• jojje35

Låte barn växa upp utomlands?

Hej !!
    Mitt första inlägg här tack vare ett tips på ett annat forum.

Bakgrund: Jag är gift med en asiatisk tjej från Indonesien. Jag har varit gift innan med 3 vuxna barn nu. Jag träffade min fru på en resa i indonesien. Sedan hade vi några år's chat, innan vi bestämde prova våra vingar tillsammans. Giftemål är ett måste för henne, så innan giftemål nämnde jag att fler barn är inte aktuellt för mig . 

Men nu vet jag att kvinna utan barn är svårt förstå deras längtan. Så jag tänkte om jag kompromissar om det. Jag ger henne ett barn, som är så viktigt för henne. Inte bara modersinstinkt utan ekonomiska också. Barn är en sorts pensionssystem för dem. Frugan har både hus o landmark i hennes hemland. Dessa förlorar hon rätten över om hon gifter sig med utländsk man.

Frågan: Vad säger lagen om barnen föds i Sverige, men "flyttar" till sin moders hemland och växer upp hos hennes föräldrar?? När barnet är lagom gamalt. Typ upp till något år gamalt.

Min fru är orolig över "socialen" ska plocka barnet för hon är en dålig mor. Hon hört dessa rykten bland hennes väninnor. 

För min fru vill barnet växa upp i Indonesien. För indonesisk traditioner, och bli indonesier i sitt hjärta. För sedan hon låter "barnet" få hennes hus och landskap. Hon kommer då skriva över det på barnet.

Kan staten gripa in, ta barnet i ett annat land?? Min fru undrar, så jag lovade fixa detta varav denna fråga :) För mig låter det otroligt om de kan det, så jag nämnde jag tror inte det. Det eftersom barnet inte far illa. Tvärtom tro jag det blir mer lyckligt i Indonesien. Tanke på de barnen jag har sett där!

Så vi står valet o kvalet. Födda i Sverige eller Indonesien? Båda har sina fördelar o nackdelar. Barnet har dubbel medborgarskap till den är 20 år det vet vi.

• Svar på tråden Låte barn växa upp utomlands?
  • Seven Costanza

Är hon redan gravid? Låter ju sjukt att föda ett barn för att sedan inte ha det hos sig utan hos barnets morföräldrar fastän ni lika bra kan ha barnet. Vad är meningen med att skaffa barn då? Tänker ni att ni inte ens ska bo i samma land alltså?

• Seven Costanza

Förstår ni inte hur traumatiskt det kan bli för barnet att leva med er några år och sedan bara bli lämnat i ett annat land? Inte för att det nödvändigtvis är bättre att bli lämnad där redan vid födseln. Det låter ju precis som en adoptionssituation och sådana här separationer från föräldrarna bidrar till att adopterade har mycket högre självmordsrisk än andra - ert barn kan också må väldigt dåligt av att utsättas för detta. Hör du inte själv hur naivt det låter att barn i Indonesien verkar lyckligare? Troligen menar du inte de barn som blivit övergivna av sin föräldrar i alla fall. Helt förbluffad att du ens funderar på att göra något sådant.

• jojje35
    Seven Costanza skrev 2015-12-05 07:28:36 följande:

Förstår ni inte hur traumatiskt det kan bli för barnet att leva med er några år och sedan bara bli lämnat i ett annat land? Inte för att det nödvändigtvis är bättre att bli lämnad där redan vid födseln. Det låter ju precis som en adoptionssituation och sådana här separationer från föräldrarna bidrar till att adopterade har mycket högre självmordsrisk än andra - ert barn kan också må väldigt dåligt av att utsättas för detta. Hör du inte själv hur naivt det låter att barn i Indonesien verkar lyckligare? Troligen menar du inte de barn som blivit övergivna av sin föräldrar i alla fall. Helt förbluffad att du ens funderar på att göra något sådant.

Nu har du inte läst vad jag har skrivit!
    För det första, så är hon inte gravid ännu.
    Sedan vill frugan barnet ska bli en indonesier inte svensk. Både för hennes skull och barnets skull.

Så du tycker det är bra att låta barnet växa upp som en svensk, för sedan flytta till Indonesien ?? Det blir inte mer trauma då, eller?? För mig låter det mer grymmare.

Nej, barnen har det bättre i Indonesien. De är inte västvärlden som här i Sverige. Vad för dig tro det är bättre i Sverige??  Det är asien, där det vanligt med mor - far föräldrar tar hand om barn barnen. Medan deras föräldrar jobbar någon annanstans.
    De barnen far inte illa vad jag vet. Tro barnet far illa mer om de tvingas flytta efter X antal år i en annan kultur, för sedan flytta till en helt annan kultur?? 

• Anonym (Hmmm)

Ts, var kommer du själv ifrån?

• Seven Costanza
    jojje35 skrev 2015-12-05 07:53:30 följande:

Nu har du inte läst vad jag har skrivit!

