Inlägg från: Jordfräsen |Visa alla inlägg
  • Jordfräsen

En käftsmäll till undergångsprofeterna

KillBill skrev 2019-01-15 20:26:05 följande:
    Jordfräsen, du drar fel slutsats eftersom du inte läst hela meningen..
    Du är nog relativt ensam om att hävda att meningen inte betyder något alls.
  • Jordfräsen
    KillBill skrev 2019-01-15 21:16:00 följande:
    Då har du inte förstått vad jag säger. Överenskommelsen har stor betydelse för budgetsamarbetet / de 73 punkterna.
    Jag har ju nyss förklarat för dig att de 73 punkterna bara kommer ha marginell påverkan på framtida budgetar.

En budget brukar vara på flera tusen sidor. Överenskommelsen är lite av en servettskiss och höll heller inte ihop ens en vecka.
  • Jordfräsen
    Padirac skrev 2019-01-15 23:43:22 följande:
    C och L anser i alla fall att dessa 73 punkter - där SL säger att 57 är S-politik - i praktiken betyder att V kommer att sakna inflytande över den politiska inriktningen.

Du har kanske en annan och bättre syn än de som förhandlat fram dessa punkter och ska nog fundera på att inte tala så högt om denna insikt för kanske kommer då Vs JS att släppa fram regeringsförlsgat på fredag - jag var av uppfattningen att du inte vill detta - kanske bättre att hålla JS ovetandes om att denna överenskommelse inte är värd servetten den skissats på. 
    Klart jag har en bättre syn än de som förhandlat fram punkterna. Det är ju inte direkt Einstein vi pratar om, utan en galen major, en kvinna som valt att äta upp sin högersko samt en förvirrad svetsare.

Till skillnad från denna svagbegåvade trojka så inser gemene man att om V får inflytande i en enda fråga så har man en påverkan på den politiska inriktningen.

Det är korrekt att överenskommelsen inte var värd servetten den skrevs på.

Är dock inte så orolig för Jonas, han lär se till att få inflytande. Betydligt skarpare än svetsaren.

• Jordfräsen
    Padirac skrev 2019-01-16 00:00:48 följande:
    Till skillnad från skrikhögern så förstår då också gemene man att 'samtal' med SD ger nyssnazisterna inflytande.

Där verkar skoätare och galna majorer vara mer bemedlade
    Det är skillnad på samtal och inflytande.

Men ja, SD har ju avgjort en hel del frågor i riksdagen och så lär det fortsätta. Klart de redan påverkat.
  • Jordfräsen
    Padirac skrev 2019-01-16 22:38:22 följande:
    Så, då kan vi konstatera att detta var fel och det jag skrev var rätt - detta har också idag bekräftats av inblandade partiledare
    Padirac skrev 2019-01-14 23:10:51 följande:
    Uppgörelsen gäller de 73 punkterna, inte det utanför de 73 punkterna - detta enligt AL, JB och SL - de vet säkert vad de gjorde upp om.
    Ja, överenskommelsen är felaktig. C och L ljuger för sina väljare. Inga borgerliga punkter kommer att genomföras.
  • Jordfräsen
    Padirac skrev 2019-01-16 23:02:14 följande:
    Om C och L tycker att S bryter överenskommelsen så kommer de att agera och regeringen kommer helt säkert att falla.
    Nej, det kommer de inte
  • Jordfräsen
    Padirac skrev 2019-01-17 19:19:25 följande:
    Ok, så 'alla' är lögnare nu.Solig

Finns det ngn som talar sanning enligt din mening
    Överenskommelsen är bruten och V har därmed fått inflytande över den politiska inriktningen. Man kommer inte genomföra marknadshyror, ändra turordningsregler eller ta bort värnskatten.

• Jordfräsen
    Padirac skrev 2019-01-17 19:50:11 följande:
    Nu har ju alla inblandade i överenskommelsen sagt att överenskommelsen gällde just de 73 punkterna och inget annat.

Textraden om Vs inflytande var inte punkt 0 eller punkt 74 eller någon annan av de 73 punkterna i uppgörelsen om 73 punkter. Hur som helst säger de alla att de är fria att samtala, förhandla och komma överens med vilka andra partier de vill utanför de 73 punkterna. 

