sextiotalist skrev 2015-12-02 14:49:21 följande:
Jag tror nog att både B och C är ofta de betygen som är mest relevanta, men jag har förstått att man börjar bli mer generös med A, för att få A ska det krävas mer än vad som krävdes för MVG, detta enligt de lärare på gymnasiet som jag har träffat.
Min sambos äldsta, som gick under MVG-tiden i skolan, är mäktad imponerad av den matematiken sonen läser och konstaterade att de inte ens var i närheten av det de läste på Matte 5 (som är tuffare än forna matte E). Så kraven ska vara högre idag.
Detta är ett utdrag från kunskapskraven i matematik i åk nio:
Kunskapskrav för betyget C i slutet av årskurs 9
Eleven kan lösa olika problem i bekanta situationer på ett relativt väl fungerande sätt genom att välja och använda strategier och metoder med förhållandevis god anpassning till problemets karaktär samt formulera enkla matematiska modeller som efter någon bearbetning kan tillämpas i sammanhanget. Eleven för utvecklade och relativt väl underbyggda resonemang om tillvägagångssätt och om resultatens rimlighet i förhållande till problemsituationen samt kan ge något förslag på alternativt tillvägagångssätt.....
Kunskapskrav för betyget A i slutet av årskurs 9
Eleven kan lösa olika problem i bekanta situationer på ett väl fungerande sätt genom att välja och använda strategier och metoder med god anpassning till problemets karaktär samt formulera enkla matematiska modeller som kan tillämpas i sammanhanget. Eleven för välutvecklade och väl underbyggda resonemang om tillvägagångssätt och om resultatens rimlighet i förhållande till problemsituationen samt kan ge förslag på alternativa tillvägagångssätt."
Uttryck som " relativt väl" " formulera enkla matematiska modeller" och " förhållandevis god anpassning" ger mig vibbar av det forna G. Uttrycken som används i A känns som uttrycken som användes i forna MVG. Dom är inte omöjliga att uppnå men det krävs en egagerad och duktig elev.