• Anonym (Xx)

Underhållsbidrag - kan han kräva mig på pengar??

Förstår inte hur ingen i tråden kan tycka du ska betala av ditt lån! Helt galet. Givetvis ska du betala av det. Om ni kvittar mot underhållet så är du ju strax hemma och efter det börjar han betala. Eller hur tänker du att du ska betala tillbaka hans pengar? Han betalar underhållet retroaktivt å du går å tar ett banklån? Du fick snällt låna pengar till nya bröst el dyl men vill inte betala för det?

• Anonym (Xx)
    Rappakalja skrev 2015-12-05 01:40:00 följande:

Tveksamt om det ens är giltigt då, men det ska jag låta vara osagt, jag är inte så hemma i juridik.

Men om du väntar med att begära underhåll tills april så har du ju betalat tillbaka pengarna.

Varför skulle det inte vara giltigt menar du? I Sverige gäller även muntliga avtal även om det är svårare att bevisa. Men här finns det faktiskt nedskrivet. Finns inga som helst formkrav på ett privat lån.
  • Anonym (Xx)
    Anonym (asdf) skrev 2015-12-05 07:37:44 följande:

Men underhållet är inte till dig utan till barnet.

Som barnets vårdnadshavare ska du driva barnets intressen och i de intressena ingår det att få underhåll eftersom det förbättrar barnets ekonomiska ställning. Om du inte vill använda pengarna är upp till dig men då kan du istället spara dem.

Om du stämmer pappan på underhåll i rätten kan du få underhållet betalt retroaktivt tre år bakåt i tiden.

Fast nu är ju hon skyldig honom mer än underhållet retroaktivt så det är inte säkert kommer hon inte få igenom. Han kan stämma för att få in sin skuld med. Min sambos ex försökte stämma retroaktivt för ngr månader utökat underhåll han betalade alltså för dessa månader standardbelopp. Men eftersom hon inte betalt underhåll till honom för mycket mycket högre summa när det begav sig kvittades det.
  • Anonym (Xx)
    Rappakalja skrev 2015-12-05 09:52:30 följande:

Som jag skrev, jag är inte så hemma i juridik = hon får ta reda på saken på annat håll.

Som jag också skrev så kan hon ju kvitta det mot underhållet, dvs inte stämma honom mot att han anser att skulden är avbetald i april. Då bör hon få avtalet underskrivet med tex: Avbetalt i sin helhet, datum samt underskrift och sen ska hon ha avtalet som hon kan ha som bevis.

SEN kan hon begära underhåll via FK alt stämma honom på underhåll om hon tror att hon kan få igenom mer pengar på det viset och tycker det är värt besväret.

Jo absolut men nu vill ts ha underhåll retroaktivt och samtidigt SLIPPA betala tillbaka sin skuld....tycker du inte man ska betala tillbaka lån om dom är privata? Dessutom verkar det ju vara räntefritt dessutom...
  • Anonym (Xx)
    Anonym (Mamma) skrev 2015-12-05 11:33:27 följande:

Det angår inte dig vad som opererades, men om du verkligen vill veta så var det en mindre fettsugning. Och det var också HAN som uppmanade mig till att göra den och han hade inga problem med att betala. Men det spelar ingen roll, det är inte det som jag frågar om..

Fast han var ju ändå noggrann med att det var ett lån då ni tom har d skriftligt. Det är väl givetvis du ska betala tillbaka på ett eller annat sätt. Häpnar över människor som dig.
  • Anonym (Xx)
    Anonym (asdf) skrev 2015-12-05 18:09:24 följande:

Men så är det ju. Man kan inte betala tillbaka skulder med pengar man inte har. Inte ens kronofogden kan kräva in pengar från någon som inte har någon inkomst eller tillgångar. Att låna ut pengar innebär alltid en risk. Och det är det skuldsatta som betalar för risken i form av delar av räntan.

Men nej, givetvis kan hon inte betala tillbaka skulden om hon inte får bättre ekonomi.

Precis sådana med tänk som er som hamnar i lyxfällan.....suck...
  • Anonym (Xx)
    Anonym (asdf) skrev 2015-12-05 18:32:52 följande:

Det var inte ett "tänk" utan ett konstaterande. Fakta du vet. Beskrivning av verkligheten så som den är.

Han kan kräva in sin skuld. Så att allt över existensminimum för henne å barnet går till honom tills dess skulden är betald om han stämmer henne.
  • Anonym (Xx)
    Anonym (asdf) skrev 2015-12-05 18:32:52 följande:

Det var inte ett "tänk" utan ett konstaterande. Fakta du vet. Beskrivning av verkligheten så som den är.

