är) kan väl göras oavsett hinna eller krans. Där detta genomförs regelmässigt måste man ju ha upptäckt att i princip ingen har en tät hinna, utan att det finns "kransar" av olika slag.
    www.rfsu.se/sv/Sex--relationer/Kropp-och-kon/Slidkransen/
    ...och operation lär ju vara nästan lika illa oavsett om man försöker återställa en krans eller en hinna.
    Den huvudsakliga frågeställningen var inte huruvida kvinnor blöder eller ej vid första samlaget. T.ex. hade det inte varit relevant att svara att kvinnor kan blöda på grund av torra slemhinnor. Trådstartaren undrar om man tror att där finns en hinna som spricker. Alltså rör frågeställningen just en faktisk hinna. 
    Farfallos skrev 2015-12-01 22:47:37 följande:
    Bra, men det missade jag, och jag har likväl inte pratat om det, så varför ställer du den frågan till mig?
    Det var inte jag som ställde den frågan till dig.

• maritbinge
    Farfallos skrev 2015-12-01 22:45:11 följande:
    TS förtydligande postades säkert medan jag skrev, men det stod ju faktiskt inget om "heltäckande" från början, varför jag trodde att själva fenomenet (Hymen) ifrågasattes.

...och ditt svar nr 35 måste jag kommentera
    maritbinge skrev 2015-12-01 21:48:52 följande:
    Nej, frågan är inte om kvinnor blöder första gången eller inte. Frågan rör huruvida man tror att där finns en faktisk hinna eller ej. 
    Läs TS fråga igen då, för där står inte ett jota om en "faktisk hinna", men om en hinna som spricker (och eftersom det är levande vävnad vi pratar om, så förmodligen även blöder då). Hur missade du det?

Lidandet sedan. Du skrev "det är viktigt att göra en distinktion mellan hinna och slidkrans". Men Oskuldskontrollen (hur ovetenskaplig den än är) kan väl göras oavsett hinna eller krans. Där detta genomförs regelmässigt måste man ju ha upptäckt att i princip ingen har en tät hinna, utan att det finns "kransar" av olika slag.
    www.rfsu.se/sv/Sex--relationer/Kropp-och-kon/Slidkransen/
    ...och operation lär ju vara nästan lika illa oavsett om man försöker återställa en krans eller en hinna.
    Jag glömde visst att svara angående lidandet.

Du behöver inte berätta för mig hur orimligt det är att oskuldskontrollerna fortfarande genomförs. Det är fortfarande den felaktiga uppfattningen om att där finns en heltäckande hinna som gör att många människor tror att det faktiskt går att se huruvida flickan/kvinnan är oskuld eller ej. Därför är distinktionen viktig. 

Kontrollerna genomförs inte heller, så vitt jag vet, som rutin generellt, utan när det finns en misstanke om att kvinnan har haft sex utan att vara gift. 
  • maritbinge
    Farfallos skrev 2015-12-01 23:40:59 följande:
    Men snälla du! Läs innantill - det står inte ett ord om någon "faktisk hinna", utan det står "mödomshinna" vilket är det samma som hymen eller slidkrans, och den finns. Den är ingen myt. 

emliz skrev 2015-12-01 20:42:02 följande:
    Vad tror du? Är mödomshinnan äkta eller bara en myt? (Då menar jag att det är en hinna i slidan som spricker vid första samlaget? Berätta gärna varför du tror att den finns, om du röstar på det.
    Det är dock ingen heltäckande hinna bara för att ordet finns med som en del i det sammansatta ordet mödomshinna. Det är lite som att ordet pucko har en betydelse som fristående ord (chokladdryck) och en annan i sammansättningen rixpucko.

Citat TS:
    Är mödomshinnan äkta eller bara en myt? (Då menar jag att det är en hinna i slidan som spricker vid första samlaget)

Trådskaparen förtydligar i parentesen jag citerat ovan att hon menar en faktisk hinna.
Svar på tråden Är mödomshinnan en myt?