Inlägg från: Vanillaextract |Visa alla inlägg
  • Vanillaextract

Är mödomshinnan en myt?

Farfallos skrev 2015-12-01 21:33:28 följande:

Vi pratar inte om samma sak. Det är väl klart som sjutton att det inte normalt finns en helt tätslutande hinna, men den tanken är ju så korkad att jag inte ens fattade att det var vad som diskuterades. Redan i fjärde inlägget i tråden så klargjorde någon att det handlar om en slidkrans. På bilden som finns i länken jag postade så ser man ju även exempel på vad som inte heller skulle kunna kallas för varken krans eller hinna (kanske gardin då), men jag hoppas att vi kan strunta i den exakta definitionen orden, och förhålla oss till fenomenet, dvs att det finns något där (kalla det vad du vill) som ofta går sönder vid första penetrationen.

Slidkrans och mödomshinna är två helt olika saker och tråden handlar om mödomshinnan som alltså är en myt.
  • Vanillaextract
    Farfallos skrev 2015-12-01 21:46:19 följande:

Två helt olika saker??? På Wikipedia står det "Hymen, även känd som mödomshinna eller slidkrans", och även om jag vet att allt som står på internet inte är sant så är det precis vad jag också har uppfattat, dvs att det är samma sak. Vad menar du är skillnaden? Skicka gärna en länk som beskriver det hela så slipper du skriva så mycket.

Du visste alltså inte detta? Helt sjukt, det borde du ha lärt dig i grundskolan.

www.umo.se/kroppen/tjejers-underliv/det-finns-ingen-modomshinna/

www.rfsu.se/sv/Sex--relationer/Kropp-och-kon/Slidkransen/
  • Vanillaextract
    Farfallos skrev 2015-12-01 22:05:03 följande:

Vad tror du att du håller på med? "Jag postar frågan igen för vissa har uppenbarligen inte läst den" skriver du och så gör du ett tillägg om en "heltäckande hinna". Mödomshinna = Hymen = Slidkrans (dvs samma sak) är och har aldrig enligt någon modern vetenskap (eller tjejer jag känner) i normala fall varit en heltäckande hinna, utan mer som en krans. Jag skulle inte ens säga att det finns någon myt om den "heltäckande hinnan" eftersom jag aldrig hört att någon tro något så befängt.

Hela diskussionen om oskuldskontroller har alltså helt gått dig förbi?
  • Vanillaextract
    Farfallos skrev 2015-12-01 22:20:52 följande:

Nu är du nog bra trött i alla fall.... Du skrev att slidkrans och mödomshinna var två olika saker, men i den RFSU-länk du postar framgår det med all önskvärd tydlighet att det avser exakt samma vävnad. RFSU vill bara inte använda ordet "hinna" eftersom det mer har karaktären av en krans.

...och jag skrev i det första av mina inlägg som du svarade på att;

"Vi kan strunta i den exakta definitionen orden, och förhålla oss till fenomenet, dvs att det finns något där (kalla det vad du vill) som ofta går sönder vid första penetrationen."

Och det är detta fenomen som är det samma oavsett om det kallas Hymen, Mödomshinna eller slidkrans. Det är inte alls olika saker som du påstår, utan olika namn på samma fenomen.

...så vad som var så sjukt att jag inte lärde mig i grundskolan kan man ju undra. Jag lärde mig läsa - vad lärde du dig för något?

Jo det är olika saker vilket står i länkarna, rubriken är t.o.m att det är en myt så att du stoltserar med att kunna läsa blir ju ganska lustigt.. Funkar inte mina länkar kan du ju läsa klart din egna källa.

"Att förstå hymen som en hinna, som termen mödomshinna beskriver och inte en uppsättning slemhinneveck, har varit en vanligt förekommande myt som helt saknar vetenskapliga belägg.[8]

Namnet mödomshinna syftar på den traditionella uppfattningen om att det skulle finnas en täckande hinna som går sönder vid kvinnans första vaginala samlag. En intakt mödomshinna sågs då utifrån en sådan tankemodell som ett bevis för att bäraren inte haft samlag, det vill säga har kvar sin mödom eller jungfrudom. Idag är det känt att hymens utseende inte är en indikator på om en kvinna haft samlag eller inte, och att det inte går att se på hennes underliv om hon haft penetrerande sex eller inte.[9]"

Oskuldskontroller har just att göra med myten om mödomshinnan så blir lite konstigt att du känner till A men inte B.
  • Vanillaextract

Mödomshinna = myten om att det finns en täckande hinna som spräcks när kvinnan förlorar oskulden.

Slidkrans = krans av slemhinneveck omkring en centimeter innanför slidans mynning.

Mödomshinnan används ibland felaktigt som samma ord men är nu för det mesta ersatt då ordet mödomshinna syftar till just en täckande hinna som inte existerar. Mödomshinna var alltså ordet som användes men blev ersatt då det ansågs felaktigt. Idag förstår de flesta(förutom en viss någon i tråden som lever under en sten) vad som menas med mödomshinnan(myten). Ts tråd handlar även om just den heltäckande hinnan aka mödomshinnan och jag tänker inte slösa någon mer tid på någon som anstränger sig för att leka korkad och bara vill bråka.

Är det någon som fortfarande tror på myten om mödomshinnan är det bara att googla ordet "mödomshinna" så kommer det upp massor med källor på att den inte existerar.

• Vanillaextract
    Farfallos skrev 2015-12-02 13:53:05 följande:

Vad är det då som som blöder på de 30 - 40 procent av alla kvinnor när de har sex första gången om det inte är slidkransen? Skulle gärna vilja ha källa på det i så fall.

Du kan ju testa att läsa din egna källa.

