maritbinge skrev 2015-12-01 22:04:53 följande:
Trådskaparen har förtydligat att hon menade en faktisk hinna.
Självklart är det en helt idiotisk tanke, men eftersom många fortfarande tror att så är fallet så är det inte idiotiskt att fråga vad medlemmarna på familjeliv tror.
Jag tycker att ordet krans passar bra, eftersom det är slemhinneveck som löper just som en krans innanför slidmynningen.
Det har skapat lidande eftersom man trott (och på vissa håll fortfarande tror) att det går att oskuldskontrollera kvinnor genom att se om hinnan (som inte existerar) har spruckit eller inte. I en del kulturer ses det som ett allvarligt brott att ha förlorat sin oskuld innan giftermålet.
TS förtydligande postades säkert medan jag skrev, men det stod ju faktiskt inget om "heltäckande" från början, varför jag trodde att själva fenomenet (Hymen) ifrågasattes.
...och ditt svar nr 35 måste jag kommentera
maritbinge skrev 2015-12-01 21:48:52 följande:
Nej, frågan är inte om kvinnor blöder första gången eller inte. Frågan rör huruvida man tror att där finns en faktisk hinna eller ej.
Läs TS fråga igen då, för där står inte ett jota om en "faktisk hinna", men om en hinna som spricker (och eftersom det är levande vävnad vi pratar om, så förmodligen även blöder då). Hur missade du det?
Lidandet sedan. Du skrev "
det är viktigt att göra en distinktion mellan hinna och slidkrans". Men Oskuldskontrollen (hur ovetenskaplig den än är) kan väl göras oavsett hinna eller krans. Där detta genomförs regelmässigt måste man ju ha upptäckt att i princip ingen har en tät hinna, utan att det finns "kransar" av olika slag.
www.rfsu.se/sv/Sex--relationer/Kropp-och-kon/Slidkransen/
...och operation lär ju vara nästan lika illa oavsett om man försöker återställa en krans eller en hinna.