För det första, så är hon inte gravid ännu.

Sedan vill frugan barnet ska bli en indonesier inte svensk. Både för hennes skull och barnets skull.

Så du tycker det är bra att låta barnet växa upp som en svensk, för sedan flytta till Indonesien ?? Det blir inte mer trauma då, eller?? För mig låter det mer grymmare.

Nej, barnen har det bättre i Indonesien. De är inte västvärlden som här i Sverige. Vad för dig tro det är bättre i Sverige??  Det är asien, där det vanligt med mor - far föräldrar tar hand om barn barnen. Medan deras föräldrar jobbar någon annanstans.

De barnen far inte illa vad jag vet. Tro barnet far illa mer om de tvingas flytta efter X antal år i en annan kultur, för sedan flytta till en helt annan kultur?? 

Jag har inte antagit att hon redan är gravid, det var ju det första jag frågade. Jag vet att det är vanligt i Asien, det innebär inte att jag måste tycka att det är ett hälsosamt beteende. Om hon inte ens redan är gravid och ni inte tänker bo där utan bara lämna barnet där så är min hela fråga alltså varför i hela friden ni ska sätta ett barn till världen överhuvudtaget? Jag ser ingen som helst mening med att din fru "får bli mamma" om hon inte ska bo med och uppfostra barnet utan ha barnet hos sina föräldrar i en annan världsdel.

Någon annan kan väl lika bra ärva hennes grejer, känns ju sjukt att sätta ett barn till världen bara för det. Plus att du skrev ju att hon förlorar rätten till sina pengar och sin mark om hon gifter sig med en utländsk man, och eftersom ni redan är gifta har hon ju redan förlorat detta så varför ska hon då ha barn om det inte ens finns något att ärva?

Nej att medvetet bli gravid när man redan vet att man kommer lämna bort barnet står jag fast vid att jag inte förstår alls.
  • jojje35
    Seven Costanza skrev 2015-12-05 08:06:25 följande:
    Jag har inte antagit att hon redan är gravid, det var ju det första jag frågade. Jag vet att det är vanligt i Asien, det innebär inte att jag måste tycka att det är ett hälsosamt beteende. Om hon inte ens redan är gravid och ni inte tänker bo där utan bara lämna barnet där så är min hela fråga alltså varför i hela friden ni ska sätta ett barn till världen överhuvudtaget? Jag ser ingen som helst mening med att din fru "får bli mamma" om hon inte ska bo med och uppfostra barnet utan ha barnet hos sina föräldrar i en annan världsdel.

Någon annan kan väl lika bra ärva hennes grejer, känns ju sjukt att sätta ett barn till världen bara för det. Plus att du skrev ju att hon förlorar rätten till sina pengar och sin mark om hon gifter sig med en utländsk man, och eftersom ni redan är gifta har hon ju redan förlorat detta så varför ska hon då ha barn om det inte ens finns något att ärva?

Nej att medvetet bli gravid när man redan vet att man kommer lämna bort barnet står jag fast vid att jag inte förstår alls.
    Det är för du tänker västerländskt inte asiatiskt. På vilket viss skulle fara illa om de bor hos sin far/ mor föräldrar ?? Oftast mor/far föräldrar som har tid för barnen umgås , leka med dem, uppfostra dem m.m

Här i sverige är (många)föräldrar sönder stressade,  pågrund skjutsa barnen till dagis/skola för sedan till jobbet, från jobbet, hämta barnen, handla , fixa mat, natta barnen m.m....
    Mår barnen bra av det ?? I Indonesien är det inte så alls, tack vare de är hos sina mor/far föräldrar.
    Barnen är ute leker, de blir uppassade , följe till skolan, leker utan stress. Barnen slipper ha någon stressa dem, med säga skynda, skynda skynda. Kläder ska av och på för de ska hinna till jobbet m.m. Finns inte i Indonesien.

Så var tro du min fru vill sitt barn växer upp ?? När hon har sett hur det är här!!
    Barnen växa upp i stress (sverige), ingen stress (indonesien)

Nej det är inte sjukt, det är för trygga hennes framtid, om hon vill flytta tillbaks till indonesien på sin ålders höst, när jag inte finns till. Sedan har vi snackat när jag blir pensionär, så vill jag bo där halva året och i sverige halva året.

Sedan nämnde jag att hon längtar till barn, liksom många andra kvinnor. Men jag vill inte ha fler, så jag vill inte vara egoist. Men vi kompromissa om det, när hon nämnde om barnet kunde bo i hennes hemby.

• Seven Costanza

Det jag inte förstår är varför inte ni OCKSÅ kan bo med barnet och morföräldrarna?Jag förstår inte meningen med att skaffa ett barn men inte bo med det. Varför måste ni bo kvar i Sverige? För mig låter det konstigt att flytta dit "på ålderns höst" och helt plötsligt förvänta sig att vara "förälder" och ha en relation till någon man inte själv uppfostrat. Hur mycket skulle ni träffa barnet?

