Inlägg från: Jordfräsen |Visa alla inlägg
  • Jordfräsen

En käftsmäll till undergångsprofeterna

KillBill skrev 2019-01-13 17:27:13 följande:
    Eftersom M och KD har lovat L och C samma satsningar som Löfven accepterat så får Sjöstedt nyliberal politik hur han än röstar.  Skillnaden är att om Sjöstedt röstar nej till det aktuella regeringsalternativet så riskerar han mindre satsningar på miljön, antifeministisk politik och mer inflytande från SD. 
    V har inte makt att välja mellan Löfvén eller Kristensson. De kan bara säga ja eller nej till Löfvén.

Ett nej till Löfvén innebär att Kristersson står på tur att förlora den sista omröstningen. Av 2 anledningar: 1. C och L kommer knappast att acceptera en regering som är beroende av SD. 2. SD kommer precis som V aldrig att acceptera en roll som stödparti utan inflytande.

Minns var du läste det först. Det är redan klart att det blir nyval.
  • Jordfräsen
    Pappelelle skrev 2019-01-13 17:32:01 följande:

Fäller V det här och det blir nyval kommer de få min röst för första gången. S kommer aldrig få min röst igen, hade jag velat ha politik som förstör för de som har det sämst hade jag röstat C.

Den nya konstellationen vill att folk ska få sparken utan ersättning och utan turordning. Man ska sänka skatten för de allra rikaste. Man ska införa marknadshyror. Vad har V att vinna på att stötta en sådan politik? Man förlorar sin egen trovärdighet.
  • Jordfräsen
    KillBill skrev 2019-01-13 18:12:25 följande:
    Det du skriver om turordning är rent hittepå från din sida. Det blir lika mycket sänkta skatter med M, KD och SD vid makten. Marknadshyror gäller bara nyproduktion.
    Hittepå? Utdrag ur punkt 20:

...Arbetsrätten ska ge företagen flexibilitet...genom tydligt utökade undantag från turordningsreglerna. denna lagändring ska vidare lägga förslag som...innebär lägre kostnader vid uppsägningar

.
  • Jordfräsen
    KillBill skrev 2019-01-13 18:12:25 följande:
    Det du skriver om turordning är rent hittepå från din sida. Det blir lika mycket sänkta skatter med M, KD och SD vid makten. Marknadshyror gäller bara nyproduktion.
    Men är du nöjd med att skattesänkningarna riktas mot höginkomsttagare?
  • Jordfräsen
    KillBill skrev 2019-01-13 18:15:39 följande:
    Om det inte blir en mittrenregering så kommer C och L se sig tvingade att släppa fram Kristersson för att undvika nyval (C och V har tappat för mycket i opinionen för att våga gå till nyval).
    Så kan det vara, mrn då kommer SD att rösta ned Kristersson i brist på eget inflytande.
  • Jordfräsen
    Padirac skrev 2019-01-13 19:23:05 följande:
    Så vad menar du kommer genomföras
    Jordfräsen skrev 2019-01-13 18:13:24 följande:
    Jag är beredd att slå vad om att det mesta inte kommer att genomföras. T.ex marknadshyror. Kommer aldrig att hända. Värnskattens avskaffande: inte en chans. C har blivit grundlurade. S har inte bundit sig till någonting och snart kommer lågkonjunkturen som omöjliggör idiotiska satsningar som ännu fler lediga barndagar.

Finns det ens någon som räknat ut vad hela den så kallade överenskommelsen skulle kosta?

Bara den ökade invandringen kostar flera hundra Miljarder. Annie Lööf har en vision om 30 Miljoner invandrare. Det kommer bli bra det här, bara hon äter upp sin sko först.
    Nyval
  • Jordfräsen
    Padirac skrev 2019-01-13 19:49:07 följande:
    Du menar att nyval är det partierna i det föreslagna regeringsunderlaget kommer att genomföra av de 73 punkter de skrivit en överenskommelse om? 

Jag är helt säker på att ingenstans i de 73 punkterna har de skrivit att de planerar för ett extraval/nyval.

Men om du tror att resultatet av Vs ställningstagande till överenskommelsen blir ett nyval så tror jag att du menar vad du skriver.   

Men att går från en skrivning som den här
    Jordfräsen skrev 2019-01-13 18:06:21 följande:
    Den nya konstellationen vill att folk ska få sparken utan ersättning och utan turordning. Man ska sänka skatten för de allra rikaste. Man ska införa marknadshyror. Vad har V att vinna på att stötta en sådan politik? Man förlorar sin egen trovärdighet.
    via den härtill den här
    Jordfräsen skrev 2019-01-13 19:31:27 följande:
    Nyval
    ja, det är innovativt tänkt eller så är mycket av tankekedjan utelämnad. Högskolepoäng eller inte.

Hur som helst menar du med det du skriver att V inte kommer att släppa igenom den föreslagna regeringen och att SD inte kommer att släppa igenom UK(+EBT)?

Okej, jag ska förklara för akademikern:

På frågan vad som kommer att genomföras svarade jag nyval. Detta eftersom det sannolika är att riksdagen röstar ner den grönröda sorgliga kompromissen.

Vi går vidare till mitt påstående att de vill att arbetare ska kunna sparkas utan turordningsregler eller ekonomisk kompensation. Det är ungefär vad som står i överenskommelsen punkt 20. Då får man utgå ifrån att de menar vad de skriver.

Till sist har vi det faktum att de flesta punkterna i programmet hänger på att utredningar ska genomföras. Utredningar som kan ta decennier att få klara i syfte att slippa genomföra åtgärderna.

Du ska alltså se mina uttalanden utifrån den kontext de är gjorda i.

• Jordfräsen
    KillBill skrev 2019-01-13 20:13:48 följande:
    SD Kommer undvika att sätta sig med svarte Petter och vara ensamt ansvariga för ett nyval till en kostnad av hundratals miljoner kronor. Därför kommer vi inte få ett nyval.
    Ensamt ansvariga?

Det är ju Annie Lööf som röstat nej till 2 kandidater hittills.
  • Jordfräsen
    Padirac skrev 2019-01-13 20:44:36 följande:
    Jordfräsen skrev 2019-01-13 20:41:34 följande:
    Ensamt ansvariga?

Det är ju Annie Lööf som röstat nej till 2 kandidater hittills.
    Jag tror det är precis vad SD vill göra  det ligger i deras intresse att skapa oordning, extraval och samtidigt skylla på alla andra. 

Klart de vill.

Men vad gäller ordning och reda är nog C, S och L sämst i klassen just nu. Samtliga bryter sina vallöften.
  • Jordfräsen
    KillBill skrev 2019-01-13 21:01:31 följande:
    Om SD väljer att i sista omgången rösta ner Kristersson så kommer SD få bära hundhuvud för att att det blir nyval till en kostnad av flera hundra miljoner kronor.
    Det är ju trams. V, MP och S har isåfall lika stort ansvar.

Tycker du flera hundra miljoner är mycket. Vad tror du 70-punktsprogrammet kostar att genomföra? 3-4-hundra Miljarder?
Svar på tråden En käftsmäll till undergångsprofeterna