Inlägg från: SmalaSara |Visa alla inlägg
  • SmalaSara

En käftsmäll till undergångsprofeterna

Världsmedborgare skrev 2016-02-29 10:24:31 följande:
    Inget nytt, men understryker hur viktigt det är att vi håller uppe invandringen av folk i arbetsför och köpvillig ålder.
    Det och bostadsbyggandet är vad Sveriger måste lägga alla kraft och pengar på.., resten är sekundärt och löser sig av sig självt, om inte omvärldens händelser i framtiden sätter käppar i den svenska ekonomin.
    Vilket givetvis kan hända, och det kan vi inte kan göra så mycket åt, med vår nuvarande och snedvridna demografi.
    För att parera för sån´t, så behövs en föryngring av svenskafolket, och det kan vi bara lösa med invandring.
    Stödtelefon för att bekämpa extremism. Numret går till Röda Korset. Tel.nr. 020-100 200
    Jag tror att den här informationen skulle vara intressant för dig:

Det tar som ni vet åtta år för hälften av nyanlända att komma i arbete. Sambandet har enligt SCB varit relativ konstant sen ungefär 1997.

Sjuårsskrönan har sitt ursprung i Erik Ullenhags propaganda. Det fortsätter cirkulera bland faktaresistenta journalister och politiker, kanske för att siffran låter trovärdigt men framställer problemet som hanterbart.

Att bara hälften arbetar låter redan illa, men det är värre än så. Staffan Danielsson bad nyligen Riksdagens Utredningstjänst beräkna andel helårsanställda. I befolkningen som helhet är siffran 69 procent. Bland nyanlända är det skakande svaret: ?Andelen helårsanställda inkl. företagare bland flyktingar inkl. flyktinganhöriga uppgick till 25 procent efter 8 år i Sverige och andelen efter 15 år var 34 procent?

Det är komiskt att media och politiker skapat ett alternativt universum för sig själva där nyanlända kommer i arbete efter sju år. I själva verket är två tredjedelar inte heltidsanställda efter femton år i landet. Efter ytterligare tio tjugo år har man normalt pensionerats och lämnat arbetsmarknaden. Det är därför flyktinginvandring aldrig blir lönsamt vare sig på kort eller långt sikt.

www.scb.se/sv_/Hitta-statistik/Temaomraden/Integration/Statistik/Registerdata-for-integration/Andel-forvarvsarbetande-kommunmottagna-flyktingar-20-64-ar-efter-antal-ar-efter-mottagandet-kon-och-mottagningsar/

staffandanielsson.blogspot.se/2016/02/rut-rapport-25-av-flyktingar-har.html

Från Tino Sanandaji
  • SmalaSara
    KillBill skrev 2016-02-28 19:50:54 följande:
    Anna Dahlberg verkar mest vara besvärad av att hennes domedagsprofetior inte slagit igenom ännu och hoppas därför nu på framtiden i stället...
    Tror du det? Det är ju inte bara hon. KI ger henne stöd:

Sydsvenskan: ?BNP-tillväxten per capita och sysselsättningsgraden väntas falla när hundratusentals asylsökande får uppehållstillstånd. Inbromsningen väntas om drygt ett år.

Hittills har ökad offentlig konsumtion gjort asylinvandringen till en positiv faktor i nationalräkenskaperna?Asylinvandringen har även hjälpt till att trycka ned arbetslösheten. Fast trenden, som redan är känd, vänder när asylsökande börjar komma ut på arbetsmarknaden 2017?2018, enligt Hansson. Han räknar med att det behövs höjda skatter och avgifter och att både regeringens arbetslöshetsmål och överskottsmålet i offentliga finanser kan ryka i processen."

Ja, det stod ju i GP och andra platser också. Du kanske har läst det redan?
  • SmalaSara
    Dorian Ertymexx skrev 2016-03-19 10:38:45 följande:
    Helt korrekt. Åtta år. Vilket är minst en tredjedel av vad det tar att få in en svensk på arbetsmarknaden, ofta till långt högre kostnad, dessutom. I den jämförelsen är åtta år en fis i vinden.
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
    Sant!

Det är dock inte rimligt att politiker försöker låtsas som att tar "i snitt sju år". För det är ju däremot inte alls sant.

