Inlägg från: XL perspektiv |Visa alla inlägg
  • XL perspektiv

En käftsmäll till undergångsprofeterna

Padirac skrev 2019-02-27 23:12:42 följande:
    Tänk, för inte länge sedan fick jag kritik för att jag refererade till och citerade de som hade cred i frågan. När den planen föll så återgås det alltså till den gamla ranten om känslor vs risk, men inte heller där kommer det några ytterligare argument utan istället påståenden om vad andra (jag) har sagt och menat. 

Och om vi läser vad som skrivits så ses det att jag skrivit att man inte ska dra så stora växlar på gängens våld mot varandra att varje invånare är utsatt för enorma risker - utan tvärt om är det en mycket liten risk att som utomstående utsättas för dessas interna våld. En liten risk betyder inte att den inte finns. Dessutom har det tidigare vanligaste våldet minskat i en större omfattning än gängens våld ökat. Men var har dessa fakta med sekundärkränktas känslor att göra Solig

Du pratar om rädslor - säger du. Jag har pratat om den verkliga risken och att den risken inte innebär för gemene man. 

Monstret under sängen då - jo jag har frågat dig hur du bemöter barn som är rädda för monster under sängen? Det är visst någonting du inte vill eller kan prata om - och det är ju helt OK det också.
    Det var väl knappast riskfritt att befinna sig på Drottninggatan vid något av terrordåden. De som var inne på Åhlens kan tacka sin lyckliga stjärna att lastbilen inte sprängdes t.ex.

100 skjutningar per år i Stockholm ger 10000 skjutningar på 100 år. Risken att just du är i närheten vid någon av dessa är inte helt liten. Det är sannolikt att du eller någon i din närmsta krets får uppleva ett grovt våldsbrott med egna ögon.

När det gäller risk så har den ökat ifrån obefintlig till  befintlig. Tror inte det handlar om rädslor, utan mer om oro över utvecklingen. Positivt att antalet skjutningar nu verkar sjunka, men långt kvar till acceptabla nivåer.

Hur är man egentligen funtad om man införskaffar skjutvapen och använder det mot andra människor?
  • XL perspektiv
    KillBill skrev 2019-03-01 07:27:04 följande:

Sorry jag skrev fel. 6 år är idag maxstraffet för vållande till annans död och 6 år blir enligt lagförslaget maxstraffet för medlemskap i terrororganisation.   Sett till annan kriminalitet så värderas alltså medlemskap i terrororganisation som ett grovt brott. 

KD går nu ut i debatten och hävdar att man under hela 2000 talet drivit frågan om att medlemskap i terrororganisation ska kriminaliseras. Om vi ska leta politiska syndabockar så bör KD och de övriga borgerliga partierna kritiseras för att de inte fick någon lagstiftning på plats under alla år de styrde d.v.s. 2007, 2008, 2009, 2010, 2011, 2012, 2013 och 2014.

Du jämför vållande till annans död med terrorverksamhet. Vållande till annans död är ett oaktsamhetsbrott. Att stötta en terrororganisation är att aktivt jobba för massmord. Förstår du skillnaden så förstår du varför samröre med terrororganisationer borde ha en mycket högre straffskala.
  • XL perspektiv
    Padirac skrev 2019-03-03 11:02:23 följande:
    Ja, den som befinner sig på del plats vid fel tillfälle kan råka illa ut
    Du tänker på Sverige när IS-terroristerna återvänder?

Stackars förtvivlade föräldrar till ungdomar som hamnat i dessa gäng. Kan du berätta vad dessa föräldrar gjort för fel?
  • XL perspektiv
    KillBill skrev 2019-03-03 16:28:30 följande:

Vad menar du?

Jag ställde frågan till dig eftersom du inte ansåg att Alliansen skulle ta ansvar för att den inte förbjöd medverkandet i terrororganisationer åren 2007 -2012, trots att det är känt att Sverige under den tidsperioden hade problem med att det fanns personer med kopplingar till terrororganisationer (bl.a Al qaida). Då ber du mig reflektera över när terrorresorna blev bli ett problem (vi diskuterar som sagt var inte terrorresor har som sagt varit förbjudna sedan 2016 utan medverkade i terrororganisation som föreslås bli förbjudet senare i år).  

