Farfallos skrev 2015-12-01 21:55:23 följande:
Som sagt var så tog inte jag ordet "hinna" så bokstavligt som du att jag trodde att det skulle vara en tät hinna. (En befängd tanke, och jag trodde inte att TS menade så. Hur TS menade vet vi väl inte riktigt heller.) Hur skulle då mensen komma ut? Hade mänsklighetens ens överlevt om det verkligen var en tät hinna? Nä, bara en dum tanke som jag inte trodde att någon hade. Men om du tittar på illustrationen på
sv.wikipedia.org/wiki/Hymen så ser du ju att det inte bara är fråga om en krans i ordets rätta bemärkelse. Men det är ju inte ordet som betyder något tänker jag.
Hur menar du att myten om mödomshinnan har skapat ett visst lidande för kvinnor som informationen om krans inte skulle ha gjort?
Trådskaparen har förtydligat att hon menade en faktisk hinna.
Självklart är det en helt idiotisk tanke, men eftersom många fortfarande tror att så är fallet så är det inte idiotiskt att fråga vad medlemmarna på familjeliv tror.
Jag tycker att ordet krans passar bra, eftersom det är slemhinneveck som löper just som en krans innanför slidmynningen.
Det har skapat lidande eftersom man trott (och på vissa håll fortfarande tror) att det går att oskuldskontrollera kvinnor genom att se om hinnan (som inte existerar) har spruckit eller inte. I en del kulturer ses det som ett allvarligt brott att ha förlorat sin oskuld innan giftermålet.