Sen kan man ju fråga sig om det är "lönsamhet" man ska diskutera i sammanhanget öht. Det är, av tusen skäl, inte bra att så många människor inte har jobb. I dagens samhälle är det både ekonomiskt dåligt och socialt stigmatiserande.

Nåja. Jag tycker inte man ska se flyktinginvandring och evig befolkningstillväxt som en "ekonomisk lösning".

Flyktinginvandring har man i första hand av moraliska skäl. IMO
  • SmalaSara
    Dorian Ertymexx skrev 2016-03-19 11:09:05 följande:
    Absolut, jag håller med dig, vi ska inte ta emot flyktingar för att det gynnar oss (även om det kan vara en positiv biverkan på sikt).

Att det inte är bra att många är arbetslösa är en sanning med mycket modifikation. Vårt nuvarande ekonomiska system KRÄVER en viss arbetslöshet, och större arbetslöshet motverkar inflation genom att skrämma de som har jobb att inte kräva för höga lönepåslag.

Sedan är det inte heller säkert att arbetslösheten ökar, relativt sett, med fler i landet - fler i landet betyder ju också en ökad efterfrågan på varor och tjänster, vilket betyder att fler behövs i arbete.
    . Visst, en av kapitalismens baksidor är arbetslöshet. Något man kan tycka både det ena och andra om. (Den är i sig själv inte hållbar på sikt i sin nuvarande form)

Men jag menade inte dåligt för samhällsekonomin i den kontexten, utan för de enskilda personerna som drabbas.

Men jag tycker att det blir extra besvärligt när så många människor, utöver att vara arbetslösa, också tillhör en särskild grupp som blir extra utsatt.

Det är svårt att bevisa att flyktinginvandring är vare sig lönsam eller inte. Kanske är sen ingetdera.
  • SmalaSara
    KillBill skrev 2016-03-19 13:12:52 följande:
    Självklart kommer BNP per capita påverkas när de flyktingar som beviljas asyl ska folkbokföras. Det blir förmodligen inte något tapp jämfört med idag. Bla eftersom det inte är tal om om hundratusentals asylsökande utan mer troligt ca 90 000 och eftersom sänkningen kommer föregås av stora ökningar av BNP/capita för 2015 och mest troligt även för 2016.

Den här nyheten publicerades i går kväll. Den är ett kvitto på Sveriges goda ekonomi.

www.di.se/artiklar/2016/3/19/sverige-far-basta-betyget-1/
    Det var ju roligt att Sverige fick så bra betyg!!

Men du svarade inte på frågan om Anna Dahlberg...?

Menar du att KI har fel om antalet?90000 låter helt osannolikt. Under 2014 fick 110000 personer uppehållstillstånd i Sverige.

Sen skriver de också att inbromsningen kommer 2017-2018, så din kommentar om 2016 är ju inte riktigt relevant. I alla fall inte som "motargument" till informationen från KI
  • SmalaSara
    KillBill skrev 2016-03-24 22:15:35 följande:
    Valde du att inte länka Petter Larssons svar när du unvisade artikeln? Här nedan kan du läsa det.

Visst kan fler flyktingar bli en vinstlott
    SVAR DIREKT
    De kan ingenting, lever på bidrag och äter oss ur huset. Att flyktingarna skulle kunna rädda tillväxt, offentliga finanser och pensioner är bara båg.
    Sådana uppfattningar om flyktingar som en samhällsförstörande kraft är inte ovanliga på den lite mer blågula kanten, men nu sprids de också från vänster av Ann Charlott Altstadt. Ja, hon gör till och med invandrarna ansvariga för en växande ojämlikhet - som i själva verket beror på hur de rikaste procenten ökat sina inkomster och på politiska beslut, främst jobbskatteavdraget.
    Svaret från oss som vill se en generös asylpolitik brukar vara att mänskliga rättigheter får kosta, ty de gör oss till civiliserade människor i stället för giriga monster.
    Det är i sig ett tillräckligt argument för att i morgon dag riva upp besluten om id-kontroller, tillfälliga uppehållstillstånd med mera. Med vilket mått ska vi annars mäta oss själva?
    Men dessbättre finns också faktiskt goda möjligheter att asylinvandringen kan bli lönsam för både samhälle och stat.

