Inlägg från: auster |Visa alla inlägg
  • auster

En käftsmäll till undergångsprofeterna

SvD 21 september 2019:

"Mellan 2013 och 2018 växte BNP per capita i Sverige med nästan 9 procent. Det är inte så illa för en mogen ekonomi, men har vi egentligen blivit rikare? Tja, det beror på hur man räknar. Om någon hade tagit hela sin BNP-andel 2013 och växlat in den till euro i slutet på det året skulle det ha givit lite mindre än 49 000 euro. Om samma person gick och växlade in förra årets BNP-andel i?dag skulle beloppet ha sjunkit med nästan 10 procent ? trots BNP-tillväxten. Drygt 44 000 euro får svenskarna för sin andel av BNP i?dag."

Svensken är numera den fattige kusinen från landet 

• auster
    Padirac skrev 2019-11-09 21:53:59 följande:
    Jaha, så de kriminella gängen spränger varandras bilar nu igen.

I Malmö är det  ca 200 personer som ingår i de kriminella nätverken i början på 2018 - en del av dem har väl gått åt i uppgörelser och nya tillkommit.

www.aftonbladet.se/nyheter/a/6nkOM0/polisen-har-ar-de-kriminella-gangen-i-vara-storstader

"Siffran 76 nätverk är en ögonblicksbild för januari 2018. Om en månad kan den se helt annorlunda ut. Uppgifterna kommer från polisens underrättelseverksamhet.

Totalt rör det sig om drygt 800 personer som befinner sig i den miljö där dödligt våld tillhör spelreglerna.

Stockholm drygt 300, Göteborg omkring 300 och Malmö 200 enligt de uppgifter vi tagit del av."

I Syrien har åtskilliga 10 000-tals IS-terrorister spridit en terror som är långt värre än det som händer i SVerige,

Men från Katarinagatan är det inte så lätt att förstå att 5 myror är fler än 4 elefanter.   

Ja det är som vanligt. Ännu en stor bomb smällde av i Malmö kväll, Expressen skriver att bilen flyttats flera meter av detonationen. Så här uttryckte sig en kvinna som bor i närheten: 

"? Först smällde det ordentligt och sedan kom tryckvågen. Jag trodde först det kom från tv:n, men när jag fattade att det var något annat fick jag puls på riktigt. Läskigt som fan"

I Syrien rapporterades den senaste bomben 3 november. Malmö har väl haft en handfull bomber som detonerat sedan dess. Inte konstigt att forskare nu jämför sprängningarna i Sverige med världens krigszoner. 

Det svenska tillståndet...

• auster

Lugnt i Kabul och i Syrien ikväll. Inga rapporter om våldsdåd.

I Malmö har det hittills ikväll rapporterats om ett större bombdåd och skjutningar på öppen gata. Totalt två personer med livshotande skador

Löfven noterar att anmälningsbenägenhet har ökat kraftigt på sistone och ser fram emot att få välkomna de IS-aktivister Turkiet flyger hit på måndag.

• auster
    FDFMGA skrev 2019-11-10 08:07:20 följande:
    Avpixlat rapporterar sällan om Syrien eller Afghanistan.

Gör om - gör rättTomte
    Faktum är att det inte var några rapporterade våldsdåd i Syrien i går kväll. Om du kan påvisa motsatsen är du välkommen att göra det.

I Malmö däremot var det ett större bombdåd och skjutningar på öppen gata. Totalt två personer med livshotande skador. 

Forskaren Amir Rostami kommenterade alla bombdåd i Sverige i DN 6 november:
    "Vi måste tyvärr söka oss till krigszoner eller länder med lång historia av terrorism för att hitta en motsvarighet." 
  • auster
    KillBill skrev 2019-11-10 09:49:03 följande:

Jag brukar inte posta samma inlägg två gånger men eftersom du publicerat samma felaktiga påstående i två trådar gör jag ett undantag.

