Inlägg från: The Maniac |Visa alla inlägg
  • The Maniac

En käftsmäll till undergångsprofeterna

KillBill skrev 2018-06-26 22:40:01 följande:
    Vad snackar du om? Sverige är ett av de  minst korrupta länderna. 
    En del tror på den myten, ja
  • The Maniac
    FDFMGA skrev 2018-06-28 10:42:08 följande:
    "Ser man på offentlig sektors nettoskuld, alltså statliga tillgångar minus skulder, hamnar Sverige på en fjärdeplats internationellt där OECD har data och ett av sex länder vars nettotillgångar överstiger skulderna."

Ovanstående kan man läsa i dagens printupplaga av Dagens Industri i en artikel med rubriken "Statens lador svämmar över".
    Menar du att amorteringskraven som ansågs drivna av galopperande skuldsättning var helt onödiga?
  • The Maniac
    Padirac skrev 2018-06-28 21:18:19 följande:
    Då kommer frågebatteriet igenSolig

Är det så att redaktion och chefredaktör inte kan skriva en tidning med sakliga fakta om de är ägda av Bonnier?

Vad menar du med kvalitet?
    Kvalité är ett okänt begrepp för regeringen och dess anhängare.
  • The Maniac
    Padirac skrev 2018-06-28 21:29:30 följande:
    likaså för dig - ett tomt ord?

Har du något innehåll att lägga i det eller var det bara luft?
    Det var väl du som undrade vad det betyder? Slå upp ordet om du inte vet.
  • The Maniac
    Padirac skrev 2018-06-28 21:40:58 följande:
    Frågan var vad DU menade med kvalitetDrömmer eller Gabbe om du så villSolig

Vad ordet kvalitet betyder vat jag mycket väl.

Det är lätt att komma med värdeord om en publikation, men det är i så fall passande att redogöra för vad den bristande kvaliteten ligger i.

Saknas källor, är det fake news - det torde av tutingarna framstå som god kvalitet

Finns det källor, är det verifierade källor - det torde av de flesta andra framstå som ej saknad kvalitet.

Kanske är språket och termerna för svåraSolig
    Jag har ingen egen definition på kvalité, varför definiera om det svenska språket? Verkar huvudlöst.

Ser att du refererar till tutingar. Vore tacknämligt om du kan nämna vilka du avser. Annars går ju inte ditt påstående att verifiera och blir klassat so ett av många fake news från forumvänstern.
  • The Maniac
    Padirac skrev 2018-06-28 23:01:34 följande:
    tutingar är synonymt med skrikhögern här på FL, det är vedertagna begrepp, 

Att du saknar egen definition av vad kvalitet betyder är inget jag frågar dig om- jag frågar vari den dåliga kvaliteten ligger. 

Jag är säker på att du kan skilja på vad kvalitet är och varför DI skulle ha dålig kvalitet. Ge nu några konkreta bevis för vari den låga kvaliteten ligger så att det inte blir en massa luft utan innehåll av påståendet.
    Nej, tutingar och skrikhöger är öknamn på individer som fega individer ej vågar namnge.

Vad bra att du ändrat frågan så att den passar dig bättre. Exakt vad är det då som jag påstått har "dålig kvalité".

Jag kan ge dig ett exempel på dålig kvalité. Det är ditt ideliga tjat om skrikhöger och tutingar. Det gör att dina inlägg blir så gott som värdelöst eftersom det är omöjligt att säga vem som avses.

Skriv saker som du vågar stå för istället så behöver du inte använda ospecade öknamn.

• The Maniac
    Padirac skrev 2018-06-28 23:15:34 följande:
    Det var Gabbe som snackade om dålig kvalitet - och du plockade upp frågan.och tjatade på mig.

Öknamnen är inte värre än andra öknamn  - tvärtom så skapar det en balans. Varför ska bara ena sidan har rätt att använda öknamn och förolämpningar. Skrikhöger och tutingar anser jag vara adekvata begrepp i trådarna här. Alt-right är ett annat ord för samma grupper.

Bra då är vi överens om att du menar vänsterblocket när du skriver tutingar.

Så exakt vad är det som hade dålig kvalité. Jo det mesta som gammelmedia hasplar ur sig.
  • The Maniac
    Padirac skrev 2018-06-28 23:22:22 följande:
    Nja, vi har olika betydelser av tutingar , men du får gärna använda tutingar i din betydelse för mig.

