Inlägg från: lilleman2000 |Visa alla inlägg
  • lilleman2000

Snodde en godispåse i netto. Nu får jag inte handla mera?

mliten skrev 2015-12-02 17:31:43 följande:

Nej man kan inte porta någon från en livsmedelsbutik, det finns ingen laglig rätt.

Ja, man kan säga att snattaren inte är välkommen.

Ja, man kan vägra att ta betalt i kassan om den misstänkte försöker handla något.

Ja, om personen uppför sig ordningsstörande så har man rätt att tillkalla vakter för avvisande.

Varför uttalar du dig om något du uppenbarligen inte har en aning om?

"Finns ingen laglig rätt"... Det finns det visst. Det är ingen mänsklig rättighet att få handla i butik. Affärsinnehavaren får ensidigt välja sina kunder så länge han inte sysslar med diskriminering. 

Nu tillhör inte snattare någon minoritetsgrupp, så det är fritt fram att neka TS att handla i butiken. 
  • lilleman2000
    Anonym (Hmmm) skrev 2015-12-02 07:12:15 följande:
    Ts är inte dömd för något. Och hon kan anmäla företaget om de trakasserar henne när hon ska handla.
    En till som pratar utan att veta vad han/hon pratar om.

Ts behöver inte vara dömd för något för att nekas handla i butik, varifrån har du fått det? En affär är en privat inrättning och om jag äger en butik får jag fritt välja mina kunder och neka dem jag inte vill ha där, sålänge jag inte diskriminerar. 

Och NEJ, hon kommer inte att komma någonvart genom att åberopa diskriminering

Självklart kan hon anmäla företaget, men det kommer inte att leda någon vart. 
Svar på tråden Snodde en godispåse i netto. Nu får jag inte handla mera?