Inlägg från: Harry H |Visa alla inlägg
  • Harry H

En käftsmäll till undergångsprofeterna

KillBill skrev 2018-04-04 07:55:55 följande:
    Det som är intressant är om Stockholmsvården har blivit bättre eller sämre. Den har blivit sämre.
    Väldigt många påståenden. Väldigt lite bevis.
  • Harry H
    oanonym skrev 2018-04-04 10:33:06 följande:
    Det kan ju vara procentuellt?
    Vad blir procenten i Sollefteå?
  • Harry H
    FDFMGA skrev 2018-04-04 09:47:27 följande:
    Precis.

Men jag tror att det är viktigt att inte enbart se den moderata sjukvårdspolitiken i Stockholms läns landsting som en inkompetent sörja kryddad med nepotism.
    Jag tycker du bör kontakta landstinget och framföra de orden personligen.
  • Harry H
    oanonym skrev 2018-04-04 10:37:44 följande:
    Ingen aning. Jag bara föreslog att de kanske räknat med procent, och inte antal.
    0%
  • Harry H
    FDFMGA skrev 2018-04-04 10:50:06 följande:
    För ungefär ett år sen testade jag den allmänna ingången till dem moderata sjukvården. Jag ringde vårdcentralen, och fick en tid jag skulle bli uppringd. Jag blev uppringd, beskrev mina symptom och fick en tid med en mellanliggande vår och sommar.

Så ringde jag i stället det bolag arbetsgivaren betalar sjukvårdspremier till, beskrev mina symptom och kvinnan som jag pratade med beklagade att jag inte kunde få til samma dag, men att det fanns en tid på en privat klinik dagen därpå.

För övrigt en klinik som enligt pressen är populär bland våra folkvalda representanter.
    Var detta helt nytt för dig?
  • Harry H
    FDFMGA skrev 2018-04-04 11:42:20 följande:
    Nej, men det var en konkret test av ett ojämlikt sjukvårdssystem.

Det finns egentligen inget annat än inkompetensen som förvånat mig med den moderata sjukvårdspolitiken i Stockholm, att det nyliberala tänkesättet påverkat moderater och deras politik förvånar mig inte, inte heller att de inte klart och tydligt vill redogöra för varför man inför kontrollsystem som är anpassade till privatiserad sjukvård.

Jag kan möjligen tycka att moderaterna kunde vara lite ärligare med sina politiska ambitioner, men sannolikt delar även de i viss mån arvet efter S och synsättet att välfärd inte ska vara en klassfråga och att M därför velar lite i syn syn på välfärd.
    Vem inom moderaterna säger sig ha ett nyliberalt tankesätt?

Vem är det du anklagar för att vara oärlig? Och vad består denna oärlighet i?
  • Harry H
    FDFMGA skrev 2018-04-04 12:10:18 följande:
    Nästan ingen påstår sig väl vara nyliberal numer, utom de mest hängivna Ayn Rand-anhängarna.

Inte desto mindre har nyliberalismen haft ett stort inflytande över internationell och nationell politik under ett par decennier.

Ett konkret exempel på oärlighet. Ta den modell att mäta och styra sjukvård som utvecklats av BCG och införts på NKS. 

Alltså, det är gott och väl att  vara godtrogen, men det skadar inte heller med ett kritiskt betraktelsesätt.
    Aha, du kunde inte namnge en enda moderat som säger sig vara nyliberal.

Och så menar du att en metod skulle vara "oärlig".
  • Harry H
    FDFMGA skrev 2018-04-06 15:42:35 följande:
    Haha.

Du skrev om Nordkorea i en annan tråd.

Med din logik är Nordkorea ett demokratiskt land, de kallar sig ju Demokratiska Folkrepubliken Korea eller något liknandeSkrattande

Tyvärr tycks din argumenattionsteknik lida en smula av vissa brister i kritiskt tänkande.