Bara för att ett lån är privat kan man inte strunta å betala, det finns sanktioner att driva in även privata skulder. Se bara på Anna Skipper där fanns dessutom inget skrivet utan bara ord mot ord hon är nu dömd att betala tillbaka det hon ansetts låna från sin fd svärmor
  • Anonym (Xx)
    Anonym (haily) skrev 2015-12-05 19:21:42 följande:

Skulle gissa att skulden för operationen är preskriberad nu så där har han nog inget att hämta.

En skuld preskriberad efter 10 år men detta gäller endast om man inte påminner om skulden under dessa år. För varje påminnelse är d 10 nya åt. Påminnelsen kan vara muntlig. Å så låter d ju inte som här han påminner ju henne om den.
  • Anonym (Xx)
    Anonym (d) skrev 2015-12-05 19:33:36 följande:

Han kan ju inte bevisa att han har påmint henne om den muntligt.

Hur gammal är skulden då? Har ts skrivit det?

Fast kan Anna Skipper åka på å betala mångmiljoner på något som inte finns skrivet och där ord står mot ord så så lär inte det vara en svår match.
  • Anonym (Xx)
    Anonym (asdf) skrev 2015-12-05 19:13:44 följande:

Ja hon skulle kunna sjunga med en kopp i handen utanför ica om hon ville..

Vi känner inte ts och känner inte till hennes omständigheter. Jag utgår ifrån att hon gör sitt bästa så som de flesta andra. Och jag utgår ifrån att hon gör de val som hon tror är de bästa för henne och familjen.

Ts verkar fattig och tycker därför att hon prioriterar helt korrekt. Hellre att hon lägger sina få pengar på barnet på skulden.

Å det bästa är att göra en fettsugning när man är pank? Väldigt bra prioriterat. Orkar man inte spara ihop summan själv förstår jag att man heller inte orkar motionera....
  • Anonym (Xx)
    Anonym (d) skrev 2015-12-05 19:47:21 följande:

Det är ju inte alls samma sak eller situation!

Och på vilket är d inte samma sak menar du? Har du ens läst fallet? det handlar om en privat skuld som yttrats muntligt. Ena part yttrar att det inte alls var ngt lån medan andra part hävdar så.
  • Anonym (Xx)
    Anonym (Mamma) skrev 2015-12-05 21:15:41 följande:
    Fattig är väl fel ord. Jag klarar mig, fast det är väldigt kämpigt. Jag får redan bostadsbidrag från FK och på nåt vis så vill jag inte be om mer pengar. Därför har jag inte ansökt om underhållsstöd. Men mitt ex vet jag har hutlöst mycket pengar, han kan bada i pengar. Därför känns det inte lika "dåligt" att be honom om pengar. Det är ju trots allt hans barn.
    Alltså läste din ts igen, han har alltså stämt dig för umgänge då ni var i tingsrätten!! Du har alltså NEKAT honom umgänge så han har fått lov att stämma dig??? Och du gnäller på att han vill ha mer och mer umgänge?? Om du nu är så fattig är det väl bättre att han har barnet mer? Han kanske skulle ha barnet på heltid istället om han kan erbjuda barnet bättre möjligheter?

Varför jobbar du inte heltid? 

Och vad är hutlöst mycket pengar?  Han skall väl inte försörja dig heller. 
  • Anonym (Xx)
    Anonym (P) skrev 2015-12-05 23:44:16 följande:

Ja, nu efter två år. TS verkar inte motsätta sig till detta. 

Men TS ex verkar se barnet som en leksak. Han verkar tro att han kan komma och gå när han vill och dessutom skita i att betala underhåll. 

Måste man dra till tingsrätten för att få till umgänge beror det endast på att andra part hindrar umgänge. Lägger man ner tid å pengar på det så vill man nog verkligen vara m sitt barn men blir motarbetad. Nu har de ju dessutom varit flera ggr i tingsrätten....
  • Anonym (Xx)
    Anonym (Mamma) skrev 2015-12-05 23:46:47 följande:

Vad har du för problem? Ta inte ut saker i förväg, du vet ingenting. Han stämde mig inte först, men han tog det genom advokat. Då ville han ha varannan helg direkt, vilket jag inte gick med på utan upptrappning. Då gick det till tingsrätten vilket jag tyckte var bra. Han förstod inte riktigt hur det var att ta hand om ett barn och nu blir det en ordentlig upptrappning utan att barnet behöver må dåligt! Sen är jag inte fattig, men jag har det ofta kämpigt med pengar, vilket INTE betyder att mitt barn har det dåligt och behöver bo hos sin pappa. Han vill inte ens vara med barnet så mycket. Han träffar barnet 2 timmar i veckan och han tycker det är kul, men jobbigt. Senast vi var i TR ville han inte öka tiden än för han tyckte det räckte än så länge. Han vill heller inte ha gemensam vårdnad. Han vill alltså inte ta något ansvar utan bara vara lekfarbror ett par timmar i veckan. Jag jobbar bara halvtid för att jobbet är en halvtidstjänst och jag får inte jobba mer. Får eller finns heller inga andra jobb för mig verkar det som.

