• Lörpa

Dricka alkohol när barnen är hemma?

Denna frågan har jag diskuterat otagliga gånger med vänner mfl och det är lustigt hur olika man är. Jag personligen tar inte en droppe alkohol när barnen är hemma. Varför? Jo för jag anser inte att man ska dricka med barnen hemma och jag vill vara alkoholfri OM något skulle hända mina barn. Jag klandrar inte de som tar sig ett glas vin till maten men de finns ju faktiskt de människor som dricker sig berusade när barnen lagt sig för att sova...då är det liksom ok..men var gör ni om barnen vaknar då och gråter och ni själva sitter fulla?

Som sagt jag klandrar ingen nu(så länge man inte super sig full för där gick min gräns mot vad jag tycker är ok) utan vill bara veta hur andra tänker?

• Svar på tråden Dricka alkohol när barnen är hemma?
  • Anna 84

Skulle aldrig någonsin dricka när jag har baren hemma d kan ju hända vad som hellst

Visst d finns presonliga osaker på att jag inte dricker när barna är hemma

Men svar på din fråga är Nej skulle inte dricka

• Mickis74

Vi dricker vin på helgerna och ibland nån öl eller grogg.....inga mängder så vi blir apraka, utan till maten och så nåt glas efteråt kanske när vi sitter framför tvn eller datorn.

Tycker inte man behöver ha nolltolerans på alkoholen bara för att man har barn hemma, men tycker inte det är passande att man blir jättefull.

• Lörpa

ja och jag känner att ska jag ändå "bara" ta ett glas till maten kan det lika gärna kvitta å jag kan dricka vatten istället...

• Lörpa

mickis74

nä inte ska man "behöva" ha nolltolerans utan detta är nåt jag valt själv. Känner mig inte bekväm av att dricka alkohol när barnen är hemma. Däremot så kan min man ta en öl till maten men det händer mycket sällan.

• Jennie med ie

Jag tycker det är OK att dricka alkohol när barn är närvarande. Men inte att bli starkt berusad eller full, och i synnerhet om barnen är små bör den med huvudansvar för dem knappt vara påverkad ö h t.
    Vi dricker vin eller öl i princip varje helg, dels som god måltidsdryck och dels som nåt nott att "smutta" på under kvällen, och då och då under veckan. Jag ser inte att det måttliga intaget skulle skada vår son det minsta.

• jojjo113

Jag dricker gärna vin till maten.. Det dricker jag självklart för att det är gott (inte för att bli full) och då skiljer det sig ganska mycket från smaken av vatten

Däremmot skulle jag aldrig dricka mig full..

• Piaf

Jag tror att barn mår bra av att saker är normaliserade o att man inte vinner på att vara "in i detalj perfekt" som förälder.

Jag dricker alkohol runt mina barn, när vi äter middag tar jag gärna en öl eller två o att dricka gott vin om jag känner för det är helt ok, tycker jag. Så har jag alltid gjort och jag är en vuxen mäniska som ska få vara vuxen, basta!! Min älste son är snart åtta och han har aldrig sett sin mamma "berusad" eller sett ett samanhang med att alkohol = föäldrarnas beteende förändras.
    DET är vad som är poängen när det kommer till barn/ alkohol tycker jag!!

• Bonanza

Tja, jag drack en gin och tonic igår hemma hos min mamma. Satt till och med och matade sonen under tiden jag smuttade på min drink. So shoot me. Jag blev ju inte berusad precis.

/ Bonanza
  • jojjo113

SaCaNiTi -- Du skrev: "ja och jag känner att ska jag ändå "bara" ta ett glas till maten kan det lika gärna kvitta å jag kan dricka vatten istället..."

Men dricker du då bara vin för att bli berusad? Inte för smaken? För det är ju smakmässigt väldigt stor skillnad på vin och vatten..

• alexix

tycker inte det e fel o dricka alkohol när barnen e hemma...
    sen så beror de ju oxå hur gammla barnen är o självklart så ska man inte vara aspackad..

Svar på tråden Dricka alkohol när barnen är hemma?