Tygblöjor för nyfödd
Kan man börja med tygblöjor redan med en nyfödd eller är det att göra sig extra besvär? Vilken tygblöja lämpar sig bäst och är smidigast?
Kan man börja med tygblöjor redan med en nyfödd eller är det att göra sig extra besvär? Vilken tygblöja lämpar sig bäst och är smidigast?
Får nog bara stanna på BB i 1 till max 2 dygn. Kanske inte tänkte använda tygblöjor på BB men sedan efter några dagar.
Allt i ett blöja använder man prefolds, rispapper eller inlägg och så blöjbyxa utanpå eller snappi eller sumoband att fästa med? Jag tänkte ECa redan som nyfödd när vi kommit hem.
[quote=76070719][quote-nick]Lena skrev 2015-12-02 11:41:06 följande:[/quote-nick]
Rispapper kan man använda oavsett typ av blöja. Allt-i-ett kräver inte blöjbyxor eller liknande, det gör vikblöjor.
[/
Då får jag skaffa vikböjor och blöjbyxor i början då tills bebisen blir rörlig och lägga i rispapper då håller rispapper torrt för kiss? Amningsbajs? Jag är helt newbie så tacksam för hjälp
[quote=76071504][quote-nick]Ragnar skrev 2015-12-02 15:28:27 följande:[/quote-nick]
Jag rekomenderar också vikblöjor den första tiden. Jag köpte billiga på Jysk och hade 24 blöjor och 3 blöjbyxor som jag köpte begagnade. Den minsta storleken av blöjbyxor passade inte så länge så de slets inte så mycket.
Vi tre månader började jag så smått använda pocketblöjor. Något tidigare med andra barnet för hon hade så tjocka lår att pocketblöjorna satt bra på henne tidigare. Fortsatte använde vikblöjorna ibland hemma ända tills barnen slutade med blöja. Fördelen med dem är att de torkar så fort. Jag anväde tygblöjor från dag ett med båda barnen. På BB där de föddes använder de bara tygblöjor och där var becket aldrig något problem. Jag hade rispapper i början men tyckte bara det var bökigt och slutade med det efter ett par veckor.
[/
Åh vilket BB är det? Jag förstår inte riktigt vikblöjor, finns det bild någonstans hur man viker? Hur trär man på byxan utanpå utan att allt knölar ihop sig eller är det jag som missförstår och tror att man viker ihop som en tjockare binda lägger mellan barnens ben och så byxorna utanpå eller knyter man dom på något speciellt sätt och fäster med snappi trär på byxorna.
Skulle vara lättare med bilder.
Tack ska ta och googla lite men ull på sommaren blir inte det för varmt för bebisen?
[quote=76075713][quote-nick]Lena skrev 2015-12-03 15:34:52 följande:[/quote-nick]
Ull både värmer och kyler precis som siden.
[/
Ok även om blöjan läcker?
Klarar man sig på 4 st blöjbyxor one size under iaf dom första månaderna och ett gäng vikblöjor? Hur många snappi behövs?
[quote=76077500][quote-nick]Lena skrev 2015-12-03 22:33:12 följande:[/quote-nick]
Vi hade blöjbyxor med knäppning, två newborn och fyra small under de första månaderna och 20-30 vikblöjor.
[/
Dom jag tittat på är one size, annars måste jag beställa nytt vid 5 kg och nytt igen och igen. Tänkte att one size var praktiskt och mest ekonomiskt då dom blöjbyxorna har knäppning som växer med barnet och tydligen kan användas under hela blöjperioden. Vi har tänkt ECa så hoppas ha et dagtorrt barn innan 2 års ålder.
Okej, men en dum fråga nu hur får man plats med både bebis och det stora tygstycket som ska vikas ihop på ett skötbord? Eller ska man stå och förvika 24 vikblöjor var 3:e dag och hur förvarar man dom utan att det bara blir ett kaos och det inte håller ihop? Mitt skötbord är inte så brett så jag får plats för både bebis och ett tyyg och ska vika och hålla koll så att barnet inte rullar eller så eller hinner kissa ner skötbordet.
[quote=76078245][quote-nick]Lena skrev 2015-12-04 08:05:39 följande:[/quote-nick]
Jag förvek dem och hade dem på en hylla under skötbordet.
[/
Förvek du alla 24 st då? Hur höll dom ihop utan att flikarna veks upp igen?