Eftersom Altstadt redan tröttat er med en imponerande sifferparad, ska jag hålla igen. Grundproblemet med hennes inlägg är att hon utgår ifrån ett fruset ögonblick och verkar tro att detta ska vara för evigt. Arbetslös i dag är arbetslös i morgon, lågutbildad förblir lågutbildad. Politiken är i ett sådant perspektiv tämligen maktlös.

Men när samma Långtidsutredning och samme Joakim Ruist, vars svartaste russin Altstadt plockar in i sin argumentation, räknar på scenarier 10-45 år framåt i tiden visar det sig att en stor invandring kan bli en vinstlott. Kontentan av utredningens resonemang är att med en generös invandringspolitik har vi chansen att slippa nedskärningar, höjd pensionsålder och skattechocker till följd av äldreboomen. Med en snål politik kommer detta elände som ett brandgult kuvert på posten.
    Om sysselsättningen för utomeuropeiska invandrare kan öka bara 10-12 procentenheter, så är de offentliga finanserna räddade för årtionden framåt. Drömmerier? Well, en sådan ökning kan "inte betraktas som orealistisk", skriver Långtidsutredningen. "Den föryngring av befolkningen som invandringen innebär är en stor och lovande potential."

Hur denna potential ska förverkligas är en annan fråga. Det är här den politiska striden måste stå: mellan en vänster som vågar stimulera efterfrågan och utbilda för framtidens jobb, en höger som vill skapa nya låglönejobb, och en radikalhöger som gärna gnäller om kostnader, men inte har en aning om hur de ska betala pensioner och sjukvård när vi alla är gamla och grå.
    Petter Larsson

www.aftonbladet.se/kultur/article22491190.ab
    Varför skulle man vilja undvika hans svar?

Han har inga argument förutom önskedrömmar och moralism.

Han kan få en eloge för att han inte pratar om 30-tal och stöveltramp. Men i övrigt. Nej, det finns ingen substans. Inga ekonomiskt hållbara kalkyler.
  • SmalaSara
    KillBill skrev 2016-03-19 17:17:10 följande:

Riksbanken räknar med att BNP ökar med 3,6% i år, 2,9% 2017 och 2,5% år 2018 Slår prognosen in innebär det att BNP ökar med 548 miljarder fram till nästa val.
    www.affarsvarlden.se/hem/nyheter/article3953120.ece

SCB räknar i sin uppdaterade prognos (publicerades i början av november 2015) att Sveriges befolkning i  kommer öka med 168 000 i år, 211 000 nästa år och med 229 000 2018 denna prognos har emellertid inte beaktat att Sverige skulle införa de gränskontroller som infördes vid årsskiftet  och beaktar inte heller att Sverige införde mycket restriktiva regler för anhöriginvandringinvandring i slutet av november 2011. Därför är det mycket som talar för att Sveriges befolkning inte kommer öka så mycket som SCB har prognostiserat. 
    www.dn.se/nyheter/sverige/befolkningen-okar-kraftigt-i-sverige/
    www.regeringen.se/artiklar/2015/11/regeringen-foreslar-atgarder-for-att-skapa-andrum-for-svenskt-flyktingmottagande/

Även om SCBs prognos avseende befolkningsökningen slår in så kommer BNP per capita att öka varje år under perioden 2014 till 2018 (förutsatt att Riksbankens prognos om BNP tillväxt är riktig). Totalt kommer BNP per capita ha ökat med ca 6% under mandatperioden . Detta ska jämföras med ökningen av BNP per capita under den förra regeringen som under perioden 2006-2014 (8 år) där ökningen uppgick till 2,7%.

Så ja, jag tror att Anna Dahlberg är lite väl pessimistisk och att en av anledningarna till detta kan vara att hon känner behov av att försvara sina tidigare domedagsprofetior.

Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
    Jag undrar lite var du fått dina uppgifter om BNP per capita. Det är inte vad konjunkturinstitutet räknar med:

Arbetslösheten faller under prognosperioden, men kommer sedan, från 2018 och framåt, stiga igen när allt fler flyktingar kommer in på arbetsmarknaden, säger Hansson. KI:s ekonomer räknar med att arbetslösheten ökar efter att ha gått ner till 6,3 procent 2017. Ökningen antas då fler flyktinginvandrare då väntas komma in i arbetskraften. Underskotten i statsfinanserna väntas bestå under prognosperioden, bland annat till följd av att den stora flyktinginvandringen ökar utgiftstrycket i den offentliga sektorn.?

