Hantera bonusbarn?
Anonym (?) skrev 2015-12-03 13:04:44 följande:
Tack för att du delade med dig! Det handlar ju inte om att man själv inte vill att barnen ska var här, utan mer att man undrar hur den andre föräldern tänker (..och HUR den kan tänka så.. )Jag hade önskat att alla kunde vara ärliga med sina intentioner i vårt fall. Här går vi alla vuxna, bonusföräldrar, föräldrar, släkt och vänner, och låtsas att alla är superbra och hängivna föräldrar, när det i själva verket inte alls är så. Det är ett spel för galleriet och jag är trött på det. Visst, vi får alla acceptera att vissa föräldrar tar mer ansvar och andra mindre, men hur ska vi kunna bygga ett härligt liv när vi går runt och lever i förnekelse? I vår situation hade det gjort jättemycket gott om min sambo bara kunde säga det: "Nej, mamman tar inte så bra ansvar, hon prioriterar bort sitt barn och har ett annat fokus än vad man skulle kunna önska! Men vilken tur det är att jag som pappa då får vara så mycket med mitt barn istället!" Något sådant, som absolut inte behöver vara svartmålande över mamman, men ändå bekräftat verkligheten. Så trött på att låtsas som att det regnar..
I övrigt tänker jag som några andra att det är meningslöst att lägga tid på att försöka förstå hur mamman tänker. Det enda sim händer är att du blir irriterad, och är hon verkligen värd att slösa energi på? Försök istället tänka att det enda du kan påverka är ditt eget agerande och tänkande. Försök lista ut hur du skulle kunna hantera olika situationer så att du känner dig gladare. Tex nyår, skulle du kunna fixa så att hans släkt är barnvakt och ni två går ut och äter middag?