• Sommar33

I STORT behov av snabb hjälp. Starta eget eller inte vad gäller SGI

Jag har fått veta att jag är gravid, men i ett väldigt tidigt skede, så alltid är såklart oklart. Men har före sommaren gått klart min ut min utbildning, var arbetslös tom augusti, fick ett jobb och jobbar där nu, men inte jättehög lön då jag gör praktiktjänstgöring i nio månader.

Fick höra att det vore smartare att starta eget ju, jobba som konsult där jag jobbar och iom startanden av företaget uppge hög förväntad inkomst kommande år.

Har inte varit till BM än så försäkringskassan har inte fått sådana uppgifter. Bara varit till gynekolog.

Till saken hör att jag dessutom nu har ett fysiskt krävande jobb, har fått diskbråck med ordentliga ischias smärtor ner i foten och är rädd att jag inte kommer kunna jobba hela graviditeten ut.

Snälla är det någon som kan hjälpa mig. Vågar inte ta kontakt med FK för att fråga då jag gjort så tidigare iom sjukskrivning och dom vände min rådfrågning till att jag inte fick ersättning tillslut. Man får passa sin tunga där givetvis beroende på vilken handläggare man tilldelas. Känns som ett lotteri.

Så borde jag skynda mig att starta eget, uppge vad en etablerad i samma yrkeskategori, kan förvänta sig i lön och därmed höja min SGI?

Otroligt tacksam om ngn som varit i samma situation kan hjälpa mig eller ngn som jobbar/jobbat med dessa frågor.

• Svar på tråden I STORT behov av snabb hjälp. Starta eget eller inte vad gäller SGI
  • Dixie

Det låter ju lite för bra för att vara sant, att man som egen företagare bara kan uppge förväntad inkomst - kolla på FK hemsida, men jag skulle gissa att de baserar din sgi på vad du plockat ut för lön från ditt eget bolag.

• Alexi

Det är stor skillnad om man startar eget som anställd i sitt aktiebolag eller eget företag. Är det ett AB krävs att man tar ut lön och det är den lönen som grundar SGI.

I eget företag kan man omfattas av reglerna om uppbyggnadsskede, dvs rätt att även om man inte tar ut lön få en SGI fastställd på vad man hade haft som vanlig anställd.

Läs mer:
    www.forsakringskassan.se/privatpers/foretagare

Det som är viktigast för dig som nytillträdd på arbetsmarknaden är om du klarar 240-dagarsvillkoret, det avgör din FP i hög grad.

"Om du har arbetat minst 240 dagar i följd före den beräknade förlossningen

Föräldrapenning som baseras på din inkomst kallas för föräldrapenning på sjukpenningnivå. För att få föräldrapenning på sjukpenningnivå måste du ha haft en inkomst över 180 kronor per dag i minst 240 dagar i följd före den beräknade förlossningen. Du behöver inte ha arbetat på samma arbetsplats eller ha haft samma inkomst hela tiden, utan det är antalet dagar med inkomst som är det viktiga."

www.forsakringskassan.se/privatpers/foralder/nar_barnet_ar_fott/foraldrapenning
  • Sommar33

Gulliga ni är som svara, tack.

Några frågor till:/

Jag hade a-kassa innan jag började jobba i augusti. Men 240 dagar då blir det alltså 12 månader?! Vad får jag om jag inte hinner jobba dessa? Blir det lägsta då? Jag har endast 25.000 brutto nu så det blir ju kanske bara 9 månaders jobb ( om jag ens orkar jobba till förlossning med tanke på att jag lyfter patienter skälv hela dagarna och nu har bedövande smärta ner från rygg till fot:/).

För det bli väl då bara 20 dagar/ månad man räknar?

• Alexi
    Sommar33 skrev 2015-12-05 12:39:13 följande:
    Gulliga ni är som svara, tack.
    Några frågor till:/
    Jag hade a-kassa innan jag började jobba i augusti. Men 240 dagar då blir det alltså 12 månader?! Vad får jag om jag inte hinner jobba dessa? Blir det lägsta då? Jag har endast 25.000 brutto nu så det blir ju kanske bara 9 månaders jobb ( om jag ens orkar jobba till förlossning med tanke på att jag lyfter patienter skälv hela dagarna och nu har bedövande smärta ner från rygg till fot:/).
    För det bli väl då bara 20 dagar/ månad man räknar?
    240 dagar är 8 månader. Ja, om du inte hinner jobba dessa men har en SGI så gäller att du får på grundnivå (225 kr per dag) de första 180 dagarna som tas ut på barnet, därefter kan du få på SGI-nivå.

Har pappan en bra SGI och jobbat längre så kanske han i så fall ska ta ut fler dagar.
  • Sommar33

Ok tack. Så det är inte 240 jobbade dagar?!

Men hur kan jag se till att jag får 225kr alltså en sig på grundnivå?

Sorry för alla frågor men detta är lite av en djungel för mig.

Pappan får börja jobba först i januari och kommer få ganska låg lön så hand SGI kommer inte vara mkt bättre tyvärr:/

Kan ju heller inte göra abort just pga det kom någon månad för tidigt. Har försökt bli gravid under skolan (3 år) så det är ju fantastiskt att det blev överhuvudtaget.

Men va tror ni? Ska jag starta eget nu och jobba som konsult fram till förlossning? Vill ju heller inte belasta min arbetsgivare om jag kommer att måsta vara sjukskriven från jobbet mot slutet då det som sagt innebär mkt tunga lyft av patienter som ibland väger dubbelt så mkt.

Arbetsgivaren är egen så det känns taskigt.

Därför hade det ev varit en fördel för båda om jag kan vara egen och dessutom kanske sen få högre SGI baserade på uppbyggnadsskede av mitt eventuella företag?!?!?!

Tack igen för alla svar. Betyder mkt att ni delar med er av er kunskap.

E
  • Sommar33

Hej igen. Snälla är det ngn som kan svara på om det är smartare att starta eget nu och jobba som konsult eller fortsätta jobba som anställd? Vilket kommer att vara till min fördel rent ekonomiskt?

Enormt tacksam för svar. Måste isf ta beslutet innan jag besöker barnmorska då det iom det besöket sänds ut info till FK.

• Alexi

Barnmorskan skickar ingen som helst info till fk! Du får i vecka 20-25 typ ett moderskapsintyg som DU får skicka in till fk. Ingen annan koppling mellan barnmorska och fk.

• Sommar33

Jaha då har jag missuppfattat det:/

Har du någon tanke om att vara egen eller anställd?

• Alexi

Nej det måste du bedöma på egen hand. Gör beräkningar, läs på, jämför för och nackdelar.

• Sommar33

Ok tack. Ringer kanske fk ändå och frågar om jag KAN starta eget och uppge summa som kolleger tjänar.

Svar på tråden I STORT behov av snabb hjälp. Starta eget eller inte vad gäller SGI