Konjunkturinstitutets rapport medger: ?Den relativt höga BNP-tillväxten 2015 och 2016 sker samtidigt som befolkningen ökar kraftigt till följd av stor flykting- och anhöriginvandring (se diagram 36). Detta innebär att BNP per invånare 2016 endast växer något starkare än det historiska genomsnittet (se diagram 37). Även 2017 ökar befolkningen starkt och BNP per invånare växer därmed långsamt?

konj.se/download/18.548e4db41539311e87cb799d/1458652817955/Konjunkturlaget-mars-2016.pdf

Vidare, en jämförelse över längre tid sammanfattad av sanandaji:

BNP per invånare växte med 2.2 procent per år mellan 1950 och 2010. Trots förra årets starka siffror var tillväxten 2010-2015 bara 1.1 procent. Den senaste prognosen är alltså att BNP per invånare fram till 2020 växer med 0.8 procent, under en högkonjunktur!
  • SmalaSara
    KillBill skrev 2016-03-25 09:34:47 följande:
    När jag postade inlägget så räknade jag fram BNP per capita baserat på uppgifter från Riksnanken och från SCB. Jag upptäkte nu att man kan genera uppgifterna från prognosdatabasen på Konjunkturinstistutets hemsida. prognos.konj.se/PXWeb/pxweb/sv/SenastePrognosen/SenastePrognosen__f09_bnpkonsumtioninvesteringarochutrikeshandel/F0907.px/

Konjunkturinstistutets siffror är i linmje med de siffror som jag hade räknat fram:

Jag föreslår att du går in på följande länk till KI:s rapport

konj.se/download/18.548e4db41539311e87cb799d/1458652817955/Konjunkturlaget-mars-2016.pdf

I början av rapporten finns en lista med nyckeltal där du kan se ökningen av BNP per capita framöver. Den är inte särskilt imponerande efter 2017. Ökningen är under en procent per år fram till 2020.

Dina egna räkneexempel är något missvisande då man sällan lägger ihop procentenheter för flera år i rad på det sättet.
  • SmalaSara
    KillBill skrev 2016-03-25 18:09:56 följande:

Jag har inte lagt ihop några procentenheter! De procent som du ser i tabellen är den procentuella skillnaden mellan första året i en mandatperiod och det sista året i en mandatperiod.

Ja, jag förstår det. Men det är ju inte så man brukar räkna ökning i BNP per invånare. Vanligtvis räknar man ju per år.

Poängen som jag försöker få fram är att den ökning i BNP som kommer av ökade kostnader för flyktinginvandringen kommer att klinga av efter 2017 och bli en belastning. BNP-ökningen är också avhängig lånade pengar till just flyktinginvandring. Alltså är TS påstående inte riktigt korrekt. Ökningen 2018-2020 spås bli mkt låg i relation till att hi har högkonjunktur.
  • SmalaSara
    KillBill skrev 2016-03-25 18:06:26 följande:
    Tabellen ovan (som jag publicerade tidigare idag) bygger enbart på konjunkturinstitutets data som jag hämtat från konjunkturinstitutets hemsida. Via min länk kan du själv kontrollera uppgifterna.
    Jag misstror inte uppgiften som sådan. Kg ifrågasätter poängen med tr beräkna BNP ökning för en 5-års period??

När gör man det? Det är inte ens mandatperioden.

Vidare är ökningen framför allt under två år då ökade kostnader för flyktinginvandring med hjälp av lånade pengar dopar ekonomin. Plus att vi har också en "riktig" högkonjunktur.
  • SmalaSara
    KillBill skrev 2016-03-25 10:39:25 följande:

Jag tycker att det är väldigt belysande att Sanandaji vill jämföra Sveriges BNP/capita för perioden 2010-2015 med motsvarade utveckling för perioden 1950-2010. Han jämför alltså ökningen under en period när HELA västvärlden har haft en mycket låg utveckling av köpkraften med en period när HELA västvärlden hade en kraftig ökning av köpkraften. Skulle Sannandaji gjort samma jämförelse för andra länder i västvärlden så kommer han ofta fram till samma resultat som i Sverige, men det är inget han nämner....