Men nu är du ospecifik med vad som är kännetecknet för dålig kvalitet, du säger att det är dålig kvalitet, men vad är det i deras material som gör att kvaliteten är dålig. Hur känns den dåliga kvaliteten igen enligt dig.

Du kan knappast mena att det bara för att det är gammelmedia så är det dåligt - eller så är det så du menar? 
    Exempel på dålig kvalité hos gammelmedia är hur man tolkar resultatet av opinionsundersökningar. Enklast är att referera till vikten man lägger vid statistiskt icke säkerställda förändringar.

Annat exempel är hur man misslyckas med att belysa en nyhet ur flera synvinklar. Det "normala" tycks vara att man vinklar det stenhårt åt ett håll. Vinklade repotage är ett jätteproblem hos hela gammelmedia.

Undanhållande av nyheter är ännu ett exempel. Senast var det en intervju i SR som hade ett enormt nyhetsvärde. Handlade om bygg-mordet på Lidingö och hur denne person utsatts för 3 mordförsök. Hela gammelmedia har mörktlagt detta intressanta scope.

Vidare har vi hur gammelmedia överdriver uppföljningen av vissa nyheter, kanske för att de gillar innehållet. Aktuellt är Jimmy Durmaz-fallet. Visst, alldeles för många har skrivit dumma eller rent av brottsliga saker på sociala medier, men nånstans räcker det med rapportering kring detta. Det handlar ju inte om någon transportstyrelseskandal direkt.

Sen har vi alla metoo-ärenden där diverse gammelmedia faktiskt fällts för sina uthängningar av diverse kändisar. Mer eller mindre grundlösa.
  • The Maniac
    FDFMGA skrev 2018-06-29 08:05:42 följande:
    Ja, det var fel metod att hantera en sinnessjuk marknad.
    Marknaden är aldrig mer sinnessjuk än folket.
  • The Maniac
    Jahappvaddetsmart skrev 2018-06-29 10:31:18 följande:
    Det är verkligen kul att du kommenterar på saker som jag inte ens har skrivit.
    Har inte skrivit något om böneutrop.
    Har sagt att jag avser inte Sveriges statsskuld och du fortsätter prata om att jag menar Sveriges statsskuld.
    Undrar om du helt plötsligt kan hitta på att jag och andra börjar förneka koncentrationsläger under Nazityskland?

Jag läser tidningar kontinuerligt från alternativmedia till gammelmedia för att få en nyanserad bild och utifrån dessa kan jag komma fram till att alla tidningar är vinklade... Det kanske du även ska göra istället för att komma med att du har kunskap genom att enbart läsa etablerade tidningar.
    Ja, en del kan definitivt hävda att vi är skrikhöger, tutingar, förnekelseförnekare, nazister och t.o.m pedofiler och våldtäktsmän. Verkar som vissa inte har någon spärr.
  • The Maniac
    FDFMGA skrev 2018-06-29 12:18:17 följande:
    Hm, det var väl en även för dig mycket omogen kommentar.

Folk måste bo - och bristen på bostäder har drivit upp priserna till höga nivåer.

Man kan möjligen påstå att bostadspolitiken har varit sinnessjuk - men att anse att de som anpassat sig efetr denna för att överhuvudtaget kunna få en bostad är sinnesjuka är ytterst inskränkt.
    Skyll inte ditt eget mindrevärdeskomplex på mig.

Marknaden består av vanligt folk och bostadsbristen är inte större än vad marknaden vill ha.

Jag ser inga horder av hemlösa. Bostadsbristen kan inte vara speciellt stor. De allra flesta har trots allt tak över huvudet samtidigt som mängder av sommarstugor med hög standard står tomma 50 veckor om året.

• The Maniac
    Padirac skrev 2018-06-29 18:06:20 följande:
    Jag har ingen uppfattning om du är skrikhöger, har inte sett dig med huvudlösa påståenden och vridna argument om att alla som inte är SD är extremvänster osv.
    Väldigt låg nivå på er vänsterskribenter tyvärr.
  • The Maniac
    FDFMGA skrev 2018-06-29 19:20:05 följande:
    Nja, jag bara noterade att du kallar bostadsköpare för sinnesjuka.

Påminner lite om man och nöjds reaktioner innan han blev snöpt och avförd från FL. Hen hade också en osviklig förmåga att ge andra skulden för egna tillkortakommanden.

Så som du beskriver kan det säkert te sig ur perspektivet legobygge på ett pojkrum, men inte i verkligheten.

Hur är det nu barnvisan går: Världen är så stor, så stor - Lasse, Lasse liten. Större än du nånsin tror - Lasse, Lasse liten.
    Har inte kallat någon för sinnessjuk. Du verkar ha helt slut på argument.

