Inlägg från: oanonym |Visa alla inlägg
  • oanonym

En käftsmäll till undergångsprofeterna

KillBill skrev 2017-07-11 13:48:00 följande:

Nu försöker du blanda bort korten genom att länka till artiklar som bl.a. handlar om att många invandrare är utsatta för brott. Det är inte det vi diskuterar.

Vi diskuterar om våld i samhället har ökat eller minskat. Entydig statistik från polisen visar att våldet i samhället har minskat. 

Vilket inte säger hur det hade varit utan invandring. Då kanske det hade minskat ännu mer.

Nu kan vi inte mäta båda scenarierna, så vi kan bara spekulera.
  • oanonym
    KillBill skrev 2017-07-17 14:47:11 följande:

Det kan vara så men att påstå att brottsligheten utvecklas i fel riktning bygger i alla fall inte på någon vidare logik.

Och polisen löser färre brott än på 16 år. Därför kanske många struntar i att anmäla vissa typer av brott.

Detta går att vinkla åt många olika håll.
  • oanonym
    Harry H skrev 2018-04-04 10:29:38 följande:

Vore konstigt annars då Stockholm är det största länet.

Det kan ju vara procentuellt?
  • oanonym
    Harry H skrev 2018-04-04 10:34:20 följande:

Vad blir procenten i Sollefteå?

Ingen aning. Jag bara föreslog att de kanske räknat med procent, och inte antal.
  • oanonym
    KillBill skrev 2018-05-24 06:54:25 följande:

Jag tycker att det är en brist på språklig förmåga när svenska politiker använder engelska utryck för att beskriva läget i Sverige.

Varför det??

En politiker ska alltså inte säga trafficking?
  • oanonym
    KillBill skrev 2018-05-24 08:08:37 följande:

Fråga dig i stället varför man inte använder det svenska ordet människohandel.

Båda används. Jag tycker båda fungerar lika bra.
  • oanonym
    KillBill skrev 2018-05-24 08:02:17 följande:

Det är ett välkänt faktum att utrycket No Go Zoner saknar en gemensam definition. Att använda ett engelskt ord som kan missuppfattas tyder på en bristande språklig förmåga. Politiker bör sträva efter att bli förstådda och svenska politiker bör så långt som det är möjligt använda ord från det svenska språket, tycker du inte det?

Du sade inget om no go zoner, du pratade om engelska uttryck överlag.

Att nu inrikta dig på ett enda uttryck är oärligt. Du kunde i så fall sagt att det är fel att använda uttrycket no go zoner.
  • oanonym
    KillBill skrev 2018-05-24 13:51:10 följande:

Nu är du oärlig. Jag svarade på varför man inte bör använda uttrycket no-go-zon. (Förklaringen är enkel. Det saknas en allmänt vedertagen definition av no-go-zon). Vad gäller din andra fråga kring användandet av ordet trafficking så förklarade jag att jag tycker att man kan använda det svenska ordet människohandel i stället. Användandet av ordet trafficking är emellertid inte lika problematiskt som användandet av ordet no-go-zon (då ordet trafficking till skillnad från no-go-zon faktiskt har vedertagen definition).

www.svt.se/nyheter/inrikes/ebba-busch-thor-kd-har-delvis-ratt-om-no-go-zoner

Du skrev att svenska politiker inte borde använda sig av engelska uttryck. (engelska = flertal)

Jag anser att detta avgörs av vilka uttryck det gäller.
  • oanonym
    KillBill skrev 2018-05-25 07:09:07 följande:

Tycker du att svenska politiker ska använda sig av engelska utryck som uppenbart saknar en gemensam svensk definition och som därför kan missuppfattas?

Nej, men däremot tycker jag de kan använda engelska uttryck som har en klar definition och är svår att missuppfatta.

Jag håller alltså inte med ditt första påstående, men jag håller med om det det du försöker få fram nu.
  • oanonym
    KillBill skrev 2018-05-25 07:46:05 följande:

Hur definierar du ordet No Go Zoner?

Inget jag funderat över, och inget jag heller diskuterat med mågon i denna tråd.

Jag kan återkomma om detta är viktigt för dig?
  • oanonym
    KillBill skrev 2018-05-25 15:19:40 följande:

Som du vet så har jag ifrågasatt användandet av ordet No Go Zoner med anledning av att det saknas en gemensam definition av vad som menas när man använder uttrycket.  Du tycker annorlunda och då är det intressant att höra vad uttrycket betyder för dig.  

