• Anonym (Mamma)

Underhållsbidrag - kan han kräva mig på pengar??

Hej! Lång historia kort, jag och mitt ex har ett 2 årigt barn tillsammans. Han har inte viljat träffa barnet över huvud taget förrän nu, och jag gick också med på att inte begära underhållsbidrag ifrån honom. Jag har heller inte fått underhållsstöd från FK. Han fick umgänge genom tingsrätten och det funkar bra, det har pågått ett tag och han begär bara mer och mer. Han har det väldigt bra ställt ekonomiskt och inga andra barn, medans jag har det ganska tufft då jag bara har jobb på halvtid. Så jag kände att jag vill be om underhållsbidrag retroaktivt, kanske inte 2 år men några månader iallafall. Hur som helst så togs det upp och han slänger ett gammalt kontakt framför näsan på mig och påstår att han inte har någon skyldighet att betala något för det är jag som är skyldig honom pengar. För flera flera år sedan så hjälpte han mig att betala en operation. Han gjorde ett hemmagjort kontrakt på att jag skulle betala tillbaka men det blev aldrig av. Kan han använda det emot mig nu verkligen som argument till att inte betala underhållsbidrag retroaktivt? Någon som vet?

• Svar på tråden Underhållsbidrag - kan han kräva mig på pengar??
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (asdf) skrev 2015-12-05 00:08:47 följande:

Och varför i hela fridens namn gick du med på att avtala bort underhållet??

Ja det är någonting jag frågat mig själv många gånger på sista tiden.. han har en förmåga att få sin vilja igenom och det blev så sen har jag inte tänkt på det. Jag har aldrig föreställt mig att han ska bli en del av vårt liv men nu blev det som det blev.
  • Anonym (Mamma)
    Rappakalja skrev 2015-12-05 01:16:14 följande:

Tar du det via FK kommer han inte undan utan du får 1573 kr från dem och de kräver sen de pengarna av honom. Eller den summan de anser att han har råd att betala.

Hur ser det hemmagjorda kontraktet ut? Vilken summa står det och med vilken summa ska du betala av per månad?

Iom att han hittills har sluppit betala underhåll så har du ju 'betalat tillbaka' 31452 kr till dags dato.

Det är nog bara ett papper med lite text och sen underskrifter. Inget om hur mycket jag ska betala tillbaka i månaden eller nåt sånt. Jag tittade inte riktigt om jag ska vara ärlig.. allt var så självklart då. Summan ligger på typ 39 000 kr.
  • Anonym (Mamma)

Självklart är det ju moraliskt rätt att betala tillbaka den gamla skulden. Men jag sitter redan i ekonomisk kris, det är så illa att jag inte har alla räkningar betalda när pengarna är slut, och nu är det julklappar och allt.. jag har sån otrolig ångest över pengar hela tiden. Och nu när han har umgänge kände jag att jag kanske kan begära underhållsbidrag, det skulle verkligen underlätta en stor del i vardagen. Han har ett mycket välbetalt jobb och jag vet att han har minst en miljon undanstoppat. Det är ju två helt olika skulder, enligt mig. Och eftersom det inte står någon tid om när jag ska betala tillbaka så tänker jag att jag lika gärna kan göra det i framtiden om jag så småningom får bättre ekonomi. Underhållsbidraget är ju till barnet och det är helt klart vad det kommer användas till också, då jag inte har råd att köpa så mycket nya kläder, inte mer mat än det absolut nödvändiga, inte har råd med utflykter osv. Det är otroligt jobbigt. Det känns inte som att det går att använda emot varandra, att han betalade en operation åt mig för flera år sedan ska jämna ut hans underhållsskuld till sitt barn. Eller?

• Anonym (Mamma)
    Anonym (kls) skrev 2015-12-05 11:03:06 följande:

Det här är på något sätt tragiskt och komiskt på samma gång. Du håller på dina rättigheter, men dina skyldigheter sopar du gärna under mattan. Låt mig gissa, operationen var en bröstförstoring?

