Inlägg från: this is a test iii |Visa alla inlägg
  • this is a test iii

En käftsmäll till undergångsprofeterna

KillBill skrev 2019-06-02 16:46:36 följande:

Nej, det felet finner du i inlägg #3386 där du påstår att "sjukpensionärerna är de som drabbas av den största minskningen av bidragsutbetalningar" Sjukpensionärer uppbär sjuk- och aktivitetsersättning och att statens kostnad för detta har minskat beror på att sjukpensionärerna får vanlig sjukpenning eller ålderspension i stället för sjuk- och aktivitetsersättning. 

Flash Gordon skrev 2019-06-02 15:25:25 följande:
    Jaså? Är det "sanningen", påstår du?

Vilka "andra ersättningar" då, tänker du på?

Du har tidigare menat att de som nekas sjukersättning istället får sjukpenning.

Det tror inte jag. En inte ringa del av de som nekas sjukpension hamnar snarare hos socialen är min gissning - och den är lika god som din. Kanske till och med bättre, vem vet?

Men om vi antar att de får sjukpenning istället för sjukpension: förstår du skillnaderna för individen mellan dessa bägge system?

Vilket av de bägge systemen tror du skapar mest stress i livet för den (i praktiken) obotligt sjuke?

OM vi har en situation där folk nekas sjukpension och istället sätts på sjukpenning så ska man ha bra jävla mycket mage att använda detta faktum för att "bevisa" att "Det går bra för Sverige!".

Just sayin'

Varför läser du inte vad jag skriver? Efter beslut av den moderatledda alliansregeringen är det numer mycket svårt att beviljas sjuk-och aktivitetsersättning (det som i folkmun kallas att bli sjukpensionär eller förtidspensionär). De som tidigare beviljades sjuk-och aktivitetsersättning får idag i ställer vanlig sjukpenning.  Att kostnaden för sjuk-och aktivitetsersättning minskar beror på att denna grupp får vanlig sjukpenning eller ålderspension i stället.

Den rödgröna regeringen har slopat taket i sjukförsäkringssystemet som gjorde att kroniskt sjuka människor blev utförsäkrade vart 2,5 år. Det gör att villkoren för denna grupp har blivit bättre och denna grupp slipper nuförtiden oroa sig för att bli beroende av socialbidrag i väntan på att åter kvalificera sig för en ny sjukförsäkringsperiod.

Tyvärr säger M, KD och SD att de avser att återinför taket i sjukförsäkringen om de får makten. Kan du tänka dig vilken stress det innebär för den (i praktiken) obotligt sjuke att veta att den med M, KD och SD budget ständigt riskerar slängas ur sjukförsäkringssystemet och kanske blir beroende av socialbidrag? Jag håller med om att det är fel att det blivit så svårt för kroniskt sjuka att beviljas sjukpension eller förtidspension men det är inte rimligt att förändra sjukförsäkringssystemet så fort det blir ny regering och det var den moderatledda alliansregeringen som har bestämt att det ska vara på det viset.

Sverige har inte haft en moderatledd regering sen 2014. Lite magstarkt att skylla ifrån dig på något sosseriet haft alla chanser att ändra.
  • this is a test iii
    KillBill skrev 2019-06-03 06:58:46 följande:
    Det är inte rimligt att villkoren i sjukförsäkringssystemet ska ändras så fort landet byter styre. Den rödgröna regeringen ansåg att det största problemet med alliansens sjukförsäkringssystem var den s.k. stupstocken som gjorde att kroniskt sjuka (många av de som tidigare ofta blev sjukpensionärer) blev utförsäkrade vart 2,5 år och därefter ibland fick leva på socialbidrag innan kvalificering till en ny sjukförsäkringsperiod. Stupstocken är numera borttagen.

M, KD och Sverigedemokraterna har lovat att återinföra ett tak i sjukförsäkringen (en stupstock) om de kommer till makten igen.
    Gock ju enkelt att ändra vissa saker så snart man fick makten. Då får man ta ansvar för det man inte ändrade också. Man bör alltid ta ansvar för sina egna beslut. Så är det bara.
  • this is a test iii
    FDFMGA skrev 2019-06-03 13:11:58 följande:
    Första delen av ditt inlägg är jag helt införstådd med. 

Men jag utesluter inte att man kan ha två tankar i huvudet samtidigt, d v s att man kan argumentera mot högerpopulisters världsbild där islamism och gängskjutningar framställs som ett oerhört hot mot hela Sverige samtidigt som man inte bortser från att det finns områden i Sverige där företeelser som inte hör hemma här inskränker människornas liv.
    Det positiva är ju att mängden skjutningar per vecka har slutat öka. Därmed är nog det akuta samhällshotet avvärjt för denna gång. Detta ändrar ju inte på faktumet.

Men det finns ju risker. Våra politiker är okunniga. De kan närsom iscensätta nya irrläror. Samhällets begåvning är idag ypperligt orättvist fördelad.
Svar på tråden En käftsmäll till undergångsprofeterna