Anonym (?) skrev 2015-12-03 11:47:49 följande:
Jag försöker väl det. Samtidigt är det inte så mycket jag kan förändra i denna situation. Jag får inget gehör för att planera vår tid tillsammans. Det smartaste hade väl varit om jag totalt struntade i vad barnets mamma gör och inte gör, det förstår ju jag också. Men det är svårt när jag som utomstående ser saker som gör mig illa berörd.
Jag förstår det. Mer än väl. Jag har i många år försökt att förstå hur i helvete mamman resonerar, men nu har jag gett upp. För det är ingen idé - hon och jag är så olika som man kan vara som föräldrar och har helt andra värderingar och prioriteringar vad som är viktigt i barnuppfostran. Och när det gäller samarbete. Och allt annat. Och jag trodde att jag skulle få lättare att hantera alla konflikter som har varit genom åren om jag förstod henne bättre, men det hjälpte inte.
Skillnaden har väl varit att min man stått stenhårt upp mot henne. Han var tydlig med att få ordentliga avtal så vi vet när barnet är hos oss, hur semestrar ser ut, och jul/nyår etc.
Men det var ju hans val. Hade han inte valt den vägen så hade ju jag fått välja hur mycket käbbel och hattande som jag hade stått ut med. Välja var min egen gräns hade gått.
Lycka till. Det är inte alltid lätt det här med familj ;)