Han har ett välbetalt jobb och låga utgifter. När vi var tillsammans hade han ett konto med över en miljon, han sa att han har det för framtiden när han ska skaffa barn och köpa hus och sånt. Han ska inte försörja mig, nej, men han har fortfarande en skyldighet att betala underhåll till sitt barn. När han valde att avsäga sig sin roll som pappa så gick jag med på att inte kräva honom på underhåll. Men jag anser att nu när han börjat träffa sitt barn så kan jag också be om underhåll. Jag planerar inte att be om retroaktivt 2 år, men några månader iallafall.. det skulle för det första hjälpa till otroligt mycket och sen är det barnets pengar och det kommer garanterat att gå dit.

Ni har alltså inte varit i tingsrätten bara en gång utan FLERA ggr. Det betyder ju att han inte haft ngt annat val än genom att stämma dig för att få träffa sitt barn. Hade han inte brytt sig hade han varken lagt tiden eller pengarna på processen att stämma för att få träffa sitt barn och det visar på att ni inte som helst kan samarbeta. För då hade ni inte hamnat i tinget utan blivit skickade till familjerätten ist av tr. Han verkar vilja vara m sitt barn å du är en egoist som motarbetar det.
  • Anonym (Xx)
    Anonym (Mamma) skrev 2015-12-05 00:05:20 följande:

Han fick umgänge genom tingsrätten och det funkar bra, det har pågått ett tag och han begär bara mer och mer.

Här i ditt första inlägg skriver du att han begär bara mer och mer. Varför ändrar du din historia varefter? Varför måste han återkommande stämma dig?? Varför vill du inte sammarbeta? Hur kan du säga att han inte bryr sig å engagerar sig, att behöva processa via tingsrätten tar mkt energi plus kostar pengar. Det skulle han inte gjort om han inte brytt sig om sitt barn å vill vara m det.
  • Anonym (Xx)
    Anonym (Mamma) skrev 2015-12-05 23:46:47 följande:

. Han vill inte ens vara med barnet så mycket. Han träffar barnet 2 timmar i veckan och han tycker det är kul, men jobbigt. Senast vi var i TR ville han inte öka tiden än för han tyckte det räckte än så länge. Han vill heller inte ha gemensam vårdnad.

Och här ändrar du din historia... Vad fanns d för anledning att då överhuvudtaget att vara i tingsrätten? Och du skriver senast vilket innebär att ni varit där flera ggr. Gör ni det för att ni tycker det är roligt?
  • Anonym (Xx)
    Brumma skrev 2015-12-06 09:35:35 följande:
    Jo så är det nog.. hmm..

Då får man väl hoppas att pappan får både boende och vårdnad så att barnet får växa upp med en förälder som ser till barnets bästa och inte bara sitt eget..
  • Anonym (Xx)
    Anonym (asdf) skrev 2015-12-06 10:12:00 följande:
    Det är din oförmåga att läsa mellan raderna som jag reagerade på.
    men att "skämta" om saker man faktiskt står för och gett uttryck för i tråden är knappast ironiskt när ett barn blir lidande. face it dom har vart i tingsrätten flera ggr pga att pappan vill träffa sitt barn, för att de inte kan samarbeta och pappan vill ha ett umgänge med sitt barn.

Givetvis ska man ha underhåll efter hur man har barnet, och jag förstår inte varför det inte tagits upp när de ändå är i tr, men samma givetvis ska man betala sina skulder. och man ska definitiv inte motarbeta ett umgänge som jag ser som det mest själviska i denna soppa.
  • Anonym (Xx)
    Ego Lovers skrev 2015-12-06 10:25:20 följande:

Du får meddela honom att pengarna är till hans barn och inte till lyxkonsumtion för dig. Fattar han inte det kanske det är dags att du stämmer honom på underhållet i tingsrätten procentuellt på hans inkomst. Ja det finns vissa som får UH procentuellt på inkomsten.

Nej man får inte procentuellt utan efter sitt överskott.
     Nu har de ju redan varit i tingsrätten flera ggr då ts har vägrat pappan umgänge, hade hon inte vägrat hade det ist gått via familjerätten, men nu har han fått lov att stämma henne för att få kunna börja träffa sitt barn,  men så frågan är varför det inte redan kommit upp?
Svar på tråden Underhållsbidrag - kan han kräva mig på pengar??