Musik som liknar Amélie (soundtrack) av Yann Tiersen?
Har varit förälskad i soundtracken till den filmen länge nu och vill gärna ha tips på musik som liknar detta.
Någon som har några förslag? :)
Har varit förälskad i soundtracken till den filmen länge nu och vill gärna ha tips på musik som liknar detta.
Någon som har några förslag? :)
Puffar :)
Puffar igen
Kan du lägga upp en länk åt en som är för lat för att leta själv?
Visst!
Här är en av dom:
Detektivbyrån liknar lite tycker jag!
open.spotify.com/track/2G1UG8ObbwvVyeLXNzHuwQ
Tack! Ganska liknande ja
En del av deras låter väldigt bekanta, vet dock inte vart jag hört dom förut. :)
Typ kanske. Den är fransk iaf.
Har du lyssnat på soundtracket till Goodbye Lenin? (Också Yann Tiersen)
Annars kanske Michael Nyman har en del som är lite samma stil (soundtracket till Pianot t ex)
Om du har Spotify är det ju lätt (men tidsödande) att söka efter liknande artister... (Har hänt att jag suttit en hel dag och letat) :)
Tack för förslagen! :) Jag har inte spotify, det är youtube som gäller.
Jag har kollat på andra saker Yann Tiersen har gjort och vissa saker är ju rätt trevliga, men det lever inte alls upp till samma känsla jag får av Amélie. Lite synd att det är så. Jag har lyssnat på The Piano's soundtrack men får inte riktigt samma känsla från den heller.
Amélie låter liksom glad samtidigt som den kan låta sorglig, den kan låta nyfiken eller verka stillsam. De flesta andra instrumentala soundtracks som jag hittat som kan likna lite, t.ex. pianot, låter så sorgsna. Kan ju vara väldigt vackert men det är inget jag orkar lyssna på när jag röjer här hemma.
Behöver ju inte vara en soundtrack, men det kanske är lättare att hitta soundtracks som är såhär än "vanlig" musik (?).
Jag gjorde en snabb googling på "piano music like Yann Tiersen" och fick upp en hel massa frågor om samma sak. (Vet ju inte om det är just piano du är förtjust i)
Bland annat på den här länken: answers.yahoo.com/question/index
Skriv gärna om du råkar på något liknande, jag är också väldigt förtjust i den typen av musik! :)
Tack för länken! Ska kolla upp de som de nämner där.
Ska försöka komma ihåg att meddela om jag hittar något :)
Wintergatan! Består av vissa medlemmar från Detektivbyrån:
www.youtube.com/playlist
Gustavo Santaolalla
Wim Mertens