• QueenBeee

Är B och C verkligen dåliga betyg på gymnasienivå?

Jag har märkt att det ligger en ganska stor press på dagens gymnasieungdomar, åtminstone enligt dem själva. I andra länder verkar ett C (motsvarande VG) vara ett rätt kasst betyg, men ser det liknande ut i Sverige? Jag känner A-elever, främst på samhällsprogrammet, som vill plugga vidare efter studenten men har hamnat snett och därmed fastnat i depressioner och dylikt och nu ligger på C-nivå, vilket får dem att må ännu sämre. 

Är betygen C/B verkligen så illa?

• Svar på tråden Är B och C verkligen dåliga betyg på gymnasienivå?
  • Jw83

C ligger väl mer mot "godkänd +" så det är väl ett ganska normalt betyg. När jag går igenom betygskataloger och sätter betyg så hamnar de flesta på B, C.

Så jag skulle väl kalla betygen för ganska medel :)

• sextiotalist

Enligt de lärare som min son har (han läser natur och hans lärare är kring 60, så de har varit med ett tag) så är kraven på C ungefär jämställda med en fyra under tiden jag gick (jag vet att det inte är samma typ av skala, men de jämför kunskapsnivån, dvs vad de som hade fyra på min tid verkligen kunde).

Något jag också brukar jämföra med, det är att på min tid krävdes det minst en trea i matematik för att kunna söka till civilingenjörsutbildningen (då fanns det inte underkänt), numera är kraven ett E (dvs godkänt).
    Så jag skulle nog säga att C och B är bra betyg, men betygsinflationen verkar redan kommit igång på gymnasiet.
    Att den var i gång redan på grundskolan året efter de nya betygen kom har jag förstått eftersom de som hade högre betyg än min son var tvungen att hoppa av programmet eftersom de inte klarade av kurserna.

Att få A idag ska vara väldigt svårt, MVG täcker även in B, VG både B och C (detta enligt lärarna, varav en har varit med att skapa kraven för betygssystemet i ett ämne som är idag, han om någon borde veta detta för detta ämne)

• Jw83
    sextiotalist skrev 2015-12-02 12:14:28 följande:

Enligt de lärare som min son har (han läser natur och hans lärare är kring 60, så de har varit med ett tag) så är kraven på C ungefär jämställda med en fyra under tiden jag gick (jag vet att det inte är samma typ av skala, men de jämför kunskapsnivån, dvs vad de som hade fyra på min tid verkligen kunde).

Något jag också brukar jämföra med, det är att på min tid krävdes det minst en trea i matematik för att kunna söka till civilingenjörsutbildningen (då fanns det inte underkänt), numera är kraven ett E (dvs godkänt).

Så jag skulle nog säga att C och B är bra betyg, men betygsinflationen verkar redan kommit igång på gymnasiet.

Att den var i gång redan på grundskolan året efter de nya betygen kom har jag förstått eftersom de som hade högre betyg än min son var tvungen att hoppa av programmet eftersom de inte klarade av kurserna.

Att få A idag ska vara väldigt svårt, MVG täcker även in B, VG både B och C (detta enligt lärarna, varav en har varit med att skapa kraven för betygssystemet i ett ämne som är idag, han om någon borde veta detta för detta ämne)

Det är omöjligt att rakt av översätta betygen utan man får se till varje kurs. Ett C i pbetygskriterierna betyder oftast att att man måste uppnå en medelnivå. Tidigare var ett G väldigt brett och innefattade också en medelnivå. Det var det som var problemet, man fick ett G om man precis klarade målen men även om man var rätt så långt fram i målen. Det var det som var huvudproblemet.