Det gör att C och L kan samarbeta inom alliansen om de hittar ngt där att samarbeta om - säkert kan de forna alliansmedlemmarna hitta ngt utanför de 73 punkterna att driva i riksdagen.
    Vårbudgeten 2019 nämns inte i de 73 punkterna så då är det fritt fram att återigen rösta igenom en Alliansbudget, eller hur?

Jo, när regeringen startat 73 utredningar och väntar på resultaten är det ju bra om regeringen gör någonting mer än att sitta på arslet.
  • Jordfräsen
    Padirac skrev 2019-01-17 20:09:32 följande:
    Detta skriver i övernskommelsen om budgetsamarbete - det är iofs inte en del av de 73 punkterna men jag uppfattar det som att de 4 partierna har en överenskommelse om att budgetsamarbeta i de områden som de 73 punkterna omfattar

Så att C och L skulle rösta på en M+KD budget som inte omfattar samma punkter och mål som de 73 punkterna ser jag som uteslutet. Men det är klart - om en M KD budget omfattar dessa punkter och sen ytterligare punkter som inte går mot dessa 73 överenskommelsen ska det inte finnas några skäl till att de inte får rösta på den andra budgeten.

"Partierna som slutit denna överenskommelse är överens om ett budgetsamarbete samt om ett samarbete som begränsas av de politiska frågor som framgår av överenskommelsen. Samarbetet gäller budgetår för budgetår, så länge som partierna är överens om dess fortsättning, med inriktningen att samarbetet ska löpa hela mandatperioden. Genom denna överenskommelse accepterar Centerpartiet och Liberalerna att Stefan Löfven väljs som statsminister för att leda en regering bestående av Socialdemokraterna och Miljöpartiet de gröna. ?

Budgetsamarbetet innefattar de förändringar som partierna i vårändringsbudget 2019 är överens om att göra av den av riksdagen beslutade statsbudgeten samt de större reformer som partierna är överens om ska genomföras under mandatperioden i därpå följande vårpropositioner och budgetpropositioner."
    Varför anser du att det finns en budgetöverenskommelse när du nyss skrev att de kan göra vad de vill utanför de 73 punkterna och att överenskommelsen att hålla V utanför plötsligt inte gäller?

Måmga av de 73 punkterna kommer aldrig omfattas av en budget. Värnskatten kommer naturligtvis inte avskaffas, eller trodde du det?

Din beskrivning är lika virrig som Löfvén själv.

• Jordfräsen
    Padirac skrev 2019-01-17 21:46:36 följande:
    Jag citerar text från uppgörelsen där de skriver att de har ett budgetsamarbete som gäller för de 73 punkterna. 

Vad menar du att texten säger?
    Texten säger att partierna inte vet vad överenskommelsen innebär. De skrev in att V skulle hållas utanför. Det betydde att de gör V till vågmästare.
  • Jordfräsen
    KillBill skrev 2019-01-17 23:11:27 följande:
    En liten observation som jag har gjort är att SD är sprunget ur den nazistiska rörelsen. Du behöver bara gå drygt 20 år tillbaka i tiden för stt hitta nazistiska kopplingar till SD. Många SD sympatisörer har dessutom svårt att släppa de nazistiska banden. Under den senaste valrörelsen.avslöjadesett flertal nazistsympatisörer inom SD .
    Tja, här och nu skickas grattis-hälsningar till kommunistiska regimer från vänsterpartiets kansli. Väldigt många förlorar sin trovärdighet när de lättvindigt accepterar vänsterns förehavanden.
  • Jordfräsen
    Padirac skrev 2019-01-17 23:58:17 följande:
    Det är vad du menar att texten innebär - men om du är en god exeget så kan du berätta vad texten betyder, dvs härleda den påstådda innebörden ut textens betydelse.

Du vet att jag inte litar på dina påståenden då du hoppar över en massa underförstådda led i resonemangen du för.
    Självfallet skriver jag vad jag menar att texten innebär. Det enda man är överens om är att Löfvén ska vara statsminister. Du tror väl inte på allvar att en vänsterregering kommer ta bort värnskatten.

Du kan lita på överenskommelsen eller vad du vill, men du bör sluta komma med befängda påståenden om min person. Läs debattreglerna.
  • Jordfräsen

L nere på 3,4%. Fredagens morgonkaffe kommer smaka mumma.

