En del av oss skrev 2015-12-07 22:01:33 följande:
Tack för långt och utförligt svar. Är det ett tyg man viker och lägger i byxan eller är det som en blöja?
Det som vi har är ett stort tygstycke, vikblöja, som jag vikt som en limpa och lagt i skalet. Alvehamns formsydda borde ju passa i deras skal tänkte jag. Annars finns det kanske andra märken som har liknande system, jag har bara provat Alvehamns.
Har du tänkt något på vilket material du vill använda? Det finns blöjor av bomull, bambu och hampa. Bomull torkar fortast, men suger sämst. Jag tror att hampa suger mest och torkar långsammast och att bambu ligger i mitten. Vi har inlägg i bambufrotté som vi använder om vi ska gå ut mer än 1,5 timme, men nu är ju min dotter ganska stor, 15 månader. Kör bara bomull hemma.
Vill du pröva billiga vikblöjor kan du köpa på Ikea, många använder deras tyglappar som heter Vandring. De är 80*80 cm. Kanske lite stora på nyfödd (inte säker då jag inte testat) men de växer ju snabbt.
Jag rekommenderar också Disanas knytblöjor. De är bra då de går lite längre ner på benen. Vi använde dem tills dottern blev kanske 9 månader och började rulla på skötbordet. Då orkade jag inte mer och ville ha en enkel lösning. De måste man också ha skalbyxa ovanpå och ett inlägg i. Dock finns inlägg som passar och som inte behöver vikas.
Det är bara att fråga om du vill. Jag har läst mycket i Tygblöjegruppen på Facebook :)