Jag fick en föreläsning av Skolverket inför det nya systemet. Där sa dom att det nya A motsvarar ett MVG och ett B ett vg. Detta då högsta betyget ska vara svårt att nå och de olika nivåerna av godkänt ska spridas mer ( typ c = G+, D = G, E= G-
  • sextiotalist
    Jw83 skrev 2015-12-02 14:42:40 följande:
    Det är omöjligt att rakt av översätta betygen utan man får se till varje kurs. Ett C i pbetygskriterierna betyder oftast att att man måste uppnå en medelnivå. Tidigare var ett G väldigt brett och innefattade också en medelnivå. Det var det som var problemet, man fick ett G om man precis klarade målen men även om man var rätt så långt fram i målen. Det var det som var huvudproblemet.

Jag fick en föreläsning av Skolverket inför det nya systemet. Där sa dom att det nya A motsvarar ett MVG och ett B ett vg. Detta då högsta betyget ska vara svårt att nå och de olika nivåerna av godkänt ska spridas mer ( typ c = G+, D = G, E= G-
    Jag tror nog att både B och C är ofta de betygen som är mest relevanta, men jag har förstått att man börjar bli mer generös med A, för att få A ska det krävas mer än vad som krävdes för MVG, detta enligt de lärare på gymnasiet som jag har träffat.
    Min sambos äldsta, som gick under MVG-tiden i skolan, är mäktad imponerad av den matematiken sonen läser och konstaterade att de inte ens var i närheten av det de läste på Matte 5 (som är tuffare än forna matte E). Så kraven ska vara högre idag.
  • Lyckygirl9999

Har läst hela gymnasiet med de nya betygen och kan säga att C/B är typ som VG/MVG. Medan A är ungefär som MVG+. Detta baserat på kraven att få C/B/A jämfört med kraven på att få VG/MVG.

Det är även på grund av de nya betygen som skolan ser ut att gå nedåt, eleverna når helt enkelt inte upp till högsta betyg. Även på högskoleansökningar har man sätt att medelvärdet sjunker.

• Jw83
    sextiotalist skrev 2015-12-02 14:49:21 följande:

Jag tror nog att både B och C är ofta de betygen som är mest relevanta, men jag har förstått att man börjar bli mer generös med A, för att få A ska det krävas mer än vad som krävdes för MVG, detta enligt de lärare på gymnasiet som jag har träffat.

Min sambos äldsta, som gick under MVG-tiden i skolan, är mäktad imponerad av den matematiken sonen läser och konstaterade att de inte ens var i närheten av det de läste på Matte 5 (som är tuffare än forna matte E). Så kraven ska vara högre idag.

Detta är ett utdrag från kunskapskraven i matematik i åk nio:

Kunskapskrav för betyget C i slutet av årskurs 9

Eleven kan lösa olika problem i bekanta situationer på ett relativt väl fungerande sätt genom att välja och använda strategier och metoder med förhållandevis god anpassning till problemets karaktär samt formulera enkla matematiska modeller som efter någon bearbetning kan tillämpas i sammanhanget. Eleven för utvecklade och relativt väl underbyggda resonemang om tillvägagångssätt och om resultatens rimlighet i förhållande till problemsituationen samt kan ge något förslag på alternativt tillvägagångssätt.....

Kunskapskrav för betyget A i slutet av årskurs 9

Eleven kan lösa olika problem i bekanta situationer på ett väl fungerande sätt genom att välja och använda strategier och metoder med god anpassning till problemets karaktär samt formulera enkla matematiska modeller som kan tillämpas i sammanhanget. Eleven för välutvecklade och väl underbyggda resonemang om tillvägagångssätt och om resultatens rimlighet i förhållande till problemsituationen samt kan ge förslag på alternativa tillvägagångssätt."

Uttryck som " relativt väl" " formulera enkla matematiska modeller" och " förhållandevis god anpassning" ger mig vibbar av det forna G. Uttrycken som används i A känns som uttrycken som användes i forna MVG. Dom är inte omöjliga att uppnå men det krävs en egagerad och duktig elev.
Svar på tråden Är B och C verkligen dåliga betyg på gymnasienivå?