Varför inte bara erkänna att du gjorde fel?

Du kan kanske berätta när fenomenet med terror-resor växte sig starkt?
  • XL perspektiv
    KillBill skrev 2019-03-03 20:54:08 följande:
    Nu handlar diskussionen om att regeringen avser att förbjuda medverkade i terrororganisation men terrorresorna startade efter krigsutbrottet i Syrien 2011 och hade ett visst uppsving när kriget i Ukraina startade under 2014.  Den rödgröna regeringen la lagrådsremissen som resulterade i att terrorresorna förbjöds i slutet av 2015 och lagen trädde i kraft vid halvårsskiftet 2016. 
    När terrorresorna tog fart på allvar hade Reinfeldt redan avgått. Eller hur. Alternativt är allt Fälldins fel.
  • XL perspektiv
    Padirac skrev 2019-03-03 22:52:16 följande:
    Allt beror väl på alla kommunister på forat och bland alla politiska partier - det är i alla fall vad jag läst här på FL

Riksdag och regering - det är väl där besluten fattas och inget enskilt parti har makt att ändra någonting själv. 
    Bockar och tackar för denna djupt intellektuella insikt.
  • XL perspektiv
    KillBill skrev 2019-03-03 23:02:04 följande:
    En efterhandskonstruktion av dig. Tips, prova att googla Mohamed Moumou, Mehdi Ghezali eller Taimour Abdulwahab.
    Fattar inte vad du menar. Inte åker jag tillbaka i tiden och skriver mina inlägg. Jodå, jag vill minnas att en och annan vänsterskribent försvarat Ghezali genom åren.
  • XL perspektiv
    Padirac skrev 2019-03-03 23:02:51 följande:
    Du får vända dig till de som dragit denna slutsats - jag har bara refererat till dem och ska inte falskeligen a cred för detta Drömmer
    Som sagt, jag säger inget mer.
  • XL perspektiv
    KillBill skrev 2019-03-03 23:08:57 följande:
    Hehe när du avslöjats med att svamla försöker du byta fokus, va oväntat
    Som jag uppfattade det så hade jag rätt. Terrorresorna tog fart efter att Reinfeldt avgått. Det hindrar inte att det skedde några stycken dessförinnan.

Verkar inte som något block var så intresserade av terrorresorna för några år sedan. Eller har du några exempel på nedröstade motioner från vänsterblocket där de ville försvåra terrorresor?
  • XL perspektiv
    KillBill skrev 2019-03-03 23:19:18 följande:
    Nej du har fel. Redan 2012 påbörjades terrorresor från Sverige och andra delar av Europa till Syrien. Reinfeldt avgick dom du kanske vet inte förrän senhösten 2014.
    Lite googling visar sig att 2014 hade blott 80 terrorresor påbörjats. Jag får nog anses ha rätt i att problemet visade sig på allvar ungefär vid maktskiftet.

Den intressanta frågan är varför ingen av regeringarna gjorde något. Vad är den gemensamma nämnaren mellan regeringarna? Jo, MP. Läs och begrunda:

"På ett seminarium om islamofobi jämförde Mehmet Kaplan, gruppledare för Miljöpartiet i riksdagen, svenska jihadister som strider i Syrien med svenska frivilliga som stred i finska vinterkriget 1939-1940 mot Sovjetunionen. Ja, du läste rätt."

Regeringen Reinfeldt hade gjort sig beroende av MP, och det gäller även regeringen Löfvén. Att MP skulle gå med på några som helst begränsningar av terroresor är av lätt insedda skäl en befängd tanke.

Så inget hände. Att hjälpa en terrororganisation att begå bestialiska mord tar man med en axelryckning i Sverige.
  • XL perspektiv
    Padirac skrev 2019-03-03 23:20:52 följande:
    Terrorresorna hade inte med Reinfeldts avgång att göra - jag vet inte hur du fått till denna tankevurpa
    ?
Svar på tråden En käftsmäll till undergångsprofeterna