Det pågår krig i Syrien och nyhetsrapporteringen kan ibland vara fördröjd men trots detta kunde jag hitta flera nyheter om nya konflikter och dödade som publicerats i går kväll och som avser lördagen den 9 november 2019.

4 Syrian troops killed after clash Turkish forces in northeast Syria: reports:

https://globalnews.ca/news/6149553/turkey-syrian-forces-clash/

Intense clashes broke out Saturday between Syrian government troops and Turkish-led forces in northeastern Syria, the country s state media and an opposition war monitor reported:

https://www.stripes.com/news/middle-east/heavy-fighting-reported-between-syrian-and-turkish-troops-1.606749

Syrian, Turkish forces in fresh clashes:

https://www.newcastleherald.com.au/story/6483627/syrian-turkish-forces-in-fresh-clashes/?cs=7579

Ledsen men det hände tidigare. Våldsdåden i Malmö är också betydligt värre då de pågår på öppen gata mitt bland civila.

Sammanfattningsvis har det de senast 12 timmarna varit ett kraftigt bomdåd, skjutningar och ett knivdåd i Malmö. En ihjälskjuten femtonåring och tre allvarligt skadade. Inget i Syrien eller Kabul under samma tid.

Henrik Häggström, senior analytiker vid Försvarshögskolan, beskriver situationen i Sverige som "en gråzon mellan fred och krig" och jämför bombdåden med Afghanistan. Det svenska tillståndet som de säger i våra grannländer.
  • auster
    K Markatta skrev 2019-11-10 11:40:17 följande:

mitti.se/nyheter/lavinartat-okning-stockholm/

Kraftig ökning - tre unga rånas varje dag i Stockholm

Tre gånger så många unga rånas i dag, jämfört med för fyra år sedan. Varje dag begås i snitt tre ungdomsrån i Stockholm.

- Rånen begås ofta av ett stort antal gärningsmän mot en eller två ungdomar, säger Pia Sjunnegård Dahlbom.

- Det är väldigt allvarligt, att de som begår rånen är så hänsynslösa, att unga personer blir kränkta och rädda. De som utsätts blir fruktansvärt rädda, säger Pia Sjunnegård Dahlbom.

Skrämmande exempel på det svenska tillståndet. 
  • auster
    KillBill skrev 2019-11-10 17:08:26 följande:

Om du anser att tillståndet i  Sverige börjar gränsa till krig så kan jag upplysa dig om att de sprängningar som skett i Sverige har haft relativt få skadade och hitintills inga dödsfall. 

I Afghanistan så har olika typer av attentat under årets första 9 månader resulterat i att  2 563 civila dödats och  5 676 har skadats.  

Siffrorna talar sitt tydliga språk och du kan inte neka till att det är extremt mycket farligare i Afghanistan än i Sverige. Om du tycker att det svenska tillståndet börjar likna krig  så måste du rimligtvis anse att det är krig i Afghanistan (med tanke på det mycket större antalet skadade och dödade).

Internationell lag hindrar Sverige från att skicka tillbaka flyktingar till krig och är det krig i Afghanistan så måste Sverige upphöra med alla utvisningar dit.

Anser du att det är krig i Afghanistan?

https://news.un.org/en/story/2019/10/1049491

Jag förlitar mig på vad Försvarshögskolans seniora analytiker Henrik Häggström, säger om bombdåden i Sverige:

"Man får man gå så långt som till Afghanistan för att hitta en liknande situation som den i Sverige"

Han säger vidare att det Sverige är i en "gråzon mellan krig och fred".
    (TV4 11/10)

Även forskaren Amir Rostami jämför bombdåden med "världens krigszoner".
    (DN 6/11)

Men du kanske är mer kvalificerad än forskare vid Stockholms universitet och har mer data än vad Försvarshögskolan har att tillgå? 
Svar på tråden En käftsmäll till undergångsprofeterna