Ta exemplet SD, finns inget parti som tydligare förklarat sig ha nolltolerans gentemot rasism, det innebär inte nödvändigtvis att SD är renons på rasisterGlad
    Haha, du kan inte peka ut en uttalad nyliberal inom moderaterna. Kanske lättare hitta en uttalad kommunist hos vänsterpartiet?

Vad gäller nordkorea så inser de flesta att de saknar de flesta kriterier för att kunna anses demokratiska. Möjligen med undantag för vissa vänsteraktivister.

• Harry H
    Gabbe75 skrev 2018-04-06 16:46:15 följande:

BNP/Capita är inget bra mått i ett statskommunistiskt samhälle som Sverige.

Om vi fördubblar antalet poliser för att komma till rätta med den skenande brottsligheten så ökar BNP/capita och därigenom alltså välståndet enligt denna definitionen. Bättre vore att mäta produktion och sysselsättning inom det privata näringslivet exkl ev subventioner.

Det går inte att komma ifrån att när man har ett samhälle där de flesta gör rätt för sig och inte försöker lura välfärdssystemen blir väldigt effektiva.

Det gör ont att gå från samhället där alla kunde lita på alla och man inte behöver låsa dörren; till ett samhälle där hela gården måste byggas om för att anpassas till det moderna samhällsklimatet.
  • Harry H
    FDFMGA skrev 2018-04-07 10:03:54 följande:
    Skrikhögern är ofta mycket personfixerad.

Ett fenomen som man inte minst kan lägga märke till i fallet Nordkorea där landets system används som en symbol för hur förföljda skrikhögeraktivisterna är i SverigeSkrattande

Angående nyliberalism så är det mer relevant att se till den förda politiken, exempelvis är ju raserandet av den sjukvård som skulle vara tillgänglig för alla ett exempel på nyliberal politik i Stockholms läns landsting.

Det leder fel om man utgår från att moderaterna i SLL bara är inkompetenta politiker med förkärlek för nepotism.
    Du påstår att moderaterna för nyliberal politik. Du kan inte peka ut en enda uttalad nyliberal inom moderaterna. Kanske kan du peka ut 5 moderata riksdagsledamoter som är nyliberala? Det verkar lite långsökt att ingen är nyliberal, men ändå förs nyliberal politik.

• Harry H
    FDFMGA skrev 2018-04-07 10:06:16 följande:
    Aha, ännu ingen fördjupad analys av din iakttagelse att Sverige är ett statskommunistiskt samhälle.

Din analys har förutsättningar att bli en formidabel cliffhangerSkrattande
    Varför citerar du ett inlägg när det du skriver har noll koppling till inlägget du citerar?
  • Harry H
    KillBill skrev 2018-04-07 10:25:37 följande:
    Jag läste att moderaternas kommer införa ytterligare ett jobbskatteavdrag till en kostnad av 28

Miljarder. De flesta av landets pensionärer kommer emellertid inte få 1 öre från reformen eftersom moderaternas bidrag bara riktar sig till de som är friska nog att kunna arbeta.
    Det är lätt att glömma att nuvarande regerings skattehöjningar uppgår till över 50 Miljarder.

Det är ingen självklarhet att alla som är friska nog att arbeta vitt väljer att göra just detta. Skattesänkningarna syftar till att stimulera arbete, vilket kan behövas.
  • Harry H
    KillBill skrev 2018-04-07 17:58:57 följande:
    Regeringen har sänkt skatten för landets pensionärer och inget annat. I år sänktes den totala skattekvoten dvs svenska folket betalar sammantaget lägre skatt 2018 än 2017.
    Har inte med saken att göra. Regeringen har höjt skatter med 50Miljarder. Vill du ha en länk?

Hur skattekvoten ser ut för 2018 är idag omöjligt att säga. Det kan man ju räkna ut först i efterhand.
Svar på tråden En käftsmäll till undergångsprofeterna