• Ragnar

Tygblöjor för nyfödd

Jag rekomenderar också vikblöjor den första tiden. Jag köpte billiga på Jysk och hade 24 blöjor och 3 blöjbyxor som jag köpte begagnade. Den minsta storleken av blöjbyxor passade inte så länge så de slets inte så mycket.
    Vi tre månader började jag så smått använda pocketblöjor. Något tidigare med andra barnet för hon hade så tjocka lår att pocketblöjorna satt bra på henne tidigare. Fortsatte använde vikblöjorna ibland hemma ända tills barnen slutade med blöja. Fördelen med dem är att de torkar så fort. Jag anväde tygblöjor från dag ett med båda barnen. På BB där de föddes använder de bara tygblöjor och där var becket aldrig något problem. Jag hade rispapper i början men tyckte bara det var bökigt och slutade med det efter ett par veckor.

• Ragnar
    En del av oss skrev 2015-12-02 19:59:55 följande:

Åh vilket BB är det? Jag förstår inte riktigt vikblöjor, finns det bild någonstans hur man viker? Hur trär man på byxan utanpå utan att allt knölar ihop sig eller är det jag som missförstår och tror att man viker ihop som en tjockare binda lägger mellan barnens ben och så byxorna utanpå eller knyter man dom på något speciellt sätt och fäster med snappi trär på byxorna.

Skulle vara lättare med bilder.

Det var inget BB i Sverige utan ett litet sjukhus på Island.
    Det finns olika sätt att vika på. Tror det är en smaksak vilket man föredrar. Att vika som en tjockare binda tyckte jag bara fungerade när barnen större och bara för en liten stund. Antar att det finns många bilder och instrutioner på hur man viker på internet. Har för mig att jag hittade det på youtube, men det är några år sedan jag hade blöjbarn. Det finns olika sorters blöjbyxor också. Tyckte blöjbyxor ur pul-tyg med knappar var bäst. Finns många olika modeller och märken. Min favorit var nature babies byxor. Hade även ullbyxor som vi använde mest på natten. Ullbyxorna var så bylsiga under kläderna på dagen men höll bra tätt under natten. Hade även ett par formsydda blöjor ur bambusfrotté som nattblöjor. De läckte aldrig.
  • Ragnar

Vi hade en stor korg för blöjorna. Hade 2-3 färdigvikta, annars vek vi när blöjan skulle på. Har aldrig stykt blöjorna. Det sägs att PUL-tyg mår bra av värme då och då och att det är bra att torktumla dem emellanåt. Vi har aldrig haft torktumlare och blöjornar har hållt bra ändå.
    Vi hade mest one size blöjor och enda nackdelen var att det var stora och bylsiga i början. Så minnsta inställningen använde vi inte. Använde mest vikblöjorna då. Hade två blöjbyxor ur PUL i varje storlek och ett par ullbyxor som vi nästan bara använde över nattblöjan. Tygblöjor är ju lite bylsigare så byxor hade barnen alltid en storlek större. Men det var inget som verkade störa dem.
    Det finns massor med olika sorter och modeller av allt-i-ett och pocket blöjor och det är olika vilka som sitter bra på olika barn. Det första av mina barn var långt och smalt och det andra var som en bulle med tjocka lår. De blöjor som vi varit så nöjda med till första satt inte alls bra på andra. Jag köpte enstaka blöjor av olika modeller billigt begagnat för att prova innan vi köpte på oss många.

• Ragnar

Våran favorit när barnen växt lite var pocketblöjor. Tyckte inte det var jobbigt att stoppa i inläggen. Microfiber och bambus inlägg var bäst. Vi köpte billiga microfiber trasor och vek ihop som extra inlägg. Det fungarde jätte bra, till och med bättre än de dyra inläggen som fanns att köpa till blöjorna. Man får bara passa att aldrig ha microfibern direkt mot huden, vi hade de alltid instoppade i blöjan. Jag tyckte bäst om blöjor med knappar men dagmamma och dagis föredrog kardborre. Hade lite problem ibland med att kardborren lossnade i tvätten om jag inte fäst den ordentligt och repade PUL-tyget på blöjorna och fastnade i inläggen. Så vi hade ungefär hälften med knappar och hälften kardborre. Hade som mest 18 pocketblöjor (räknade att det gick åt 4-5 per dag) och 3 formsydda tjocka nattblöjor. Då räckte det att tvätta var tredje dag. Hade sen vikblöjorna som reserv hemma ibland.

• Ragnar
    mamisch skrev 2015-12-07 11:24:59 följande:

Tänk på att inte köpa något med fleece eller andra sådana material i för att det förenar vatten med små plastpartiklar.  Jag skulle satsa helst på naturmaterial - PUL byxor bara utan någon fleece i och inte direkt på huden.

Detta visste jag inte om fleece.

Annars tyckte vi inte om pocketblöjorna med fleece för den blev lätt vattentät och då läckte ju blöjorna eftersom kisset inte kom in till inlägget. Våran favorit var pocketblöjor med bambusfrotté istället för fleecen.
Svar på tråden Tygblöjor för nyfödd