Självklart tänker jag västerländskt när jag är från Sverige - vårt barn föds i början på nästa år och för mig skulle det vara helt otänkbart att föda ett barn och sedan lämna det och själv bo i ett annat land när jag inte måste utan helt FRIVILLIGT. Vilken mamma gör så?! Stor skillnad med alla de miljontals asiatiska kvinnor som MÅSTE lämna sina redan födda barn för att åka någonstans och försörja sig - din fru måste ju ingenting. Hon VÄLJER ju aktivt att sätta ett barn till världen, lämna barnet i Indonesien och själv bo i Sverige - varför? Vill hon ha barn och att barnet ska växa upp i Indonesien får ni flytta dit anser jag. Jag har ingen aning om huruvida svenska myndigheter skulle kunna ha några åsikter om detta men det hoppas jag ju verkligen. Hoppas den här tråden inte är på riktigt.

• jojje35

Du undrar mycket ;) . Du har mycket svårt förstå, vilket är naturligt.
    Men man måste vara 2 st om vilja ha barn. När den ena inte vill, men man själv längtar till ett barn, få känna den lyckan med ha ett liv växa inom sig. Att kunna känna sig som en kvinna en gång i livet.

Jag kände inte för ha flera barn, jag har stressat vad jag ska.

Då försöker man hitta en lösning o kompromissa, vilken min fru gjorde. 

Visst är det hårt att lämna väck ett barn som man burit på i 9 månader. Det är vi bägge medvetna om. Men hon får ett barn, som vi ser minst 2 gånger om året. Hon får känna att hon är en riktig kvinna, för hon har varit orolig inte kunna få barn.

Varför förvägra du hennes rätt att ha föda ett barn?? Hon  vill bli mamma, det är sådant att hon inte lämnar det för alltid. Du oroar dig för mycket om saker du inte känner till, det för du tycker annorlunda än hon. De är inte  sämre föräldrar där än här i sverige. Jag tycker tvärtom, de är bättre föräldrar där.

Du ska inte vara på min fru utan på mig, som inte vill ha fler barn, men ändå sätta ett barn till världen.

Vi, min fru och jag har gått igenom detta noggrann. Därför vi fråga här om detta jag ställde i först messet. Jag frågade inte om vad som ska vara rätt eller fel. Vi är medvetna men vi söker kunskap innan vi eventuellt inskaffa barn.

Sedan jobbar jag/fru i sverige, inte i Indonesien.

Vi tro bägge att barnet mår bäst där,utan stressade föräldrar. Som det är i sverige, sedan är deras sjukvård av hög klass, kostar en del men helt klart värd pengarna.
    Deras skola kostar men de får skolpeng av regeringen. OSV helt klart bättre liv för barnet där!! Så varför ska jag inte unna frun känna vara mamma en gång i livet, varför ska inte jag låta barnet växa upp i ett tryggt land utan stress?? Det är egoism tänka annat.

Frågar igen vilket viss skulle barnet mår sämre i Indonesien än i Sverige? De har mat, kläder, kärlek, skola , läkarvård m.m.... i bägge länderna, bara skillnad det min fru låter det växa upp i sitt hemland och bli indonesier. Barnen slipper bli stressad av bli hitskickad hit o dit.

Men jag kan vända på det o fråga, varför skaffa barn, om man låter "dagis"skola" uppfostra dem?? Den största delen av sitt  vakna liv?? Eller du ska stanna hemma med barnet på heltid tills det är vuxet?

Få föräldrar umgås baren när de kommer upp något år, det eftersom den största delen av vakna tiden är de på dagis/skola. Få föräldrar är unnat ha de på heltid!!
    Så var skillnaden ?? låta de växa upp hos sina far/mor föräldrar eller dagis/ skola?

Grattis på ditt blivande barn förresten. Ditt första?

• Dixie

I mina öron låter det helt galet att skaffa ett barn, skicka iväg det när hen är född, bara för att din fru ska vara trygg på ålderns höst.... Men om ni bestämt er för det är det nog några saker ni får kolla, tex om barnet föddes i Sverige, glöm inte att skriva ut barnet från försäkringskassan, för barnet har ju inte rätt till barnbidrag om ni inte bor här.

• Anonym (Adopterad)

Din fru blir ju inte mamma, hon är ju endast en surrogatmamma som lämnar bort sitt barn - precis som en adoption - om ni kommer och hälsar på två ggr per år gör ju inte er till föräldrar....

jojje35 skrev 2015-12-05 09:42:50 följande:

varför ska jag inte unna frun känna vara mamma en gång i livet, varför ska inte jag låta barnet växa upp i ett tryggt land utan stress??

Svar på tråden Låte barn växa upp utomlands?