• Lilaa

Jag ska bara köpa julklappar åt ett barn iår

Jag är så trött på min 12 åriga dotter. Hon blir aldrig glad för nått, jag anstränger mig men får inget tillbaka. Nu jag jag fått nog, hon förtjänar inga julklappar. Jag tänker bara köpa till min son. Kan man göra så? Är det elakt? Jag har gjort paketkalendrar till barnen och köpt chokladkalendrar till dem som jag alltid gör och jag försöker skapa mysig stämning när hemma, genom att vi tittar på julkalendern tillsammans, tänder ljus, fikar osv MEN varje dag nu så är hon helt ointresserad av att vara med familjen, hon suckar och gnäller, allt är tråkigt, hon har taskig attityd, sitter och surar, öppnar kalendern efter mycket tjat och blir inte glad. Jag tycker det är då tråkigt och hon förstör julstämningen. Jag har ingen lust att köpa julklappar bara för att hon ska sitta sen på julafton och bara gnälla och sura. I år tänkte köpa till min son som uppskattar paketen och är positiv. Min dotter kan få nått av tomten men thats IT,

• Svar på tråden Jag ska bara köpa julklappar åt ett barn iår
  • Bella1000

Jaja trolla på du! Undrar om nån går på den här tråden....Zzzzzzz

• Drottningen70

Visst kan man göra så. Om man är ett psyko.

• Lilaa

Ja men varför ska hon få julklappar när hon inte ens blir glad?

• Drottningen70
    Lilaa skrev 2015-12-03 21:46:20 följande:

Ja men varför ska hon få julklappar när hon inte ens blir glad?

För att det är ditt jobb som mamma att visa kärlek och omtanke och rättvisa, även när din "nästan tonåring" inte är särskild älskvärd.

Kallas ovillkorlig kärlek och faller sig naturligt för normalfungerande föräldrar....

Att använda julafton som nån slags näsbränna till en 12 åring är helt sjukt och ondsint.
  • Lilaa

Men jag är trött på att bara ge ge ge och ge, hon blir aldrig nöjd. När jag lagar mat hemma så är det äckligt, när vi ska ut och shoppa så är allt fult och jag fattar ingenting, när vi ska hitta på nått så är allt barnsligt och tråkigt, när jag ska hjälpa henne med läxorna så är jag dum i huvudet och fattar ingenting. Orkar inte med henne mer

• Drottningen70
    Lilaa skrev 2015-12-03 22:01:18 följande:

Men jag är trött på att bara ge ge ge och ge, hon blir aldrig nöjd. När jag lagar mat hemma så är det äckligt, när vi ska ut och shoppa så är allt fult och jag fattar ingenting, när vi ska hitta på nått så är allt barnsligt och tråkigt, när jag ska hjälpa henne med läxorna så är jag dum i huvudet och fattar ingenting. Orkar inte med henne mer

..... Och?

Ditt jobb är att vara en kärleksfull och rättvis vuxen. Punkt.
  • Pentra

Ge dottern ett brev med ett presentkort/pengar på samma värde som julklapparna till sonen, så får hon stå ut med att köpa sina klappar själv, en annan dag än julafton, ist. Då blir hon inte lottlös. Hon verkar ju faktiskt ha bett om att inte få några egentliga paket på jul... Gnäller och klankar man hela tiden på allt som alla andra gör, i sitt anletes svett, för gnällandets skull, så får man tillslut lära sig att göra saker och ting i sin ensamhet ist. Lagen om orsak och verkan. ... Med vänlig hälsning, Pentra

• glutten

Du ska självklart ge din dotter julklappar. Är du inte klok?

I övrigt kan du väl
    1. försöka minnas hur skitjobbigt det kunde vara att växa upp
    2. tänka på att din dotter inte längre är ett litet barn och därför kanske inte tycker samma saker är kul/mysiga/bra som tidigare
    3. RESPEKTERA din dotter som en egen individ med egna tankar och egen vilja, istf att omedelbart vilja typ straffa henne för att hon visar upp nya sidor?

Jag menar INTE att dottern ska få bete sig hur som helst - självklart ska hon också visa hänsyn och respekt! Men det låter väldigt mycket som att du inte riktigt hängt med här utan sparkar bakut så fort hon gör nåt som tyder på att hon börjar bli stor. Din dotter är snart tonåring, det är mycket som händer. FRÅGA henne saker, LYSSNA på vad hon säger, visa att du är INTRESSERAD av henne och den hon är precis just nu (och alltid) istf för att bli irriterad på att det hon gillat tidigare plötsligt inte passar. Var lite schysst, för tusan! Och ja, du kommer att få bita ihop ibland. Så är det att ha barn.

Svar på tråden Jag ska bara köpa julklappar åt ett barn iår