Nej, jag har inte sagt något om just det ordet.

Det enda jag sagt är att jag inte tycker det är fel av svenska politiker att använder sig av engelska uttryck.
  • oanonym
    KillBill skrev 2018-05-25 16:53:07 följande:

Tycker du att det är lämpligt av svenska politiker att använda utrycket No Go Zoner? Varför/varför inte?

Jag vet inte hur det ser ut i dessa områden, så det är svårt att svara på.

Det viktigaste för mig är att alla är ärlig med hur situationen är, och inte överdriver åt något håll.
  • oanonym
    KillBill skrev 2018-05-25 17:59:37 följande:

Jag frågar dig inte hur det ser ut i dessa områden. Jag frågar dig om du tycker att det är lämpligt av svenska politiker att använda utrycket No Go Zoner? Varför/varför inte?

Jo, du frågar mig hur det ser ut där. Det är nämligen det som är avgörande.
  • oanonym
    KillBill skrev 2018-05-26 13:27:03 följande:

Du vet uppenbart inte vad du snackar om. Poliser som jobbar i dessa utanförskapsområden skrattar åt utrycket och Stockholmspolisens expert på gängkriminalitet menar att man utrycker sig slarvigt om man pratar om no go zoner..

Hoppas detta stämmer, och inte bara är en order uppifrån. Vilket jag heller inte tror.
  • oanonym
    KillBill skrev 2018-05-26 13:27:03 följande:

Du vet uppenbart inte vad du snackar om. Poliser som jobbar i dessa utanförskapsområden skrattar åt utrycket och Stockholmspolisens expert på gängkriminalitet menar att man utrycker sig slarvigt om man pratar om no go zoner..

Ja, de får gärna slopa ordet för min del. Men inte för att det är engelskt, utan för att det inte finns någon klar definition, samt att det inte verkar stämma med verkligheten.
  • oanonym
    KillBill skrev 2018-05-27 11:45:31 följande:

Jag tror att det handlar om att många blir arga när man berättar sanningen..

Jag kunde inte läsa artikeln, så jag såg inte så mycket.

Förklaras det i artikeln varför vi inte får prata om detta?

Dessutom så är det alltid svårt när arbetslöshet och sysselsättning diskuteras. Det verkar finna olika sätt att räkna detta på. Vissa vill ju ha bra siffror, och vissa vill få sämre siffror.

Säger dock inte att det är så i detta fallet.
  • oanonym
    Anton Chigurh skrev 2018-12-11 10:46:58 följande:

Skitsnack padi, citeringen blir ingen lögn enbart baserat på att inte 100 % av texten är med. Och det vet du så jävla väl....!

Du försöker förminska det faktum att våldet ökat. Du tycker att folks oro är HELT OBEFOGAD. Det är sjukt löjligt att dra så stora växlar på det som bla Flash länkar till. Så länge du inte drabbas personligen kommer du anse att folk är smått löjliga som oroar sig för det ökade våldet.

"Det är ju bara buset emellan som drabbas. Att det kastas handgranater lite till vardags kan vi skita ett långt stycke. Det är inte mer än runt 200 gram trotyl och lite järnskrot som sprids i hög hastighet. Ungefär som eventuella förlupna projektiler.

Bara å ducka ju.....! "

Nä padi, jag....och majoriteten härinne, fattar precis vad Flash avsåg med citeringen av dig. Att du försöker förvilla med kilometerlånga inlägg.... Det hjälper inte.

Du tycker alltså inte att folk behöver" bry sig" om detta:

Det dödliga våldet har dubblerats på bara ett år

I Region Stockholm var det dubbelt så många fall av dödligt våld under 2017 som året innan. Det visar en ny rapport från Brå.

I Stockholmsregionen har det dödliga våldet i princip fördubblats på ett år, från 26 till 50 konstaterade fall. Till de fallen räknas de fem personer som föll offer för terrordådet på Drottninggatan.

Så här säger BRÅ:

Mord, dråp och misshandel med dödlig utgång brukar tillsammans benämnas dödligt våld. År 2017 konstaterades 113 fall av dödligt våld i Sverige. Det är en ökning med 7 fall, jämfört med 2016. Det visar statistiken över konstaterade fall över dödligt våld, där man har granskat samtliga polisanmälningar under året.
Svar på tråden En käftsmäll till undergångsprofeterna