• Anonym (blöja på flygplan?)

Hur flyger man med sägvätare

Hej Har försökt letat runt lite om hur andra gör som rest långt med större barn som är sängvätare, hittade en tråd igår men såg idag när jag kollade att den var flera år gammal. så jag startar en ny tråd för att se om någon kan ge tips å trix på vårat dilemma.
    vi skall ut och resa för första gånger nu över jul. vi skall flyga till Thailand.
    men vi har ett ett litet dilemma vi har två barn en snart 4 år och en på 8,5 år. båda barnen är sängvätare och har blöja på natten, (ja den stora är utredd och vi har testat det mesta så där behöver jag inga tips eller spydiga kommentarer)
    men hur skall man göra på våran resa. Jag förstår att våran stora inte vill ha blöja från det vi åker tills vi kommer till hotellet i Thailand. minstingen är inga problem med hon bryr sig inte om hon har blöja så hon får ha det som säkerhet hela resan.men vi kommer åka buss till flyget på natten ca 4 timmar då tycker jag att även den stora bör ha blöja på sig. sedan är det en lång lång flygresa med helt klart begränsning till toaletter. har hört att om det är mycket turbulens i luften får man inte lämna stolen vilket kan vara skäl nog för att även den stora bör ha blöja även på flygplanet. Vi har bara som hastigast pratat om detta hemma och barnen har inte sagt varken bu eller bä än. tänkte höra om det kanske finns någon som varit med om liknande och om hur ni gjort. eller om någon har något bra tips så blir jag glad för det.

• Svar på tråden Hur flyger man med sägvätare
  • Dixie

När mina barn hade nattblöja fick de ha blöja när vi flög, just för at man inte alltid kan gå från sin plats på planet! Vilka tider flyger ni? Kan ni kanske sätta på blöjan när det närmar sig kvällen?

• Anonym (0o0)

Men om din stora har en upandgo e ju bara å dra ner om han/hon behöver gå på toa. Sen myskläder på så syns de inte. Om de skulle hända en olycka så kan han/hon byta på toa å har en tröja med magficka på tröjan så kan han gömma den nya när han går till toa

Dixie skrev 2015-12-02 10:42:04 följande:

När mina barn hade nattblöja fick de ha blöja när vi flög, just för at man inte alltid kan gå från sin plats på planet! Vilka tider flyger ni? Kan ni kanske sätta på blöjan när det närmar sig kvällen?

okej hur gamla var dina barn då? kan tänka mig att fram tills 4 kanske 5 år är det ingen stor grej för dom att ha blöja hela resan.
    vi flyger kl 07:00 så då kanske hon kan vara vaken men för mig som aldrig flugigt så är jag lite orolig för dom gånger det blir turbulens, hur länge kan man bli sittandes då? när hon väl känner sig kissnödig är det ganska bråttom. Då går det inte att vänta 15-20 min för henne. Resan skulle ta ca 18 - 19 timmar med ett stopp. så någon gång kommer hon ju antagligen somna.
    sedan är det ju det med bussen till flygplatsen men med stora mjukisbyxor å lång linne så kanske det går att "övertala" henne till att ha blöja då.
    som jag skrev tidigare så har vi inte pratat igenom detta helt hemma än. men jag känner å förstår att detta är något som hon tänker på. samtidigt som det är svårt för henne att prata om.
    Anonym (0o0) skrev 2015-12-02 11:30:46 följande:

Men om din stora har en upandgo e ju bara å dra ner om han/hon behöver gå på toa. Sen myskläder på så syns de inte. Om de skulle hända en olycka så kan han/hon byta på toa å har en tröja med magficka på tröjan så kan han gömma den nya när han går till toa

Nej här hemma har hon vanliga öppna blöjor, men lite lustigt jag har just pratat med hennes läkare om vi inte kunde få ett paket byxblöjor inför denna resa, då jag som du tänkte det blir mycket enklare för henne då hon kan använda toaletten som vanligt fast hon har blöja. 
    bra tips med munktröja den stora fickan på magen borde vara perfekt för just det ändamålet. det är lite sådana tips jag vill så så när jag pratar med henne vill jag ha något att säga å några ideer så det blir så lätt å bra som möjligt för henne
  • annananos

