• södermamman

Ej anställd 240 dagar

Har fått min SGI fastställd och är mycket nöjd med den. Dock kommer jag ha varit anställd 220 dagar vid bf, är det då ALLTID så att man får 180 dagars grundersättning först, innan man får SGI? Undrar också om man måste ta ut 180 dagar eller om 180 dagar kan passera, alltså att jag väljer att ta ut färre dagar??

• Svar på tråden Ej anställd 240 dagar
  • MoLsMamma

Beror på.. Hade du en SGI innan detta jobb? Eller vad gjorde du dag 1-20 så att säga?

• MoLsMamma

Det är när 180 dagar är uttagna på barnet som du får enligt din SGI, om du inte uppfyller 240 kravet

• södermamman
    MoLsMamma skrev 2015-12-04 13:46:44 följande:

Beror på.. Hade du en SGI innan detta jobb? Eller vad gjorde du dag 1-20 så att säga?

Ej skyddat SGI, så då gäller att jag eller pappan måste ta ut 180 dagar innan jag börjat få SGI? Varför syns inte detta på FK-mina sidor? När jag planerar och ansöker där, kommer inget om detta upp utan står att jag får enligt SGI
  • MoLsMamma
    södermamman skrev 2015-12-04 14:09:29 följande:
    Ej skyddat SGI, så då gäller att jag eller pappan måste ta ut 180 dagar innan jag börjat få SGI? Varför syns inte detta på FK-mina sidor? När jag planerar och ansöker där, kommer inget om detta upp utan står att jag får enligt SGI
    Det stämmer, då är det från 181 dagen du får enligt SGI. Syns inte på mina sidor tyvärr vad jag vet...tror de bedömer det först när din ansökan kommit in
  • pigglet

Har pappan jobbat så han får fp på SGI-nivå redan från dag 1? Då tipsar jag om att pappan tar föräldraledigt fredag/måndag och tar 3 föräldradagar/vecka. Det ger mer pengar samtidigt som ni sparar på dagar OCH får mer tid tillsammans.

• södermamman
    pigglet skrev 2015-12-04 14:48:35 följande:

Har pappan jobbat så han får fp på SGI-nivå redan från dag 1? Då tipsar jag om att pappan tar föräldraledigt fredag/måndag och tar 3 föräldradagar/vecka. Det ger mer pengar samtidigt som ni sparar på dagar OCH får mer tid tillsammans.

Ja pappan får fullt sig från början. Tack för tips! Du menar alltså att han ska vara pappaledig tre dagar i veckan och jag då ta ut för 4 dagar?

Har räknat med att det skulle bli såhär och sparat pengar också, så det räcker eventuellt med att jag tar ut 4 dagar i veckan oavsett om han är hemma eller inte..
  • pigglet

Jag menar att ni förmodligen tjänar på att han tar ledigt 1 dag/vecka, ansöker om fp 3 dagar och du inte tar några dagar alls. Ni får ut mer pengar än om du tar 4-7 dagar, sparar dagar och får mer tid tillsammans.

Då kan du ju börja ta fp när 180 fp-dagar har gått, och får då på din SGI.

• Seven Costanza
    pigglet skrev 2015-12-04 20:58:46 följande:

Jag menar att ni förmodligen tjänar på att han tar ledigt 1 dag/vecka, ansöker om fp 3 dagar och du inte tar några dagar alls. Ni får ut mer pengar än om du tar 4-7 dagar, sparar dagar och får mer tid tillsammans.

Då kan du ju börja ta fp när 180 fp-dagar har gått, och får då på din SGI.

Det är ett bra förslag, om de inte behöver mer pengar än de får in på endast hans tre SGI-dagar per vecka. Det tar ju ändå över ett år (60 månader) innan 180 dagar har tagits i så fall. Men det är alltså så att det räcker att endera föräldern tar ut de 180 dagarna, det behöver alltså inte vara den som inte har SGI? Det är ju lite konstigt för man skulle ju kunna tro att regeln ska vara lite som ett straff för att man inte hade SGI från början men om man är ett par kommer man ju runt det om man kan göra som ditt förslag.
  • pigglet

Det är ett bra förslag i vilket fall - de kommer få ut mer pengar och få mer tid tillsammans genom att pappan tar så många som möjligt av de första 180 dagarna. Vare sig mamman behöver komplettera med dagar eller inte.

Svar på tråden Ej anställd 240 dagar