Inlägg från: EVAinuti |Visa alla inlägg
  • EVAinuti

Kvinnans rätt till sin kropp

Jag ska spara stamceller från mitt barns navelsträngsblod. I andra länder så får gravida information om att det finns stamceller i navelsträngsblod och att det går att donera, frysa in privat eller låta bli att ta hand om dem.

När jag ringde förlossningen så sa de nej... Det kan de inte göra. Barnet jag föder är mitt och efterbörden som kommer från mig är min. Det är väl mitt beslut vad jag vill göra med mina stamceller!

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Kvinnans rätt till sin kropp
  • EVAinuti

Bra förtydligande. Det finns företag som sköter hanteringen. Blodet tar min man, han är läkare Cool

• EVAinuti
    "Kvinnokliniken, Karolinska Universitetssjukhuset, följer Stockholms läns landstings rekommendationer att inte medverka till privat sparande av navelsträngsblod. Detta innebär att insamling av navelsträngsblod för detta ändamål inte medges vid våra förlossningsavdelningar eller med hjälp av vår personal."

citat från 
    www.karolinska.se/navelstrangsblodbanken
  • EVAinuti

Stamcellerer används f ör att bota sjukdomar. Vanligast tror jag är att bota syskon med leukemi men det är ganska många sjukdomar på den där listan. Det gör man absolut inte med embryonala stamceller

Svar på tråden Kvinnans rätt till sin kropp