• chantariel

Gravid och råkat äta fisk som ej var genomlagad

Hej,

Jag är i v 38 och min gravidnojja har tagit konstigt höga höjder. Idag lagade jag panerad spätta till middag och stekte som vanligt på medelvärme ca 2-3 min på varje sida. När jag åt fisken tyckte jag att den fortfarande "smakade" lite liksom gummiaktigt, blev supernojjig och stekte till den lite till. Jag fick i mig några tuggor och jag är inte säker på om den var ok genomstekt eller ej. Köttet såg vitt ut men det kändes liksom lite slemmigt i munnen. Vad kan risken vara om man som gravid råkar få i sig fisk som inte är helt genomlagad?

• Svar på tråden Gravid och råkat äta fisk som ej var genomlagad
  • Catbride

Hade fisken varit fryst innan (dvs färdigpanerad). Då är det nog helt ofarligt, både för dig och bäbisen. Var det färsk fisk som du panerat själv skulle jag tro att du på din höjd blir dålig i magen. Högst osannolikt dock. För bäbisen är det ingen fara, den är ju färdig i utvecklingen och ligger bara och "tjockar till sig" nu. Jag tror man ska tänka mer på vad man äter i v 6-7och ett antal veckor framåt när allt ska utvecklas.

• chantariel
    Catbride skrev 2015-12-02 20:19:47 följande:

Hade fisken varit fryst innan (dvs färdigpanerad). Då är det nog helt ofarligt, både för dig och bäbisen. Var det färsk fisk som du panerat själv skulle jag tro att du på din höjd blir dålig i magen. Högst osannolikt dock. För bäbisen är det ingen fara, den är ju färdig i utvecklingen och ligger bara och "tjockar till sig" nu. Jag tror man ska tänka mer på vad man äter i v 6-7och ett antal veckor framåt när allt ska utvecklas.

Tack Catbride för svaret! Nix, inte färdigpanerad utan det var fileer som varit djupfrysta, upptinade och som jag panerade själv :) sant som du säger, är kanske liten risk att något hinner påverka den lilla hoppas jag. Ska till BM imorgon så kan fråga där (istället för att ringa förlossningen) om ddt också. Men gud vad skönt det ska bli att slippa tänka på all mathållning!
  • chantariel
    Snövits skrev 2015-12-02 20:13:23 följande:

Ingen aning, men jag hade ringt förlossningen och rådfrågat redan ikväll.

Tack Snövits! Avvaktar till mitt BM-besök imorgon, blev så direktnojjig! Visste inte att man kan ringa förlossningen med sådana här saker heller :)
Svar på tråden Gravid och råkat äta fisk som ej var genomlagad