Inlägg från: tintin i kongo |Visa alla inlägg
  • tintin i kongo

En käftsmäll till undergångsprofeterna

Padirac skrev 2019-08-29 22:46:53 följande:
    Det dödliga våldet bland de kriminella har fördubblats sedan 2012 enligt nyhetsrapportering på radion idag.

Folk i allmänhet är möjligtvis mer oroliga eller eller möjligtvis inte mer oroliga.  Oron för folk i allmänhet varierar säkert med var man bor, hur man lever och hur mycket man tror på de som förstorar upp risken att alla nu helt plötsligt riskerar att skjutas till döds.
    Du verkar inte speciellt upprörd över att det dödliga våldet dubblerats.

Däremot är du djupt upprörd över att folk känner oro inför det eskallerande våldet.
  • tintin i kongo
    Padirac skrev 2019-08-29 23:38:53 följande:
    Du har ju inte belägg för varken det ena eller andra påståendet - det är mer av det underförstådda du tror om andra.

Min möjliga _känslor_  av upprördhet eller oro eller förändrar inte fakta i saken.

Det gäller att hålla två eller fler tankar i huvudet samtidigt. Hur förhåller det sig i verkligheten med dessa skjutningar och vilka som riskerar att råka illa ut? Vilka åsikter har man om dessa skjutningar och vilka känslor väcker det i olika människor?

För mig är detta te olika saker, mina åsikter och känslor är mina - de påverkar i mycket liten omfattning hur många som dödas i gängens och nätverkens interna dödliga våld.

Istället för att erkänna fakta om dessa skjutningar så vill du alltså nu debattera _mina_ känslor och åsikter - som att de har med antalet skjutna att göra eller vilken risk allmänheten löper för att utsättas för deras dödliga våld.

Det verkar vara omöjligt att diskutera eller föra fram saklig fakta utan att det ska bemötas med underförstådd hittepå om mina känslor eller åsikter. 

Men verkligheten beskrivs inte av mina eller dina dina känslor eller åsikter annat än att det är dina känslor och åsikter som beskrivs i så fall. Det finns inget alt. reality som baseras på att det känns på olika sätt eller tycks på olika sätt. 

Hur svårt kan det vara att skilja på saklig fakta, känslor och åsikter?
    Du bryr dig inte ett smack om fakta kring hur många som dödas. Gång på gång skriver du att så länge det bara är kriminella och deras kusiner som mördas så gör det ingenting.

• tintin i kongo
    Padirac skrev 2019-08-30 00:02:46 följande:
    Nu är det ju inte ditt inre liv som bestämmer vad jag känner och har för åsikter.  Fakta är fakta oavsett.
    Jag måste ju gå på vad du skriver. Ditt inre liv skiter jag faktiskt i.
  • tintin i kongo

Det är väldigt obehagligt att bli attackerad av gäng, eller när barnen blir rånade.

• tintin i kongo
    Padirac skrev 2019-08-30 19:23:54 följande:
    Jag håller med, självklart är skjutningarna ett problem och det skapar oro.

Och precis som du skriver så är fakta o antalet skjutningar och vilka som skjuts fakta som inte påverkas av oron.

Och precis som du skriver så kan man diskutera verkliga risker och ändå ta människors oro och känslor på allvar.
    Faktum är att antalet skjutningar definitivt påverkas av oron. Det är väl knappast någon sensation om fler beväpnar sig på orter där skjutningar är vanliga.

Det motsatta sambandet är dock ännu renare. Självfallet påverkas människors oro av antalet skjutningar. Folk förstår ju att dödandet bara är toppen av isberget.

Antalet våldtäkter i stockholm passerar nu 2000 per år. En kraftig ökning under 2019. Enligt uppgift blev över 100000 invånare rånade under 2017.

Så nog finns visst fog för oro alltid.
Svar på tråden En käftsmäll till undergångsprofeterna