• Tingelii

Skolskjuts - har ni barn som åker det

Kommer att flytta med mina barn ut på landet, dom är 9,10 och 11 år. Det är inte långt från skolan, endast 4 km men det är landsväg och de finns skolskjuts att tillgå. Bussen avgår 7,50 och hem 15,40.

Men jag undrar lite hur ni gör, låter ni barnen gå till bussen själv, passa tider mm eller följer ni alltid med?

Jag jobbar ju själv heltid 8 till 17 plus en timmes restid så jag kan ju omöjligt vara med dem hela tiden.  Så de behöver gå till bussen själv samt  vara hemma 1,5 timmar själva innan jag kommer hem. Funkar det tro?

• Svar på tråden Skolskjuts - har ni barn som åker det
  • Santin

Beror väll på. Finns gångbana? Högtrafikerad väg? Har barnen förhållningsregler för hur man beter sig vid vägar? Hur långt är det mellan ert hem och hållplatsen? Hur passar de tider annars?

• amalie79

Det måste väl funka, är väl bara nioåringen som ev är på fritids? Eller, större får väl, men här slutar iaf alla när de slutar trean om de inte har särskilda behov, det räknar skolan med också liksom.

• Trippelmamma76

Är det inte bättre att ha dem på fritids där du hämtar och lämnar på tider som stämmer med ditt arbete? Jag hade nog inte velat ha en nioåring hemma utan tillsyn...

• gahadas

Åkte skolskjuts när jag var 7... var aldrig några problem. Lär dom ta lite ansvar.

Annars kan dom väl cykla när väder tillåter? 4km är ju en baggis

• Tingelii

Jag hoppas verkligen att det går bra, de två största har inte fritids längre bara den på 9 år ett år till så hon åker ju med mig även fast det blir långa dagar för henne.

Är bara så rädd att de andra inte ska fixa det ansvaret men man måste väl låta dem ta ansvar någon gång.

• Fru Ve

Jag tycker det låter helt rimligt att 10-åringen och 11-åringen får åka skolskjuts och kunna klara sig själva lite så som du beskriver. De flesta barn som inte är funktionshindrade klarar detta från årskurs 4. Det blir ju annars väldigt knivigt för föräldrarna om man har jobb att sköta. Alternativet är ju att de stora barnen också är på fritids. Man kan söka om dispens att de får fortsätta på fritids även i mellanstadiet. Men jag tror de flesta mellanstadiebarn inte tycker det är speciellt kul att vara där med mest yngre barn. Jag tänker att dina barn dessutom har varandra.

Det är nog bra att börja lära barn redan från yngre ålder att vara ensamma stundtals för annars blir det ju en chock då de blir för stora för fritids och plötsligt måste klara sig en hel eftermiddag.

• Dockan

Jag åkte skolskjuts som ung. Om det är en mindre buss, känner man i regel chauffören och hen kunde vänta någon minut om hen såg en komma och en var lite sen. Fungerade bra för min del.

Svar på tråden Skolskjuts - har ni barn som åker det