Det angår inte dig vad som opererades, men om du verkligen vill veta så var det en mindre fettsugning. Och det var också HAN som uppmanade mig till att göra den och han hade inga problem med att betala. Men det spelar ingen roll, det är inte det som jag frågar om..
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (asdf) skrev 2015-12-05 21:08:50 följande:

Jag uppfattade det tvärtom som att ts avstod underhåll TROTS att hon var fattig.

Fattig är väl fel ord. Jag klarar mig, fast det är väldigt kämpigt. Jag får redan bostadsbidrag från FK och på nåt vis så vill jag inte be om mer pengar. Därför har jag inte ansökt om underhållsstöd. Men mitt ex vet jag har hutlöst mycket pengar, han kan bada i pengar. Därför känns det inte lika "dåligt" att be honom om pengar. Det är ju trots allt hans barn.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Xx) skrev 2015-12-05 22:19:25 följande:

Alltså läste din ts igen, han har alltså stämt dig för umgänge då ni var i tingsrätten!! Du har alltså NEKAT honom umgänge så han har fått lov att stämma dig??? Och du gnäller på att han vill ha mer och mer umgänge?? Om du nu är så fattig är det väl bättre att han har barnet mer? Han kanske skulle ha barnet på heltid istället om han kan erbjuda barnet bättre möjligheter?

Varför jobbar du inte heltid? 

Och vad är hutlöst mycket pengar?  Han skall väl inte försörja dig heller. 

Vad har du för problem? Ta inte ut saker i förväg, du vet ingenting. Han stämde mig inte först, men han tog det genom advokat. Då ville han ha varannan helg direkt, vilket jag inte gick med på utan upptrappning. Då gick det till tingsrätten vilket jag tyckte var bra. Han förstod inte riktigt hur det var att ta hand om ett barn och nu blir det en ordentlig upptrappning utan att barnet behöver må dåligt! Sen är jag inte fattig, men jag har det ofta kämpigt med pengar, vilket INTE betyder att mitt barn har det dåligt och behöver bo hos sin pappa. Han vill inte ens vara med barnet så mycket. Han träffar barnet 2 timmar i veckan och han tycker det är kul, men jobbigt. Senast vi var i TR ville han inte öka tiden än för han tyckte det räckte än så länge. Han vill heller inte ha gemensam vårdnad. Han vill alltså inte ta något ansvar utan bara vara lekfarbror ett par timmar i veckan. Jag jobbar bara halvtid för att jobbet är en halvtidstjänst och jag får inte jobba mer. Får eller finns heller inga andra jobb för mig verkar det som.

Han har ett välbetalt jobb och låga utgifter. När vi var tillsammans hade han ett konto med över en miljon, han sa att han har det för framtiden när han ska skaffa barn och köpa hus och sånt. Han ska inte försörja mig, nej, men han har fortfarande en skyldighet att betala underhåll till sitt barn. När han valde att avsäga sig sin roll som pappa så gick jag med på att inte kräva honom på underhåll. Men jag anser att nu när han börjat träffa sitt barn så kan jag också be om underhåll. Jag planerar inte att be om retroaktivt 2 år, men några månader iallafall.. det skulle för det första hjälpa till otroligt mycket och sen är det barnets pengar och det kommer garanterat att gå dit.
  • Anonym (Mamma)

Åh vad jag blir trött på alla här inne. Ni får tro vad fan ni vill, jag bry mig faktiskt inte. Jag vet vad som är sanningen och jag vet att jag inte gjort nåt fel. Jag vet även att ni BEHÖVER anklaga och klanka ner på folk här på familjeliv, ni är beroende av det för att må bra förmodligen. Jag har fått svar på det jag vill och vet ni vad?? Håll i er här nu för så mycket som ni bryr er så kommer ni väl få en hjärtinfarkt! Jag ska begära underhållsbidrag retroaktivt så långt det går och sen ska jag INTE betala tillbaka min skuld. Jag ska också motarbeta barnets och pappans umgänge så långt det bara går! Jag ska flytta låååångt bort och jag ska anklaga honom för övergrepp och varje liten sak man kan anklaga någon för. Nu skiter ni väl ner er eller? BRA. Tack för alla svar. Hej hopp!

Svar på tråden Underhållsbidrag - kan han kräva mig på pengar??