Jag hittar bara uppgifter för BNP/capita alla länder fram till 2013 och om man jämför Sveriges utveckling under perioden 2006 till 2013 så ser man att utvecklingen i Sverige jämfört med några andra ekonomier i EU samt Nordamerika inte alls var dålig. Trots att Sveriges befolkning under dessa år, pga. en hög invandring,  ökade med drygt 1/2 miljon människor så var  exempelvis Sveriges utveckling mycket bättre än i Danmark och Finland (länder med låg invandring).

www.google.se/publicdata/explore&met_y=ny_gdp_mktp_cd&idim=country:SWE:CHE:DNK&hl=sv&dl=sv#!ctype=l&strail=false&bcs=d&nselm=h&met_y=ny_gdp_pcap_kd&scale_y=lin&ind_y=false&rdim=region&idim=region:NAC&idim=country:SWE:DNK:GBR:DEU:FRA:FIN:ITA:AUT&ifdim=region&tstart=1143241200000&tend=1395702000000&hl=sv&dl=sv&ind=false

Ja, det kanske man kan tycka.

Men Att jämföra med andra länder är heller inte alltid helt relevant. Det är så oerhört många parametrar som påverkar ekonomin; Tyskland har påverkats positivt av EMU, Spanien negativt, USA:s ekonomi är dopad av en enorm statsskuld osv. Varje land har unika förutsättningar.

Men visst har svensk ekonomi stått sig hyfsat i jämförelsen.

Nu var väl frågan huruvida den enorma invandring som var ht 2015 påverkar ekonomin negativt eller inte. Och det ser ut att vara negativt. Kanske går gränsen där någonstans för vad som fungerar.

Vidare, en ständig kraftig befolkningsökning är inte ett hållbart sätt för framtiden. Det liknar, som en annan skribent påpekar, ett pyramidspel.

Vi har fö även inhemsk befolkningsökning
  • SmalaSara
    KillBill skrev 2016-03-25 22:23:48 följande:

Sveriges reglerade invandringspolitik är baserad på att vi som land respekterar mänskliga rättigheter (som bl.a. innefattar rätten för en flykting att söka asyl) . Syftet med Sveriges invandringspolitik är primärt inte att invandringen ska stärka landets finanser (även om Sveriges ekonomi under perioder påverkats positivt av invandringen).

Även om det senaste årets invandring har varit utmanande för Sverige så kan man, genom att granska den prognos från Konjunkturinstitutet som du länkar till, konstatera att mycket tyder på att Sveriges ekonomi kommer vara mycket starkare år 2020 än 2014. BNP kommer ha ökat med mer än 16%, BNP per Capita kommer ha ökat med över 7%, arbetslösheten kommer ha minskat med 1,2% och detta är en väsentligt mycket bättre utveckling än den Sverige uppnådde under åren 2006-2014.

En sak som är intressant att notera är att samtidigt som Sveriges prognos för de närmaste 4 åren är positiv så är prognoserna för Sveriges grannländer Danmark, Norge och Finland mer negativa. Jag säger inte att Sveriges starka utveckling beror invandringen (och våra grannländer svaga utveckling på den restriktiva invandringen) men jag tycker att den visar på att invandring förmodligen inte har den stora negativa inverkan på ekonomin som vissa vill påskina. 

Som jag skrev ovan till någon annan, så kan asylinvandring inte bygga på ekonomi utan på moraliska argument. Eventuellt är vi då överens på den punkten.

Visst har invandringen alltid varit reglerad, men den har varit mest generös i Europa vilket är en sannolik förklaring till Varför just Sverige tagit flest per capita. Nu är politiken mycket mer restriktiv; vilket ca 7 av 10 svenskar verkar nöjda med. Gott så.

När det gäller ekonomin menar jag att du har fel. BNP ökningen per capita gäller i första hand två specifika år då en högkonjunktur boostats extra av lån och kostnader för flyktinginvandring. När sen många dessa personer blir medborgare kommer BNP per capita att sjunka drastiskt. Till nivåer som är låga vid en högkonjunktur. BNP tillväxt ska räknas per år. Och om du slår ut dina 7% på alla åren du har räknat ihop så ser du att det inte är några fantastiska siffror precis.
  • SmalaSara
    Dorian Ertymexx skrev 2016-03-26 14:09:03 följande:
    Är du nationalekonom? Eller profet?
    Ja. Det vore en relevant fråga att ställa till Petter Larsson.
Svar på tråden En käftsmäll till undergångsprofeterna