• mamisch

Tygblöjor för nyfödd

Vi började med tygblöjorna när sonen var 1 månad gammal.  

Nu använder vi bara vikblöjor och knytblöjor i eko bomull med ull eller PUL byxor ovanpå.  Funkar finfint!  Sonen är 8 månader nu.

Tänk på att inte köpa något med fleece eller andra sådana material i för att det förenar vatten med små plastpartiklar.  Jag skulle satsa helst på naturmaterial - PUL byxor bara utan någon fleece i och inte direkt på huden.

• mamisch
    En del av oss skrev 2015-12-07 15:12:04 följande:

Läste också att fleece inte var så bra. Har nu hittat PUL byxor och formsydda men lägger man bara inlägget i och sedan på med byxan? Hur gör manmed rispappret lägger man det över hela inlägget och blir det inte väldigt oskönt att ha som papper mellan benen för bebis? Om bebis då kissat bajsat lägger man då inlägget i pul påsen eller ska man handtvätta av det värsta och ta en nytt inlägg och hur många inlägg kan tänkas behövas så att man klarar sig i 3 dagar? 24 st eller färre?

När barnet är litet, då behövs det bara formsydd blöja (eller vikblöja/knytblöja) med PUL eller ull ovanpå.  När bebisen börjar kissa mera, då behövs det inlägg.  Men det är också individuellt - det finns 'storkissare' och bebisar som kissar ofta men lite.  Jag har aldrig använt rispapper, faktiskt.  Har massa oanvänt rispapper och det verkar att de flesta inte använder det heller.  

I alla fall, tygblöjor behövs att bytas lite oftare än engångsblöjor.  Jag skulle säga varje 2 timmar, max 3 timmar.  

Just nu tvättar jag blöjorna två gånger om veckan och har 25 vik/knytblöjor, 20+ inlägg (mindre vikblöjor och prefolds) och 3 PUL byxor och 3 ullbyxor.  Jag föredrar ullbyxorna för att de inte behöver tvättas mer än ett par gånger om månaden (om inte det hamnar bajs på de, naturligtvis).  PUL utan något tyg inuti kan man också bara 'skölja' för att ta bort kisslukt, men de måste fortfarande tvättas mer ofta - jag kör en gång om veckan.

Också, vi använder engångs på nätterna bara för att jag är lat ;)  

Hoppas det hjälper.  Jag vet att det finns lite för mycket information på nätet och det blir nästan kaos ... Lycka till!
Svar på tråden Tygblöjor för nyfödd