Är det ens någon ide att använda tygblöjor på nyfödda som ammas och kissar upp mot 20 ggr per dygn och bajsar löst amningsbajs? Tänkte att jag då skulle använda one size frotte blöjbyxa vikblöja i tyg och så inlägg över tyget i typ rispapper. Har jag ens tänkt rätt?
Har också varit inne på babyrino.
Vilken ålder lämpar sig pocketblöjor för? Vill helst ha tyblöjor man slipper vika själv.
Usch vad svårt det känns att hitta nåt som passar. Skulle vilja hitta nåt som ar lätt typ sånt man själv hade snibb med blöja som man knöt fast vid höfterna som på 70 talet fast det verkar ju inte existera längre.
[quote=76088001][quote-nick]linnéa001 skrev 2015-12-06 21:09:35 följande:[/quote-nick]
Allt i ett är ju lättast. Nackdelen är ju att de torkar långsamt och är dyra (jämfört med andra tygblöjor, inte jämfört med engångsblöjor). Pocket skulle kanske passa dig, risken finns ju bara att du måste vika inläggen.
Det finns ju också formsydda blöjor som påminner lite om det du vill ha. På med blöjan, som har samma form som en engångsblöja och så skalet över, som snibben.
Har du kollat på gdiaper? Den är väldigt populär och verkar enkel. Jag har dock inte testat den själv eftersom jag ogillar kardborrband.
[/
Tack för tips ska kolla gdiaper och formsydda blöjor. Vill helst slippa vika och ha mig då det verkar så svårt och helst vill undvika vanliga engångsblöjor. Vad är det för nackdel med kardborreband? Lossnar dom lätt och blir ofräscha fort? Hur många blöjor behöver man? Vi har ingen egen tvättmaskin utan tvättar i tvättstugan.
Har nu kollat gdiaper men var på engelska så hängde inte med. Men sökte på formsydda och hittade minimundus som känns bra och inte så dyra och formsydd känns bättre än vikblöja så det blir nog formsydd.
Läste också att fleece inte var så bra. Har nu hittat PUL byxor och formsydda men lägger man bara inlägget i och sedan på med byxan? Hur gör manmed rispappret lägger man det över hela inlägget och blir det inte väldigt oskönt att ha som papper mellan benen för bebis? Om bebis då kissat bajsat lägger man då inlägget i pul påsen eller ska man handtvätta av det värsta och ta en nytt inlägg och hur många inlägg kan tänkas behövas så att man klarar sig i 3 dagar? 24 st eller färre?
[quote=76092115][quote-nick]linnéa001 skrev 2015-12-07 21:27:08 följande:[/quote-nick]
Rispappret är ganska mjukt. Har det bara kommit kiss på kan man tvätta det och använda igen, det går inte sönder som toa- eller hushållspapper. Får absolut inte spolas ned i toaletten.
Att tvätta av eller inte innan det läggs i påsen väljer man själv. Vi har gjort så att vi sköljt av och hängt på tork i badrummet, vi har en ställning som hänger i taket ovanför badkaret. När bajsiga inlägg torkat så har vi slängt dem i tvättkorgen. Inlägg som bara kissats i återanvänder vi. Vi har ju ec'at vår dotter så efter ett tag blev det inte så mycket bajs i blöjan.
På återförsäljarnas hemsidor står det väl oftast 24 st, alltså åtta blöjor per dag och tvätt var tredje dag. Vi har haft många färre men som sagt återanvänt inläggen om de bara blivit kissiga. Har blöjorna tagit slut har vi kört engångs, som vi alltid har på natten. En stor fördel med vikblöjor är att de torkar snabbt.
Vi har skal av märket Alvehamn, lägger in en bild så får du se hur de ser ut. Det är alltså en ficka på insidan där man stoppar in inlägget. Fungerar väldigt bra. Kanten blir dock lite fuktig så skalet måste bytas vid varje blöjbyte. Vi sköljer av skalet och hänger det på tork men jag vet att alla inte sköljer av utan låter det torka bara.
[/
Tack för långt och utförligt svar. Är det ett tyg man viker och lägger i byxan eller är det som en blöja?
Jag vill inte nåt tyg som man viker vilket jag känner att jag tjatat om nu. Jag vill ha en skalbyxa och ett inlägg man vara lägger på och fäster. Formsydd tror jag dom heter. Jag har inte bestämt material om jag ska ha naturmaterial då barnet känner att det bir blött eller syntet då bebis inte känner det. hAr int den kunskapen än. Kommer nog bli att jag köper från minimundus. Blirnog pul ull känns för krångligt. Måste vara enkelt annars kommer jag aldrig orka hålla på med tygisar.