Hej När jag läste din rubrik så tänkte jag att man sängvätare flyger väl som alla andra, med ett flygplan.
    men när jag läste så insåg jag ju problemet. Det låter jobbigt för din tjej.
    jag har själv inte så stora barn så jag har egentligen inga bra tips så. men en fråga varför har hon inte byxblöjor hemma? det känns mycket lättare för henne.
    men om ni nu får byxblöjor tills ni skall resa så låt henne bestämma helt själv. hon är så stor så hon vet ju om problemet. ge henne det förtroendet. kanske borde gälla din lilla också. vill hon inte ha blöja på sig när ni flyger på dagen så tycker jag inte hon skall behöva det. men fråga barnen vad dom vill börja där.

annananos skrev 2015-12-02 15:19:44 följande:

Hej När jag läste din rubrik så tänkte jag att man sängvätare flyger väl som alla andra, med ett flygplan.

men när jag läste så insåg jag ju problemet. Det låter jobbigt för din tjej.

jag har själv inte så stora barn så jag har egentligen inga bra tips så. men en fråga varför har hon inte byxblöjor hemma? det känns mycket lättare för henne.

men om ni nu får byxblöjor tills ni skall resa så låt henne bestämma helt själv. hon är så stor så hon vet ju om problemet. ge henne det förtroendet. kanske borde gälla din lilla också. vill hon inte ha blöja på sig när ni flyger på dagen så tycker jag inte hon skall behöva det. men fråga barnen vad dom vill börja där.

Hon har inte byxblöjor för att dom klarar inte en hel natt, men nu på resande fot kanske det funkar å framförallt så kanske det är lite lättare.

Ja kanske skall hon få göra som hon vill å sköta det själv. Ingen dålig tanke. Men tror inte den lilla skrutan är mogen nog att känna när hon behöver eller inte behöver blöja under flygresan. Klart jag skall fråga barnen hur dom vill å vad dom tycker p tänker. Tänkte bara få in lite tips innan på hur andra gjort.

Ingen mer som har något tanke om detta? Vi kan inte vara ensamma om detta problem, någon här inne borde ju ha gjort en lång flyg resa med barn som är eller då var sängvätare (enures)

• Kjell2
    Anonym (blöja på flygplan?) skrev 2015-12-02 21:46:59 följande:

Ingen mer som har något tanke om detta? Vi kan inte vara ensamma om detta problem, någon här inne borde ju ha gjort en lång flyg resa med barn som är eller då var sängvätare (enures)

Om du söker på kiss, blöja, sängvätning kommer du hitta flera trådar med andra som ha liknande bekymmer och du kan utbyta erfsrenheter med.
  • Anonym (Nicke)
    Anonym (blöja på flygplan?) skrev 2015-12-02 21:46:59 följande:

Men Gud det är väl bara att ta på blöjan. Inget att diskutera. Enures = blöja.

Hälsningar Nicke
  • Anonym (Mimmy)

Sorry, men jag anser att ett snart nioårigt barn inte ska ha "blöja" på sig öht, speciellt inte ute bland folk. Har hon verkligen blöja på sig hemma om natten? Really?? Varför har hon inte sänglarm?

OM det händer en olycka under resans gång, alltså om, så har ni fler ombyten med er i handbagaget. Skicka in henne på toan efter att hon druckit eller innan hon börjar bli trött och vill sova, även om hon inte känner sig nödig. Man kan alltid pressa ut några droppar.

Visst blir det turbulens, men inte hela tiden. Som sagt, sker en olycka byter ni kläder. Men sätt inte på en b-L-ö-j-a på en så pass gammal unge, som jag antar inte har fysiska eller mentala handikapp.

Svar på tråden Hur flyger man med sägvätare