"Namnet mödomshinna syftar på den traditionella uppfattningen om att det skulle finnas en täckande hinna som går sönder vid kvinnans första vaginala samlag. En intakt mödomshinna sågs då utifrån en sådan tankemodell som ett bevis för att bäraren inte haft samlag, det vill säga har kvar sin mödom eller jungfrudom. Idag är det känt att hymens utseende inte är en indikator på om en kvinna haft samlag eller inte, och att det inte går att se på hennes underliv om hon haft penetrerande sex eller inte.[9]

Anledningen till att vissa kvinnor blöder vid det första penetrerande samlaget kan bland annat vara att hymens veck uttänjs, att de inte är tillräckligt sexuellt upphetsade, att de är nervösa och spänner sig, eller att de har en missbildning där slidöppningen verkligen är delvis ihopväxt. Ungefär 60 procent[källa behövs] av kvinnor i Sverige blöder inte alls vid första samlaget och huvuddelen av dem som blöder får endast en missfärgad flytning."

Eller helt enkelt googla och läsa på rfsu:

"De allra flesta blöder inte. Det kan uppstå små sprickor i slemhinnevecken som gör ont, och ibland kan det också blöda lite grann, men det är ovanligt.

Oavsett hur slidkransen ser ut, så är det färre än hälften av alla tjejer som blöder när de penetrerar slidan första gången. Bland dem som ändå blöder är det få som gör det för att slidkransen varit trång, utan av andra orsaker. Om man inte varit sexuellt upphetsad utan spänd, nervös och för torr, kan det bli små sprickor i slidkransen som kan blöda, men det beror inte på hur många gånger man har haft sex."

Du kan läsa på ungefär varenda en av källorna när du googlar om slidkransen att det är fysiskt omöjligt för någon att se på något sätt att någon är oskuld.
  • Vanillaextract
    Farfallos skrev 2015-12-02 17:26:31 följande:

Jag håller med dig på varje punkt, men skulle vilja omformulera din sista mening. Jag tror du menar "att det är fysiskt omöjligt för någon att se på något sätt att någon INTE är oskuld". För så är det. Däremot är det möjligt att se på en tjej med en slidkrans som Johannas (i inlägg 94) att den tjejen inte har haft ett normalt vaginalt samlag. Snälla du, försök att läsa vad jag skriver... 

Nej, jag menar exakt det jag skrev och missförstod dig inte. Jag förklarade bara att du hade fel. Absolut enda sättet man kan se att någon är oskuld är om personen har en missbildad slidkrans som sitter för öppningen och förhindrar att något kan komma in. Men detta är alltså en missbildning, extremt ovanligt och något man opererar bort. Det är inte så en vanlig slidkrans ser ut eller fungerar. Slidkransen är inget som försvinner eller spräcks utan den är elastisk och töjbar, däremot kan man få skador vid öppningen om man inte är upphetsad nog, är för spänd, har för brottom, är för torr m.m. Dessa saker är extra vanliga just första gången och därför blöder fler då men kvinnor kan blöda även efter många samlag av samma anledningar.
  • Vanillaextract
    RosaSmurf skrev 2015-12-02 17:41:03 följande:

Samning med modifikation. Det kan uppstå sprickor i slidkransen vid ridning, cykling eller gymnasiet. Ben det spricker inte.

Har du källa på det? Förstår inte hur man skulle kunna få sprickor en eller mer centimeter inuti underlivet av något sådant.
  • Vanillaextract
    maritbinge skrev 2015-12-02 22:55:16 följande:

Nu verkar jag ha missat något. Vem i tråden har påstått att slidkransen inte finns och att den inte kan blöda?

Måste ha missat det med :o
  • Vanillaextract
    Farfallos skrev 2015-12-03 14:30:54 följande:

Sedan svarade du inte om det där med missbildning. Måste det verkligen vara en missbildning för att en slidkrans ska brista vid första penetreringen? Jag är starkt tvivlande.

Det måste vara en missbildning av slidkransen som täcker hålet på ett sådant sätt att det vore omöjligt för en penis att komma in med slidkransen intakt för att man ska kunna se att en tjej är oskuld. Men frågan är om det ens finns tjejer i könsmogen ålder med en sådan missbildning då det bör ha åtgärdats tidigare.

Sedan kan slidkransen se väldigt olika ut och med en varierande elastisk förmåga. Detta kan säkert göra att en tjej som är torr, spänd, har sex med någon ovanligt stor m.m får sprickor i slidkransen(som sedan läker). Oavsett om tjejen är oskuld eller inte.
  • Vanillaextract
    RosaSmurf skrev 2015-12-03 16:02:07 följande:

En missbildning är det om man har en hinna som täcker öppningen. Hurvida man ändå kan ha penetrerande sex är upp till var och en och inget varken du eller jag kan veta. Inte heller läkaren.

Vad är det du inte förstår?

Eh.. Men om man har en missbildad slidkrans som täcker hålet på ett sådant sätt att det är fysiskt omöjligt med penetrerande sex är det ju ganska självklart att den kvinnan aldrig haft penetrerande sex(då det inte är fysiskt möjligt)?
  • Vanillaextract
    emliz skrev 2015-12-03 16:38:55 följande:

Låt oss säga att en våldtäktsman skiter i om hon "fysiskt inte kan ha sex" o trycker ändå. Tror inte en våldtäktsman bryr sej om det. Är det fortf fysiskt omöjligt?

Jag menade ju självklart att det är fysiskt omöjligt att ha penetrerande med en sådan slidkrans intakt, trodde jag sa sig själv. Man kan självklart tvinga in något ändå men då har man ju inte längre den missbildningen då den går "sönder". Möjligen kan den läka ihop igen men lämnar då rimligen ärrbildning som går att se.
Svar på tråden Är mödomshinnan en myt?