• Jordfräsen
    KillBill skrev 2019-01-18 07:05:06 följande:
    Är det inte så att L och C skulle vinna förtroende hos väljare som tycker att de svikigt borgerligheten om de fällde regeringen? Om L och C däremot skulle vara passiva om regeringen inte infriande punkterna i uppgörelsen så kommer det att förvärra dessa partiers position (både hos de borgerliga väljare som tycker att L och C har gjort rätt när de samarbetar med S och de som inte tycker det).
    Hur ska jag som borgerlig väljare kunna lite på C eller L efter detta menar du? Ett förtroende tar lång tid att vinna, men går snabbt att förlora.
  • Jordfräsen
    nattuw skrev 2019-01-18 20:09:06 följande:
    Om vi leker med tanken på att C och/eller L väljer att fälla regeringen vad skulle hända sedan? Skall de börja prata om att de skall återuppväcka Alliansen eller skall de deklarera att de kommer att fortsätta stödja S nu när S fått sig en läxa?

Att punkterna i uppgörelsen inte infrias kan de säkert, på politikermaner, prata bort medan det är svårare att prata bort ett politiskt kaos.
    Jag det har ju redan pratat in inflytande för S.

Jag tippar att inte en enda borgerlig punkt kommer att infrias.
  • Jordfräsen
    FDFMGA skrev 2019-01-18 21:06:34 följande:
    Jordfräsen skrev 2019-01-18 20:44:58 följande:
    Jag det har ju redan pratat in inflytande för S.

Jag tippar att inte en enda borgerlig punkt kommer att infrias.
    Stormen mot C tilltar.

Alla som inte röstade på C men vurmar för SD kommer dyrt och heligt att lova att inte rösta på C i valet 2022.

Bäva månde Annie Lööf inför detta fsansfulla hotSkrattande

Skämt åsido. Besvikelsen kan bli stor om man bara tar del av likasinnades åsikter. Jag har under desenaste åren kunnat häpna över hur trosvisst KDSD:are trumpetat ut att Jimmie Åkesson är stor och att Ebba Busch Thor är hans profet.

Ja, i olika mer eller mindre tydliga varianter.

Jag är heller inte C-väljare - men jag inser att det är dessa väljare Annie Lööf representerar - och inga väljare är så positiva till januariuppgörelsen som just centerpartiets. medan KDSD-väljarna å andra sidan är mest negativa.

Noterar i senaste demoskop att L ramlat ner på 3,4%. MP också under spärren. Ju fler röda partier som trillar ur, desto bättre för Sverige

C har tappat c:a 15% av sina väljare sen valet. Sen kan man ju hoppas att de kommer tappa mer framöver.
  • Jordfräsen
    KillBill skrev 2019-01-19 05:18:16 följande:
    För bara några dagar sedan hävdade Ulf och Ebba att M och KD aldrig ska samarbeta med SD i riksdagen. Har man ändrat sig? Om inte så är det en sannolik majoritet.
    Förra mandatperioden var SD ensamma i opposition. Nu är även M + KD opposition. Resten av partierna måste ta ansvar för vad de ställer till med. De kommer ställa till med katastrof.
  • Jordfräsen
    KillBill skrev 2019-01-19 10:56:36 följande:
    Att du anser att M och KD var usla i opposition innebär inte att dessa partier inte var i opposition. M och KD har varit i opposition i mer än 4 år.
    Det handlar om fakta. DÖ innebar att hela Alliansen lade sig platt för vänsterminoriteten. Den nya överenskommelsen (MÖK) innebär att att M och KD sällar sig till oppositionen.

C och L själva verkar inte fatta om de är opposition eller ej, om de vore opposition hade de såklart röstat nej till vänsterregeringen som de nu sade ja till.

Men det är bara gratulera vänstern till andra mandatperioden i rad med regeringsmakt trots högermajoritet.
  • Jordfräsen
    Padirac skrev 2019-01-19 15:29:16 följande:
    Det är uppenbarligen så att både allianspartierna och en majoritet av deras väljare anser att de inte ingår i någon majoritet som SD har del av.
    Att vi har en högermajoritet är fakta.

Dock kan det finnas en pk-elit som äter skor och hellre bilda kommunistpakter än driver sin egen politik.
Svar på tråden En käftsmäll till undergångsprofeterna