• The Maniac
    Padirac skrev 2018-06-29 20:02:59 följande:
    Ett mer nyanserat omdöme kan du nog klämma ur dig - vad är det som göra att det är låg nivå.

Ett ensamt värdeomdöme utan motivering  säger inte mer än en personlig åsikt utan substans. 
    Ingen kommentar.
  • The Maniac
    FDFMGA skrev 2018-07-10 16:58:39 följande:

Sverige har halkat ner en plats och bedöms nu bara ha det tredje bästa innovationsklimatet i världen.

Nåja, bättre än i Fotbolls-VM åtminstone, men i den här grenen får vi stryk av Schweiz och Nederländerna.

www.svd.se/sverige-behaller-pallplats-inom-innovation

Det är ju kul att vi ligger bra till på en lista. Men vad leder det till. Var är de nya storföretagen? Nästa Ericsson?

Vi gör en del saker rätt, men det leder tyvärr inte till så mycket.

• The Maniac
    KillBill skrev 2018-07-10 18:06:24 följande:

Besparingar? Vård, skola, omsorg, Rättsväsende och försvar har fått mer pengar.

Besparingar på välfärd och pensioner. Det mesta har blivit till ett dåligt skämt.
  • The Maniac
    FDFMGA skrev 2018-07-10 21:35:23 följande:
    Jag bedömer att tanken på nya svenska storföretag som poppar upp som svampar ur jorden bottnar i okunnighet i hur företagande fungerar.

Dessutom är mindre företag betydligt mer innovativa än tröga kolosser.

Hellre tio mindre företag som sysselsätter 1000 personer än ett större företag med 1000 anställda, som svensk har jag heller inget emot att företagande i huvudsak är fokuserat till Sverige, storföretag är rätt globala konstruktioner.
    Vi kan vara eniga om att okunnigheten är stor på området.

Och visst är det så att innovationen leder till ett och annat litet företag. Ibland med 10-tals anställda faktiskt. En del av dem lyckas t.o.m generera hyfsade vinster innan de blir uppköpta och nöjda innovatörer kan fly till Italien med miljonerna.
  • The Maniac
    FDFMGA skrev 2018-07-10 23:46:15 följande:
    Nja, nu var min aspekt sysselsättning.

Det är fullt möjligt att du tror att ett eventuellt uppköp leder till att produktionen försvinner.

Så kan det naturligtvis vara om det handlar om ett metallindustriföretag som tillverkar brickor det står SD på, då kanske maskinen också följer med till Italien.

Men för relativt små innovativa företag är det oftast personalen som är den mest värdefulla resursen.

Nåja, att längta till Italien kan ju aldrig vara fel. Du får lära dig texten till Birger Sjöbergs visaSolig
    Tja, det är minst lika möjligt att du tror att innovativa småföretag bygger fabriker i Sverige.

Jag tror inte man använder sin värdefulla personal till att tillverka metallbrickor, men alla tänker ju olika och det sägs ju vara bra på nåt sätt.

Jag tänker snarare på Magnus Uggla som sjöng att "Björn Afzelius flytt till Italien med miljonerna".

• The Maniac
    Gabbe75 skrev 2018-07-12 21:57:20 följande:

Situationen i Sverige är mycket problematisk. Bara dumt att blund för problemen.

http://hassler-j.iies.su.se/debatt/DIJan22_2018.pdf

"Ett sätt att illustrera denna oro är att notera att tillväxten under den sista perioden i min figur, den från 2007?2021, är bara 0,9 procent per år. Den är alltså till och med lägre än under den period som ledde fram till den stora 1990talskrisen."

Det behövs onekligen en ny skattereform i Sverige. Skatterna behöver sänkas och sysselsättningen måste upp. Det måste löna sig att arbeta, men då kan inte så många stå utanför arbetsmarknaden som idag. Vi kan inte ha ett samhälle där så många ska bli försörjda av de som arbetar. Det håller inte.

Exakt. Vi behöver en skattereform de luxe. Ett skattesystem som är gjort för 2000-talet.

Det finns ingen anledning att tvinga ut högpresterande arbetare i företagande. Det måste vara bättre att de jobbar kvar som anställda, men att brytpunkterna flyttas upp kraftigt. Då blir det också lättare att behålla och locka till sig högpresterare till Sverige.

Undantagen i systemen bör tas bort och generella men rimliga regler skapas.

Svar på tråden En käftsmäll till undergångsprofeterna