Kvinnans rätt till sin kropp
Helt sjukt att jag inte ska få bestämma över min efterbörd. Jag får alltså ta hem moderkakan och gräva ner den på tomten eller äta upp den men inte spara stamceller?
Helt sjukt att jag inte ska få bestämma över min efterbörd. Jag får alltså ta hem moderkakan och gräva ner den på tomten eller äta upp den men inte spara stamceller?
Roligt alternativ att fråga barnet. Jag är ingen expert men är det inte stor risk att blodet har koagulerat efter 18 år...
Läste om en mamma på http://mödravård.se/nyhetsinlagg/framtidsspaning-spara-stamceller-fran-navelstrangsblod/ som har eller ska göra det
Oavsett sen eller tidig avnavling så finns det alltid lite blod kvar i navelstärngen. Det pågår en studie i Sverige där man jämför 1 min och typ 5 minuter. Vad jag har sett så finns det inga studier som visar på att mer än 1 minuts väntan gör någon skillnad. Cochrane rapporterna jämför tidigare än 1 min mot senare än 1 minut där ser man förhöjd risk för järnbrist med tidiga avnavling och förhöjd risk för gulsot med sen avnavling.
Det saknas bra studier och det är också stor skillnad I och U-länder.